kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۷۵۱
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸
ساختمان 17 طبقه پلاسکو فرو ریخت

آتش نشان‌های جانفشان سنگ تمام گذاشتند

آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان قدیمی پلاسکو در مرکز تهران منجر به شهادت تعدادی از آتش نشانان فداکار و داغدار شدن مردم کشورمان شد.
صبح روز پنجشنبه آتش سوزی در ساختمان قدیمی پلاسکو که مرکز تولید و پخش گسترده پوشاک بود باعث شد تا تیم های متعدد آتش نشانی  با حضور به موقع در محل حادثه نسبت به اطفای حریق و امداد رسانی به  افراد در معرض خطر اقدام نمایند. پس از نزدیک به چهار ساعت از تلاش  آتش نشانان که مصدومیت، سوختگی و دود گرفتگی برخی از آنها را در پی داشت، در حالی که نیروهای فداکار آتش نشان پس از تخلیه ساختمان از مردم و کسبه در حال جدال با آتش بودند ناگهان در عین ناباوری این ساختمان 54 ساله  فرو ریخت و تعداد حدود 20 نفر از آتش نشانان  در زیر آوار هولناک این ساختمان 17 طبقه گرفتار شدند.
احتمال زنده ماندن آتش‌نشانان نزدیک
 به صفر است
 در همین حال با وجود اینکه پس از ریزش کامل ساختمان پلاسکو از ظهر پنجشنبه کار آوار برداری و امداد  رسانی به آتش نشانان  گرفتار شروع شد و پس از پیگیری در تمام وقت دیروز، امروز نیز ادامه خواهد داشت،  به گزارش تسنیم، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی  تهران گفت: با توجه به شرایط موجود احتمال زنده ماندن افراد محبوس زیر آوار نزدیک به صفر است و حتی با حرارت بسیار زیاد زیر آور امکان دسترسی به بدن‌های سالم نیز بعید است.
جلال ملکی دیروز گفت: از ساعات اولیه صبح جمعه موفق به خارج ساختن چند ستون 50 تنی و تعدادی از سازه‌های فلزی بزرگ از محل حادثه شدیم ولی عملیات آواربرداری همچنان از دو جبهه شمالی و شرقی ادامه دارد.
ملکی در پاسخ به اینکه آیا شایعات منتشر شده مبنی بر تماس فرد یا افرادی از زیر آوار با نیروهای امدادی صحت دارد یا خیر، گفت: هیچ تماسی از داخل ساختمان و افراد محبوس در زیر آوار گرفته نشده است.
وقوع چند انفجار بسیار شدید
 لحظاتی پیش از فروریختن پلاسکو
سخنگوی آتش‌نشانی تهران با تاکید بر وقوع چند انفجار پیاپی لحظاتی پیش از فروریختن ساختمان، اظهار داشت: در لحظات پایانی مهار حریق این ساختمان به یک باره چند انفجار بسیار شدید و پیاپی در طبقات فوقانی رخ داد که پس از چند لحظه کل ساختمان پلاسکو فروریخت.
وی با تاکید بر اینکه ساختمان پلاسکو از قدمت بالایی برخوردار بوده و استحکام لازم را نداشته است، گفت: متاسفانه پیش از این سانحه بارها آتش‌نشانی نسبت به ایمن نبودن این ساختمان هشدارهای لازم را داده بود ولی متاسفانه هیچ اقدامی انجام نشد.
شهادت یک آتش‌نشان
سخنگوی اورژانس تهران با اعلام خبر شهادت یکی از آتش‌نشان به نام  «بهنام  میرزاخانی» گفت: این آتش‌نشان 35 ساله با 60 درصد سوختگی متأسفانه در بیمارستان مطهری به شهادت رسید.
هیئت دولت‌ امروز را
عزای عمومی اعلام کرد
هیئت دولت در پی حادثه ساختمان پلاسکو با صدور اطلاعیه‌ای  امروز را عزای عمومی اعلام کرد.
متن این اطلاعیه به شرح زیر است:هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران با تجلیل از این بزرگ مردان ایثار و فداکاری، قدردانی از خدمات ارزنده آنان، آرزوی سلامتی برای مجروحان و تسلیت به بازماندگان به منظور بزرگداشت جان باختگان و همدردی با بازماندگان آنان روز شنبه دوم بهمن ماه 1395 را عزای عمومی اعلام می‌کند و عموم مردم ایران را به قدرشناسی شایسته از آنان دعوت می نماید.
