kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۹۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
یک انتقاد و یک پیشنهاد

حادثه در هزار قدمی پلاسکو!



چند روز از فاجعه تلخ و باور نکردنی ساختمان پلاسکو می‌گذرد.
در این روزها افراد مختلفی اظهار نظر کرده‌اند و در کنار تجلیل از آتش نشانان عزیز، به برخی امور ایراد گرفته و عملا همه سعی در انتقال بار مسئولیت به دیگران داشته‌اند.
هشدار مسئولان درباره خطر تکرار حوادث مشابه را باید جدی گرفت.
بخشی که به بافت قدیمی شهر یا کوتاهی مردم بر می‌گردد به جای خود محفوظ، اما آیا صرفا مردم مقصرند!؟
به این یک نمونه توجه کنید:
در فاصله کوتاهی از ساختمان پلاسکوی تهران،میدان امام خمینی قرار دارد. در ضلع شمالی میدان افزون بر تعداد زیادی مغازه، دو پاساژ قدیمی«لباف » و «فتوت» واقع شده‌اند. بافت و قدمت این ضلع میدان شباهت بسیار زیادی به پلاسکو و چهارراه استانبول دارد. مزیت این ضلع،میدانِ وسیع و باز مقابل آن بود.
اما مدتی است شهرداری تهران، بخش عظیمی از میدان را اشغال و با گود برداری حدود ده متری،مقدمات ساخت بنایی عظیم برای امور اداری شهر تهران را فراهم کرده است.
ظاهرا قرار است تهران قدیم بازسازی شود و به سیاق دیگر دغدغه‌های سانتی مانتال ، ساختمان «بلدیه طهران» تجدید بنا شود و منطقه «پشت شهرداری»احیا شود! همانطور که در میدان شهید هرندی با آن معضلات اجتماعی،احیاء«دروازه غار» آغاز شده است!
فارغ از اینکه این بنا چقدر ضرورت دارد و چه اولویتی اقتضا می‌کند که میلیاردها تومان پول شهر برای ساختن یک بنای اداری جدید صرف شود و اکنون که آن بنا وجود ندارد،چه نقصانی در امر خدمات رسانی شهرداری وجود دارد،موضوع از جهت ایمنی هم بسیار قابل توجه است.
فاصله ضلع شمالی این بنا با در ورودی مغازه‌ها و پاساژهای مذکور،کمتر از بیست قدم است!یعنی کوچه‌ای با این عرض کم مرز این دو مجموعه عظیم را تشکیل می‌دهد.
این بنا، مربوط به 50 سال قبل نیست، بلکه همین الان یعنی در دی ماه 95 در حال احداث است!
احتمال بدهید پاساژ لباف با قریب دویست مغازه آتش بگیرد(خدا آنروز را نیاورد)، اصلا یک ماشین آتش نشانی می‌تواند وارد محدوده شود!؟ چه برسد به جرثقیل و ...
آقایان، ایمن کردن ابنیه قدیمی شهر پیشکش، خودتان زندگی مردم را نا ایمن نکنید. تا همینجا که ساخته اید بس است.
می توانید آن گود عظیم را تبدیل به یک پارکینگ طبقاتی بزرگی کنید و زمینه یک پلاسکو دیگر را فراهم نکنید.
اگر واقعا دلسوز آتش نشان‌ها و مردم و هستی آنها هستید،
بسم الله.