kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۷۱۶
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
نگاهی به دیروز‌نامه‌های زنجیره‌ای

دولت باهوش است چون خوب حاشیه‌سازی می‌کند!

سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در مصاحبه با «مهدی مطهرنیا» نوشت: «احمدی‌نژاد و سیاست‌های پوپولیستی آن، عملا چه ارثیه‌ای را برای دولت یازدهم باقی گذاشت؟ حسن روحانی در آغاز زمامداری‌اش چه ایرانی را تحویل گرفت؟ مطمئن باشید بازی‌های امروز حاصل حرکت‌های دیروز است. همچنان‌که حرکت‌ها و سیاست‌های امروز، محتوابخش برنامه‌های آینده و فردای مملکت هستند، برجام حاصل حرکت‌های اشتباه دیروز بود که اگر آن حرکت‌ها نبود نیازی هم به برجام نبود».
این ادعاها در حالی است که اکنون یکسال از آغاز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام سپری شده است. در این مدت نه تنها تحریم‌ها لغو نشد بلکه بر تعداد آنها نیز افزوده شد و برخی تحریم‌ها نیز تمدید شد. برای نمونه در دی ماه سال گذشته، درست یک روز بعد از آغاز اجرای برجام، وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از افزودن نام شرکت‌ها و افراد جدید به فهرست تحریم‌های ایران به واسطه ارتباط با برنامه موشکی ایران خبر داد.
در حال حاضر وعده لغو تمامی تحریم‌ها و گشایش اقتصادی در پسابرجام که در طول مذاکرات به دفعات از سوی دولتمردان اعلام می‌شد، در صحنه عمل مشاهده نشده است. بنابراین برخی مقامات ارشد دولت و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت به تقلیل مطالبات اقتصادی مردم،فرافکنی و دستاوردسازی روی آورده‌اند.  
در ادامه مصاحبه روزنامه آرمان آمده است:«اگر پرونده هسته‌ای به سرانجام نمی‌رسید، ما اکنون در ۴۰کیلومتری مرزهای خود با یک صهیونیسم اسلامی به شدت خشن میلیتاریست‌مآبانه و به‌غایت بیرحم طرف بودیم...اگر برجامی صورت نمی‌گرفت، مطمئن باشید جهاد ما در سوریه و عراق نیز ناتمام باقی می‌ماند»!
این مورد نیز نمونه‌ای از دستاوردسازی از برجام است. اکنون بر همگان آشکار است که موفقیت‌های اخیر در منطقه و شکست گروهک‌های تکفیری تروریستی مثل داعش، مرهون محور مقاومت، مدافعان حرم و سرداران سرافراز ایرانی است. همچنین امنیت بی‌نظیری که امروز در کشور حکمفرماست مرهون تلاش‌های بی‌وقفه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی کشورمان است.
ارزی که قرار بود تک نرخی شود
سه نرخی شد!
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «وعده معکوس بانک مرکزی؛ ارز، تک نرخی نه، سه نرخی شد» نوشت: « قطعا تا پايان سال ارز تك نرخي مي‌شود. اين گفته ولي‌الله سيف در ٨ شهريور ماه و در گفت‌وگوي ويژه خبري تلويزيون است. او مقابل ميليون‌ها نفر بيننده اين گفت‌وگو وعده داد كه حالا اجرايي شدنش به معجزه بيشتر شباهت دارد... همه منتظر بودند ارز تك نرخي شود ولي قيمت‌ها ناگهان از مهرماه رو به افزايش گذاشت. انگار فنر قيمت در رفته باشد. اوضاع بدتر شد. همه دولت بسيج شدند كه از تريبون‌هاي مختلف بگويند، اين شرايط موقتي است ولي ادامه يافت... يكي از وعده‌هاي اصلي دولت از زمان روي كار آمدن، تك نرخي كردن قيمت ارز بود، وعده‌اي كه اجراي آن به بهانه‌هاي گوناگون به تعويق افتاد و حال در آخرين سال دوره اول هم به نظر نمي‌رسد ممكن شود. اين در حالي است كه بانك مركزي در اين دوره همواره وعده مي‌داد با لغو تحريم‌ها يا تك رقمي شدن نرخ ارز به اين كار دست بزند... در دو روز گذشته قيمت دلار نه تنها دو، بلكه سه نرخي هم شد تا بسياري ياد دهه ٦٠ و ميانه دهه ٧٠ شمسي بيفتند. اين يك عقب گرد مهم براي مهم‌ترين نهاد پولي كشور محسوب مي‌شود.»
دستاوردهای بی‌نتیجه!