بستری 2 نفر از ۸۴ مصدوم
 در بیمارستان
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشورگفت: در پی حادثه فرو ریختگی ساختمان، 51 مصدوم بطور سرپایی درمان شدند و 33 نفر به بیمارستان منتقل شدند که تاکنون 30 نفر مرخص و یک نفر به دلیل سوختگی جان خود را از دست داد و فقط دو نفر در بیمارستان بستری هستند.
عیادت نماینده رهبر انقلاب
 از آتش‌نشانان مصدوم حادثه
 ساختمان پلاسکو
حجت الاسلام و‌المسلمین تقوی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز با حضور در دو بیمارستان محل بستری آتش‌نشانان مصدوم حادثه ساختمان پلاسکو از آنان عیادت و سلام و دعای رهبر انقلاب اسلامی برای سلامتی و بهبود این نیروهای فداکار و متعهد را ابلاغ کرد.
حرارت زیر آوار پلاسکو
 ۲۰۰ تا ۶۰۰ درجه است
مرتضی مرادی‌پور  یکی از مسئولان هلال احمر درباره عملکرد سگ‌های نجات به دلیل دود و حرارت حریق ساختمان پلاسکو، گفت: به گفته نیروهای آتش نشانی در برخی نقاط زیرین ساختمان پلاسکو حرارت بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ درجه است که این موضوع باعث تاثیر منفی بر عملکرد نیروی انسانی و خرابی تجهیزات می‌شود که سگ‌ها نیز مستثنی نیستند.
نمی‌توان زمان اتمام عملیات آواربرداری را مشخص کرد
مسئول عملیات آواربرداری ساختمان تخریب شده پلاسکو گفت: با توجه به پیچیدگی‌های موجود و همچنین حجم بالای آوار، نمی‌توان زمان اتمام عملیات آواربرداری پلاسکو را تخمین زد.
مازیار حسینی گفت: وجود ساختمان‌های بسیار در حاشیه محل عملیات، منجر شده عملیات آواربرداری نیاز به دقت و ظرافت بیشتری داشته باشد.
وی با بیان اینکه این عملیات نیازمند تجهیزات خاص و ویژه‌ای است و تا‌کنون تجربه مشابه‌ای از آن را نداشته ایم، افزود: این تجربه خاصی است و تصور نمی‌کنم مشابه آن در دنیا تعداد قابل توجهی باشد.
به گفته حسینی حتی کشور آمریکا نیز تنها تجربه مشابهی که داشت، تجربه ریزش برج‌های تجارت جهانی بود.
فرمانده ناجا: مشکل امنیتی وجود ندارد
فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر رعایت محدودیت‌های ترافیکی چهارراه استامبول که باید امروز شنبه بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: تاکنون هیچ مشکل امنیتی درباره حادثه پلاسکو نداشتیم.
سردار اشتری در حاشیه حضور در مکان حادثه ساختمان پلاسکو درباره آخرین وضعیت انتظامی این سانحه اظهار داشت: همکاران بنده از همان لحظات اولیه در محل حضور داشتند و اطراف این محوطه بسیار خوب در حال کنترل است و اقدامات ترافیکی برای مسیرهای این منطقه نیز صادر شده است و امیدواریم مشکل  خاصی نداشته باشیم.
وی ادامه داد: از مردم تقاضا داریم در این محل حضور نداشته باشند و اخبار رسانه‌های معاند را توجه نکنند و همه بدانند همه مسئولان از شهرداری، نیروی انتظامی، ستاد مدیرت بحران و ... در حال انجام خدمت هستند تا این آوار را منتقل کنند.
فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: در اطراف این منطقه و در کوچه‌ها و خیابان ها، نیروی‌های انتظامی حضور دارند، همچنین اگر کسی اطلاعاتی از بستگان گرفتار خود در این حادثه دارند به کلانتری بهارستان مراجعه کنند و امیدواریم با همکاری مردم و همت مسئولان هر چه زودتر آواربرداری تمام شود.
نگهداری گاوصندوق‌ها و اموال پیدا شده
 در گنجینه پلیس
جانشین پلیس پایتخت نیز با تأکید بر عدم مراجعه مردم در محل حادثه و همکاری با نیروهای انتظامی و پلیس اطمینان خاطر داد که گاوصندوق‌ها و اموال منقوله مکشوفه در محل حادثه به گنجینه  پلیس آگاهی منتقل شده و پس از اتمام عملیات در اختیار صاحبانش قرار می‌گیرد.
