kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۹۸۰
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱

کوتاه از سراسر جهان




نیجریه
ایسنا: حامیان دونالد ترامپ در نیجریه! پس از برگزاری یک تظاهرات با نیروهای امنیتی و پلیس نیجریه درگیر شدند و در جریان این درگیری‌ها 20 نفر کشته و ۶۵ تن دستگیر شدند. در حالی که گروه‌های مخالف ترامپ به تظاهرات خود در واشنگتن ادامه می‌دادند یک گروه حامیان ترامپ نیز در ایالت ریورز جنوبی در نیجریه تجمعی را در حمایت از او برگزار کردند.
میانمار
ایرنا:  یک گروه و سازمان مردم‌نهاد و مدنی فعال در میانمار و شرق آسیا با انتشار بیانیه‌ای خواستار تحقیق و بررسی مستقل بین‌المللی در مورد اتهام کشتار، آزار و اذیت و نقض حقوق انسانی مسلمانان میانمار توسط دولت این کشور شدند. این اقدام بیانگر نگرانی گسترده گروه‌های مختلف حقوق بشری در داخل و خارج میانمار نسبت به اتهامات مطرح در مورد سرکوب مداوم نظامی مردم بومی در استان راخین توسط نیروهای امنیتی با حمله به روستاهای مسلمان‌نشین و کشتار و اعمال شکنجه اقلیت مسلمان روهینگیا است.
انگلیس
تسنیم: ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس از پاسخ مستقیم به گزارش‌هایی درباره تغییر مسیر خارج از برنامه و اشتباهی یک موشک در حال آزمایش، طفره رفته و گفته که او به سیستم موشکی هسته‌ای این کشور موسوم به «ترایدنت» اطمینان کامل دارد! براساس گزارش هفته‌نامه «ساندی تایمز»، این موشک که در ماه ژوئن مورد آزمایش قرار گرفته بود از مسیر اصلی خود منحرف و به سواحل آمریکا اصابت کرد.
مکزیک
صدا و سیما: مردم مکزیک بار دیگر در اعتراض به افزایش قیمت سوخت تظاهرات کردند. شهروندان و سازمان‌های مختلف در مکزیکوسیتی، پایتخت این کشور، با  حمل دست‌نوشته‌ و سر دادن شعار، از دولت «انریکه پنیا نیتو» خواستند اصلاحات ساختاری را لغو کند.
 یکی از تظاهرکنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار رویترز گفته: «هدف از این تظاهرات لغو اصلاحات است زیرا همان‌طور که می‌بینیم در ماه فوریه نیز دو افزایش دیگر در قیمت سوخت خواهیم داشت.»
رومانی
آسوشیتدپرس: هزاران تن از مردم رومانی شب گذشته در پایتخت و دیگر شهرهای این کشور در اعتراض به تصمیم دولت مبنی بر آزاد کردن شماری از زندانیان که به فساد در دستگاه دولتی و کمک به هم‌پیمانان دولت تعبیر شده است، تظاهرات کردند.
ازبکستان
فارس: یک مقام ارشد وزارت کشور ازبکستان گفته: در سال 2016 حدود 40 هزار زندانی در این کشور مورد عفو عمومی قرار گرفته‌اند. از این تعداد 5 هزار و 408 نفر زن، 893 نفر جوانان دارای سن کمتر از 18 سال و یک هزار و 45 نفر مردان بالای 69 سال از زندان آزاد شدند.
فرانسه
فیگارو : «توماس کلی» رئیس ‌نهاد برگزار‌کننده انتخابات درون حزبی چپگرایان فرانسه یکشنبه‌شب در پایان برگزاری دور نخست این انتخابات، از پیشتازی «مانوئل والس» و «بنوآ هامون» سوسیالیست در این انتخابات خبر داد.