kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۷۵۰
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸

کوتاه از سرتاسر جهان

عربستان
ایرنا: جدیدترین داده‌های آماری از وضعیت اقتصادی عربستان حاکی است که پروژه‌های بزرگ اقتصادی در این کشور به ارزش بیش از 13 میلیارد دلار به دلیل بحران مالی و کمبود منابع، نیمه تمام رها شده است. دولت عربستان که در شرایط بغرنج مالی به سر می‌برد با در پیش گرفتن سیاست‌های ریاضت اقتصادی دستمزد کارکنان بخش‌های دولتی و خصوصی را کاهش داده و موجب شده تا شهروندان در این کشور به ستوه آمده و با چالش‌های گسترده معیشتی روبه‌رو شوند. جنگ یمن هزینه‌های سنگینی روی دست سعودی‌ها گذاشته است.
انگلیس
العالم: گروهی از نمایندگان پارلمان انگلیس در طوماری خواهان تحقیق درباره تلاش لابی رژیم صهیونیستی در لندن برای تاثیرگذاری بر انتصابات در انگلیس شدند. امضاکنندگان این طومار به دخالت سیاسی بلندپایه رژیم صهیونیستی در اوضاع سیاسی انگلیس و تشکیل گروه‌هایی در داخل حزب محافظه‌کار و حزب کارگر این کشور اعتراض کردند.
آلمان
تسنیم: روزنامه آلمانی «پاسایر نویه پرسه»، نوشته، بر اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی حدود 96 درصد نخبگان و مسئولین عرصه سیاسی، اقتصادی و مدیریت آلمان با نگرانی به شروع دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا می‌نگرند. بر این اساس حدود نیمی از نخبگان آلمانی انتظار بدتر شدن روابط بین آمریکا و آلمان را داشته و تنها 2 درصد انتظار بهبود این مناسبات را دارند.
فرانسه
تایمز: گروه تروریستی داعش به خانواده مجری حملات پاریس به پاس قدردانی یک گله گوسفند هدیه داده است! حملات پاریس شامل یک حمله انتحاری در نزدیک ورزشگاه فرانسه، حملات مسلحانه به تعدادی رستوران در مرکز پاریس و حملاتی در مرکز هنری «باتاکلان» در مرکز پاریس در روز سوم نوامبر سال 2015 (آبان ماه1394) میلادی بود.
اسکاتلند
ایسنا: وزیر اول اسکاتلند گفته برگزاری رفراندوم دیگری برای استقلال اسکاتلند بسیار محتمل است زیرا ترزا می، نخست وزیر انگلیس اعلام کرده که با وجود مخالفت‌های اسکاتلند، می‌خواهد کشور را از بازار اتحادیه اروپا خارج کند تا روند بریگزیت کامل شود. به گفته وی، «زمان برای دولت لندن در متقاعد کردن ما درباره بریگزیت رو به پایان است، آنها باید به منافع ما نیز توجه کنند. اگر چنین اتفاقی نیفتد، اسکاتلند چاره‌ای ندارد جز اینکه به دنبال برگزاری رفراندوم دومی برای استقلال باشد.»
میانمار
رویترز: «نجیب رازق»، نخست وزیر مالزی از میانمار خواسته تا «تبعیض» را متوقف کند و از حمله به مسلمانان روهینگیا دست بردارد. مالزی همچنین از کشورهای اسلامی خواسته نسبت به این تراژدی انسانی واکنش نشان دهند. از 9 اکتبر که 9 پلیس میانمار کشته شده‌اند دست‌کم 86 نفر از مسلمانان روهینگیا قتل‌ عام شده‌اند و تخمین زده می‌شود که 66000 نفر هم برای نجات جان خود به بنگلادش فرار کرده‌ باشند.
لبنان
مشرق: فرمانده نیروی دریایی رژیم صهیونیستی ضمن هشدار درباره افزایش قدرت نظامی و موشکی حزب‌الله لبنان پس از جنگ ۳۳ روزه اعلام کرده که حزب‌الله اکنون پس از گذشت ۱۰ سال از این جنگ، مجموعه کاملی از انواع و اقسام موشک‎ها را در اختیار دارد. به گفته وی «حزب‌الله تهدید واقعی برای نیروی دریایی اسرائیل محسوب می‌شود و ما باید نسبت به این مسئله هوشیار باشیم.»