سردار قادر کریمی با اشاره به حضور پلیس برای نظم بخشی به معابر حاشیه‌ای و محل حادثه و حراست از اموال مکشوفه از ساختمان پلاسکو، گفت: پلیس پایتخت از دقایق نخست وقوع حریق در محل این سانحه حاضر شد و خوشبختانه توانستیم امنیت کاملی از لحاظ ترافیکی و انتظام بخشی و حراست از اموال مکشوفه در محل حادثه برقرار کنیم.
وی با تأکید براینکه مردم همکاری لازم برای امداد رسانی به مصدومان این سانحه را داشته باشند، گفت: تقاضا می‌شود برای همکاری هر چه بیشتر با دستگاه‌های امدادی، مردم به محدودیت‌های ترافیکی پلیس توجه کنند و از حضور در محل حادثه جدا خودداری کنند چرا که حضور مردم در محل حادثه باعث می‌شود تا سرعت بخشی در عملیات امدادی کاهش یابد.
وزیر کشور: شاید شاهد انفجار باشیم
وزیر کشور نیز که در محل حادثه حریق ساختمان پلاسکو حضور یافته بود، با اشاره به حضور مردم در محدوده حادثه ساختمان پلاسکو، گفت: مردم نباید در این محدوده باشند زیرا هنوز دود بالا می‌آید و آتش خفته در طبقات زیرین وجود دارد. ممکن است با کوچکترین فشار، شاهد انفجار باشیم که به مردم آسیب می‌رسد بنابراین به جز نیروهای عملیاتی نباید مردم در اینجا باشند.
عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: متأسفانه نشت گازوئیل در محل آوار باعث شده تا خطراتی در محل حادثه باقی بماند و امیدواریم هرچه سریع‌تر عملیات آواربرداری خاتمه یابد.
رحمانی فضلی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری این موضوع و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه گفت: با دستور رئیس‌جمهور و همکاری دو قوه قضاییه و مقننه تلاش می‌شود تا اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از حوادث مشابه انجام شود. واقعیت اینجاست زمانی که می‌خواهیم اقدامات ایمنی را برای مجموعه‌های در حال فعالیت پیگیری و انجام دهیم کسبه و مردم نگران مسائل اجتماعی هستند ولی وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد عنوان می‌شود که چرا پیش از وقوع حادثه جلوی فعالیت‌های این مراکز گرفته نشد لذا به نظر می‌رسد باید همه مسئولان، تلاش لازم را انجام دهند تا استانداردهای ایمنی موجود رعایت شود.    
جزییات حریق پلاسکو از زبان قالیباف
شهردار تهران در تشریح آخرین جزییات امداد‌رسانی به محبوسان گرفتار در آوار ساختمان پلاسکو گفت: این ساختمان با 600 واحد تجاری و تولیدی دچار حریق شد و همکاران ما در آتش نشانی و سایر دستگاه‌های انتظامی و امدادی در دقایق اولیه به صحنه آمدند و با تمام توان تلاش کردند آتش را مهار کنند.
محمدباقر قالیباف تصریح کرد: به دنبال اقدامات انجام شده و پس از تخلیه ساختمان و مهار آتش، طبقه دهم این ساختمان دچار انفجار شد که باعث آسیب به سازه ساختمان پلاسکو و فرو ریختن آن شد.
وی با تقدیر از زحمات و تلاش‌های ایثارگرانه ماموران آتش نشانی گفت: حدود 20 تن از آتش‌نشانان در این ساختمان محبوس شدند و جمعی نیز به شهادت رسیدند و این احتمال وجود دارد افرادی دیگری در طبقات زیرین ساختمان محبوس شده بودند.
قالیباف اظهار داشت: آمار دقیق تعداد مصدومان و شهدای این سانحه منوط به تکمیل عملیات آواربرداری است و با توجه به حجم آوار عملیات پیچیده و سختی باید انجام شود.
ساجدی‌نیا: هیچ‌گونه مورد امنیتی در فروریختن پلاسکو دخیل نبود
فرمانده انتظامی تهران بزرگ هرگونه شایعه مبنی بر امنیتی بودن حادثه ساختمان پلاسکو را قویاً رد کرد.سردار حسین ساجدی‌نیا در واکنش به برخی شایعات گفت: هیچ‌گونه مورد امنیتی در وقوع حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو دخیل نبوده است.  
