kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۷۴۶
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
فریاد تظلم‌خواهی شیعیان در سرتاسر نیجریه

شیخ زکزاکی را آزاد کنید

مردم نیجریه در استان‌ها، شهرها و روستاهای این کشور فقیر آفریقایی با برگزاری تجمع و تظاهرات بر لزوم آزادی فوری شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان این کشور تاکید کردند.
به گزارش العالم، این تظاهرات و تجمع‌ها روز پنجشنبه برای اعتراض به عدم پایبندی دولت به دستور دستگاه قضایی مبنی بر آزادی شیخ زکزاکی و همسرش برگزار شد. دادگاه نیجریه قبلا دستور داده بود که شیخ زکزاکی و همسرش حداکثر بعد از گذشت 45 روز آزاد شود. اما هفته گذشته به رغم  اینکه این مهلت به پایان رسید، شیخ زکزاکی آزاد نشد. این مسئله با واکنش شدید عفو بین‌الملل نیز مواجه شده است.
 تظاهرکنندگان در شهر «کانوا» و همه استان‌ها از مسئولان خواستند که به دستور دستگاه قضایی نیجریه تن داده و بدون قید و شرط و فورا شیخ زکزاکی را آزاد کنند. کمیته پیگیری آزادی شیخ زکزاکی در شهر ابوجا پایتخت نیجریه نیز کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرد و در آن تصمیم دولت برای آزاد نکردن رهبر جنبش اسلامی این کشور را محکوم کرد و از سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری خواست تا در این پرونده ورود کنند.
طبق حکم صادره از سوی دادگاه عالی نیجریه در اوایل آذرماه، شیخ زکزاکی می‌بایست حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز از زندان آزاد می‌شد و دوشنبه گذشته این مهلت به پایان رسید اما وی آزاد نشد. در حمله نظامیان نیجریه به شیعیان در روزهای ۱۲ و ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۱ و ۲۳ آذر ۱۳۹۴) در شهر زاریا حدود ۳۵۰ نفر، از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی، به شهادت رسیدند و شیخ زکزاکی نیز زندانی شد. گزارش‌های غیررسمی شمار شهدا را تا چند هزار نفر هم اعلام می‌کنند.