kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۷۱۷
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

آمریکایی‌ها تحریم‌ها را برنداشتند و تحریم‌های جدید هم اضافه کردند

خطیب جمعه تهران گفت: هم تحریم‌ها را برنداشتند هم تحریم‌های جدیدی را اضافه کردند لذا مردم ما حق دارند همچنان بگویند مرگ بر آمریکا.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی در خطبه‌‌های نماز جمعه تهران با عرض تسلیت حادثه ساختمان پلاسکو و تاکید بر اینکه مومن نسبت به مومن عاطفه دارد، ابراز داشت: برادران همیشه در صحنه و سنگر نشین ما و همیشه درگیر با آتش و خطر ما، برادران عزیز آتش‌نشانی که جانشان در خطر است، وقتی از خانه خارج می‌شوند، خانواده‌شان نمی‌دانند اینها سالم برمی‌گردند یا نه.
وی به در پیش بودن دهه فجر اشاره کرد و با ذکر این نکته که این دهه، دهه انفجار نور است، گفت: دهه فجر معجزه اسلام در قرن حاضر بود و تجلی قدرت خدا و ایمان و معنویت بود که از آستین امام(ره) و ملت ایران بیرون آمد و معجزه‌ای را خلق کرد که به تعبیر نویسنده مصری غرب را لرزاند، شرق را حیران کرد و عالم را به خودش مشغول داشت.
حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به اینکه آل خلیفه جنازه سه جوان شهید بحرینی را به خانواده‌هایشان نداد، تصریح کرد: رژیم آل‌خلیفه با تحویل لباس‌های این سه جوان، نمکی بر زخم قلب مجروح والدین‌شان پاشیده‌اند اما مطمئن باشند که ظلم پایه‌های قصر ننگین‌شان را سست‌تر و این خون‌ها عمر حکومت آل‌خلیفه را کوتاه‌تر می‌کند و مردم انقلابی و مومن همانگونه که از ایران که با استقامت شاه را بیرون کرد، الگو گرفته‌اند، آنها هم این حکومت سلطنتی غیرقانونی را بیرون خواهند کرد.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه‌های نماز به رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس‌فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و با تسلیت درگذشت وی به رهبر معظم انقلاب و خانواده آن مرحوم، اظهار داشت:‌ این تشییع جنازه از این روحانی و عالم سفر کرده، شبیه بصیرتی بود که در 9 دی مردم از خودشان نشان دادند.
وی گفت: هم حرکت ملی و فراگیر مردم در 9 دی 88 آقای هاشمی را حفاظت کرد و‌الا در همان مرحله چیزی باقی نمی‌ماند و هم اینجا در روز تشییع وی دندان تیز کرده بودند تا از وفات ایشان سوءاستفاده کنند ولی حضور به موقع و فراگیر مردم آنچنان خداپسند بود که به هیچ کسی مجال شیطنت و فتنه را نداد و نتوانستند آقای هاشمی را به نفع خودشان مصادره کنند.
حجت‌الاسلام صدیقی خطاب به مردم ابراز داشت: بصیرت شما بصیرتی الهی خداپسند است و حرکتی به موقع بود و الحق و الانصاف این تشییع جنازه هم احیای آقای هاشمی بود و موجب سرافرازی برای نظام ما و حمایت از ولایت بود، همچنین قدردان از زحمات دوران مقدس و مجاهدت آن عزیز سفر کرده بود.
امام جمعه موقت تهران با دعا به درگاه الهی جهت غفران و رحمت برای مرحوم هاشمی رفسنجانی ابراز امیدواری کرد که خداوند تقصیرها و قصورات همه را مورد عفو قرار دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به یکساله شدن برجام، بیان داشت: بعضی‌ها همچنان شعار می‌دهند اما واقعیت را همه مردم می‌دانند که در این برجام در پرونده سیاه و ننگین آمریکا یک برگ جنایت دیگری افزوده شد.
حجت‌الاسلام صدیقی گفت: آنها که آمریکا را بزک می‌کردند و اظهار خوشبینی به او می‌کردند و خیلی دلگرم به سراغ او می‌رفتند و وعده داده بودند با این برجام مشکلات اقتصادی و همه مسائل کشور حل شود اما یک سال گذشت و بنا بود یکسال قبل همه تحریم‌ها برداشته شود و مشکلات رفع شود.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به رکود اقتصادی، بیکاری جوانان و تعطیلی مراکز اقتصادی، خاطرنشان کرد: هم تحریم‌ها را برنداشتند هم تحریم‌های جدیدی را اضافه کردند لذا مردم ما حق دارند همچنان بگویند مرگ بر آمریکا.
چمران؛ لزوم چاره‌اندیشی
 برای ساختمان‌های مشابه پلاسکو
رئیس‌شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از عملکرد برخی افراد در فضای مجازی و رسانه‌ها، گفت: بهتر است برخی افراد در فضای مجازی با انتشار شایعات با جان انسا‌ن‌‎ها بازی نکنند، «کاسب‌کاری سیاسی» در این شرایط درست نیست.