اعلام علت اصلی آتش‌سوزی در پلاسکو
معاون امنیتی استانداری تهران علت اصلی آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو را اعلام کرد.
محسن همدانی درباره علت آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو  گفت: اینکه گفته شده علت آتش‌سوزی امنیتی بوده، اصلا درست نیست و این آتش‌سوزی کاملا طبیعی است.
وی افزود: اتصال برق در یکی از طبقات عامل اصلی آتش‌سوزی ابتدایی ساختمان پلاسکو بوده است.
همدانی با بیان اینکه اصلا این ساختمان لوله‌کشی گاز نداشته و کسبه از گاز پیک‌نیک یا لوازم دیگر گرمایشی هم استفاده می‌کردند، گفت:  نشت گاز به عنوان دلیل آتش‌سوزی درست نیست.
آواربرداری پلاسکو در بالاترین سطح
 در حال انجام است
رئیس مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌الملل شهرداری تهران، با تاکید بر اینکه اقدامات در این ساختمان در بالاترین سطوح در حال انجام است، گفت: نیازی به کمک سایر کشورها نداریم.
شهرام گیل‌آبادی در خصوص استفاده ایران از کمک سایر کشورها برای آواربرداری از ساختمان فروریخته پلاسکو گفت: در حال حاضر آواربرداری از ساختمان پلاسکو در بالاترین حد مشاوره و بالاترین حد تکنولوژی در حال انجام است و نیازمند اینگونه کمک‌ها نیستیم.
۴هزار کارگر ساختمان پلاسکو بیکار شدند
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ احتمالاً یک مخزن اصلی گازوئیل در طبقات فوقانی وجود داشته است که نگران انفجار آن هستیم.
پرویز سروری به فارس گفت: باز هم احتمال وجود چنین حوادثی در شهر تهران وجود دارد زیرا بیش از 40 درصد ساختمان‌های تهران اخطار گرفتند و دارای وضعیت غیراستاندارد هستند.
وی افزود: در پی این حادثه  چهار هزار کارگر ساختمان پلاسکو بیکار شدند و 560 تولید مرکزی در این ساختمان تخریب شد.
سروری تصریح کرد: شهرداری تذکرات لازم را داده بود ولی شهرداری ضابط قضایی نیست و دیگر دستگاه‌ها باید به وظایف خود عمل می‌کردند.
۳۰۰۰ ساختمان در تهران، وضعیت مشابه پلاسکو دارند
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران  گفت: سه هزار ساختمان در تهران از لحاظ ایمنی، وضعیتی مشابه وضعیت ساختمان پلاسکو دارند
آباد افزود: پرونده ساختمان پلاسکو تا زمانی که اتفاق مشابه دیگری نیفتد، باز است و پس از اتمام این اتفاق به فراموشی سپرده می‌شود.این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: از میان 17 هزار بازدید انجام شده در سراسر تهران، سه هزار گزارش از ناایمن بودن ساختمان‌های پایتخت خبر می‌دهد. این بدان معناست که سه هزار ساختمان دیگر در تهران، وضعیتی مشابه وضعیت ساختمان پلاسکو دارند.
به گفته آباد، آتش‌نشانانی که در زیر آوار ساختمان پلاسکو محبوس شده‌اند، تاوان بی‌کفایتی مسئولان را می‌دهند.
۷ بار اخطار به مسئولان ساختمان پلاسکو
عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: به مقامات پلاسکو ۷ بار اخطار داده بودیم اما متاسفانه مقامات مسئول ساختمان پلاسکو تمکین نکردند.
محسن پیرهادی افزود: همچنین 40 درصد ساختمان‌های تولیدی تجاری خیابان جمهوری شهر تهران، از سوی آتش‌نشانی اخطار آتش‌نشانی دریافت داشته‌اند.
نفوذ از کانال فاضلاب‌؛ گزینه دیگر نفوذ به پلاسکو
معاون عملیات سازمان آتش نشانی تهران گفت: کانال‌هایی را که حدس می زدیم از آنجا بتوانیم به افراد در طبقات زیرزمین دسترسی پیدا کنیم‌، بررسی کردیم‌، کانالی از ساختمان مجاور به طرف پارکینگ و موتورخانه پلاسکو احداث کردیم که متاسفانه با وجود تلاش‌هایی که انجام دادیم کسی را در آنجا مشاهده نکردیم.