همچنین مهدی چمران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به ارائه گزارش از حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو پرداخت و گفت: از لحظات ابتدایی آتش‌سوزی، ایستگاه‌های مختلف آتش‌نشانی برای اطفای حریق به محل حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو اعزام شدند؛ آتش‌سوزی اولیه توسط آتش‌نشانان در حال اطفاء بود که در ساعت 11 صبح سه  انفجار پی در پی در طبقات فوقانی این پاساژ صورت گرفت که باعث ریزش این ساختمان به پایین شد.
وی تصریح کرد: علت انفجارهای صورت گرفته و آتش‌سوزی دوباره این ساختمان به سبب این بود که ساختمان پلاسکو از  سیستم گازکشی بهره‌ای نداشت و مغازه‌داران این ساختمان از گازوئیل استفاده می‌کردند که متاسفانه این حادثه تلخ رخ داد.
چمران با بیان اینکه پلیس و آتش‌نشان‌ها ساختمان را به طور مناسب تخلیه کردند، اظهار داشت: متأسفانه برخی از مغازه‌داران برای برداشتن اسناد خود به محل حادثه رفته بودند که تا حدود زیادی تخلیه شدند اما تعدادی از آتش‌نشانان و تولیدکنندگان در زیر آوار ماندند که میزانی از آمار کامل آنها وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در عرض سه سال اخیر 14 اخطار به ساختمان پلاسکو داده شده بود که این محل امنیت لازم را ندارد و آخرین اخطارها که برگ رونوشت آن به فرمانداری،‌ قوه قضائیه، استانداری و سایر نهادهای ذی‌ربط ارسال شده مربوط به مرداد ماه امسال بوده است.
رئیس‌شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: متأسفانه ساختمان‌های دیگری نیز همانند ساختمان پلاسکو در تهران وجود دارد که باید برای این ساختمان‌ها یا کارگاهای تولیدی که ایمنی لازم را ندارند، چاره‌ای اندیشیده شود.
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی مطرح کرد
ایجاد سامانه‌ای برای اعلام حقوق‌‌ها، بهترین راه برای جلب اعتماد عمومی مردم
به گزارش تسنیم، امین سردارآبادی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ابراز داشت: آتش‌نشانانی که در این سختی معیشت، ایثار، فداکاری و از خود گذشتگی از خود نشان دادند، ذخایر انقلاب هستند، نه نجومی‌بگیرانی که سهم خودشان را از سفره انقلاب مطالبه می‌کنند. مردم هیچ‌گاه فداکاری‌های آتش‌نشانان حادثه ساختمان پلاسکوی تهران را از یاد نمی‌برند و همیشه آن را زنده نگه خواهند داشت.
وی گفت: بهترین راه برای جلب اعتماد عمومی مردم، ایجاد سامانه‌ای برای اعلام حقوق‌‌ها و دستمزدهاست که در ماده 35 برنامه ششم توسعه آمده است، اما افرادی هستند که در پشت پرده از عدم شفافیت در نظام مالی، بانکی و اقتصادی بهره می‌برند و تمام تلاش خود را انجام دادند تا این ماده در صحن علنی مجلس بررسی نشود.
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار داشت: در شرایط جاری که شرایط خاصی برای انقلاب اسلامی حاکم است و جامعه تجربه برجام و ارتباط با آمریکا را سپری کرده است، صداوسیما باید تجربه حاصل از یک دور مذاکره و تعامل با غرب در قالب برجام را که هیچ ثمری جز بدعهدی آمریکا را نداشت، برای مردم بیان کند. چرا منتقدان برجام جایی در رسانه ملی ندارند؟
حدود یک میلیارد دلار اتلاف
 و اسراف در کشور تنها در
سه محصول گندم، برنج و روغن
همچنین سید محسن طباطبایی مزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه آمارها در زمینه مصرف انرژی و مواد غذایی، مبین مصرف بیش از حد در این دو بخش اقتصادی است، گفت: متأسفانه، ما یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان در زمینه انرژی هستیم و آمارهای مقایسه‌ای میان مصرف انرژی در ایران و چند کشور دیگر، به صراحت بیان می‌کند که چنانچه مصرف سرانه انرژی در ایران را 100 واحد در نظر بگیریم، این رقم در چین 33، در هند 19 و در اندونزی 14 واحد است که این حد از زیاده‌روی در مصرف انرژی، مصداق اسراف است.
وی یکی از نقص‌های بخش مصرف در کشور را در زمینه مواد غذایی مطرح و خاطرنشان کرد: طبق برآوردها، به طور کلی در حدود 690 میلیون دلار دور ریز و اسراف در مصرف گندم و نان، حدود 140 میلیون دلار در برنج و حدود 205 میلیون دلار در مصرف روغن در کشور بوده است که جمعا حدود یک میلیارد دلار، اتلاف و اسراف، تنها در سه محصول گندم، برنج و روغن در کشور داریم.
کارشناس مسائل ابراز داشت: با برآوردهای علمی صورت گرفته توسط این انجمن، با این رقم قابل‌ توجه می‌توان وام ازدواج حدود 350هزار جوان را فراهم کرد، همچنین با این رقم می‌توان جهیزیه آبرومندی برای تقریبا 254هزار نو عروس یا هزینه سالانه 320 هزار خانواده نیازمند تأمین کرد.