مهدی داوری افزود: با اطلاعات جدیدی که به دست آورده‌ایم در حال بررسی نقشه‌ها و مسیرها هستیم تا بتوانیم هرچه سریعتر به افرادی که در زیر آوار هستند‌، دسترسی پیدا کنیم.به گفته داوری، 24 ساعت پس از حادثه 25 تا 30 درصد در آوار برداری پیشرفت داشتیم و امیدواریم با برش قطعات بزرگ و انتقال آن به پایین ساختمان که انجام شده است‌، سرعت ما بعد از این افزایش یابد.
وی افزود: با همکاری هلال احمر، از طریق سگ‌های زند‌ه‌یاب و دستگاه‌های اسکنر در نقاطی که احتمال می‌دادیم همکاران ما گیر افتاده باشند جستجو‌ها را ادامه دادیم اما تاکنون این اقدام ما نتیجه‌ای نداشته است.
ادامه محدودیت‌های ترافیکی
فرمانده انتظامی تهران بزرگ در خصوص وضعیت اعلام مفقودی‌ها به اداره یازدهم پلیس آگاهی، با تکذیب مراجعه ۲۵ نفر برای اعلام مفقودی گفت: تاکنون تنها دو خانواده (به غیر از خانواده آتش‌نشانان) به پلیس مراجعه کرده‌اند و از مفقود شدن یکی از اعضای خانواده خود خبر داده‌اند.
وی در خصوص تعطیلی مدارس اطراف ساختمان پلاسکو،گفت:  امروز هیچ مدرسه و موسسه آموزشی تعطیل نیست.سردار حسین ساجدی نیا با اشاره به ادامه محدودیت های ترافیکی در منطقه محل وقوع حادثه،اظهارداشت: به علت ادامه کار امداد رسانی و آوار برداری امروز(شنبه) از تقاطع خیابان جمهوری اسلامی- خیابان سی تیر تا میدان استقلال(چهارراه مخبرالدوله) تردد ممنوع است. از شمال به جنوب هم تردد از میدان فردوسی تا میدان امام خمینی ممنوع است. همچنین معابر پیاده راه در کلیه مسیرهای اطراف مسیرهای حادثه به استثنای شعاع 200 متری محل حادثه باز است.علاوه بر این براساس هماهنگی‌های انجام شده تمامی ایستگاه‌های مترو در محدوده مذکور فعال خواهند بود.سیستم حمل و نقل عمومی نیز براساس روال معمول خدمت‌رسانی به شهروندان را ارائه داده و تنها در چند محور شاهد تغییر مسیر حمل و نقل عمومی خواهیم بود.
تغییرات مسیر اتوبوس‌های شرکت واحد در محدوده ساختمان پلاسکو
شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تغییرات مسیر اتوبوس‌های خود را در محدوده ساختمان پلاسکو  تا اطلاع ثانوی به شرح زیر اعلام کرد:
1-  خطوط (میدان امام خمینی(ره)- به میدان قدس)- ( میدان امام خمینی (ره)- میدان امامت) -
( میدان امام خمینی(ره)- خیابان معلم)- (میدان امام خمینی(ره)- پل سیدخندان)، مسیر رفت: خیابان انقلاب- خیابان ابن سینا- میدان بهارستان- خیابان امیرکبیر، مسیر برگشت: خیابان سی تیر- خیابان حافظ- خیابان انقلاب.
2-  خط جمهوری- بهارستان،مسیر رفت: سه راه جمهوری- خیابان ولیعصر- خیابان انقلاب- پل چوبی- خیابان ابن سینا- میدان بهارستان، مسیر برگشت: خیابان مصطفی خمینی- خیابان امیرکبیر- میدان امام خمینی(ره)- خیابان سی تیر- خیابان جمهوری.
3- خط جمهوری -پل کریمخان، مسیر رفت: سه راه جمهوری- خیابان ولیعصر(عج)- خیابان انقلاب- میدان فردوسی- خیابان فردوسی، مسیر برگشت: میدان فردوسی- خیابان انقلاب- خیابان حافظ- خیابان جمهوری.
4- خط خیابان فردوسی- پایانه بیهقی، مسیر رفت: خیابان سی تیر- خیابان حافظ- خیابان انقلاب، مسیر برگشت: خیابان انقلاب- دروازه دولت- خیابان سعدی- خیابان اکباتان- میدان امام خمینی(ره).
فروش آرم طرح ترافیک روزانه متوقف شد
همچنین به منظور تسهیل عملیات عمرانی و امدادی در محدوده چهار راه جمهوری، فروش آرم طرح ترافیک روزانه برای امروز شنبه متوقف شد.