تلاش برای دستاورد‌سازی از برجام و نادیده گرفتن مشکلات اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی مردم علی رغم ادعای حامیان آن مبنی بر داشتن دستاوردها، همچنان ادامه دارد. روزنامه دولتی ایران در شماره روز پنج شنبه، در یادداشتی نوشت: «بی دستاوردی برجام، عدم لغو تحریم‌ها، عدم تأثیر برجام بر اقتصاد» و ده‌ها مورد از این قبیل گزاره‌ها، روزانه یا با سانسور اطلاعات صحیح یا هم جعل اخبار توسط منتقدین دولت و رسانه‌های مخالف منتشر می‌شود بدون اینکه واقعیت ماجرا یا تمام ماجرا گفته شود. ... اخیرا یکی از منتقدین محترم در یادداشتی نوشت: «نه تنها تاکنون هیچ تحریمی لغو- یا حتی تعلیق هم- نشده است، بلکه طی یک سالی که از آغاز اجرای برجام می‌گذرد، دهها تحریم دیگر نیز به تحریم‌های قبلی اضافه شده است»
علی رغم ادعای این روزنامه مبنی بر سانسور دستاوردهای برجام، گفتنی است، اتفاقا این روزنامه‌های حامی دولت هستند که رکود مطلق و وضعیت اسف بار اقتصادی کشور پس از برجام را سانسور کرده و برای آن دستاوردسازی می‌کنند.
ایران در این یادداشت ضمن برشمردن دستاوردهایی برای برجام، ادامه داد: «اما سؤال مشخص تری که باید از این گروه پرسید این است که اگر برجام نبود چه اتفاقی می‌افتاد؟».
جالب اینجاست که این یادداشت مدعی وجود دستاورد برای برجام است، اما توضیح نمی‌دهد که اگر برجام این همه دستاورد داشته پس دلیل وجود گرانی، تورم، بیکاری، رکود، تعطیلی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی در کشور چیست!؟
دولت، برنامه ششم توسعه را
 به صورت جامع تهیه نكرد
روزنامه زنجیره‌ای قانون در شماره روز پنجشنبه خود در گزارشی با عنوان «بی برنامگی برنامه ششم» نوشت: « براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، برنامه ششم توسعه دولت فاقد یک برنامه منسجم توسعه‌ای بوده و این مرکز آن را مغایر با سیاست‌های کلی کشور اعلام کرد، به طوري كه پاشنه آشیل برنامه ششم توسعه، جامع‌نگر نبودن آن بود... متاسفانه حلقه‌های مفقوده و حل نشده‌ای که کارشناسان در هنگام ارائه لایحه از سوی دولت به آن انتقاد داشتند، همچنان لاینحل باقی مانده است».
لالایی روزنامه زنجیره‌ای
 برای اقتصاد نابسامان
روزنامه شرق در گزارشی با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور نوشت :««انتظار»؛ «انتظار» و باز هم «انتظار». اين شرايط امروز اقتصاد ايران است. همه بازيگران اقتصاد، آماده، گوش‌به‌زنگ و نگران. نه مي‌خرند و نه مي‌فروشند. گويي همه نگاه‌ها به كابينه ترامپ و اظهارنظرهايشان دوخته شده است. گذشته از دولت جديد ايالات متحده آمريكا، ايران خود تا كمتر از شش ماه ديگر، انتخابات رياست‌جمهوري خواهد داشت. مردم در اين فضا نمي‌دانند، سرمايه‌گذاري كنند يا نه؟ دارايي‌هايشان را بفروشند يا نه؟ كدام فعاليت را انتخاب كنند و چه تصميمي بگيرند تا بهترين نتيجه را بگيرند؟ در سه، چهار سال گذشته اقتصاد ايران همواره با موضوع انتظار دست‌‌وپنجه نرم كرده است؛ چراكه مردم همواره در انتظار رخدادهاي سياسي بوده‌اند تا بازتابش را بر فعاليت‌هاي اقتصادی ببينند».
نکته قابل توجه، اعتراف این روزنامه به ظاهر حامی دولت به وضعیت رکود اقتصادی در کشور است. مدعیان اصلاحات و روزنامه‌های زنجیره‌ای و برخی مقامات ارشد دولت، در طول مذاکرات، همه چیز حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زده بودند. معطل کردن امورات کشور و نگاه به خارج از مرزها برای بهبود وضعیت اقتصادی توسط این جریان همواره مدنظر قرار گرفته است. اکنون نیز این روزنامه زنجیره ای،اقتصاد کشور را به تحولات سیاسی داخلی و خارجی از جمله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منوط کرده است.
گلایه از بی‌توجهی دولت
 به جوانان
روزنامه مردم سالاری هم در یادداشتی با عنوان «خردمندان، معماران فردای ایران» با گلایه از بی‌توجهی دولت به جوانان نوشت: « متاسفانه دولت، به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی و نیز بزرگ‌ترین کارفرمای موجود در ایران، خود در صدر رویکرد جوان ناباوری، همچنان از نیروهایی در سطح مدیران ارشد، میانی و حتی پایینی خود بهره می‌برد که بخش اعظم آنها، سال‌های پیش بازنشسته شده و مجددا بازگشت به کار کرده‌اند... از آنجایی که در یک سامانه متمرکز، اصولا همه نگاه‌ها به دولت و رویکرد دستگاه حاکم به رخدادهای جاری است، در دیگر بخش‌ها نیز شاهد نوعی رخوت و عدم گردش نیروی انسانی هستیم».
آدرس غلط
روزنامه دولتی ایران در گزارشی با عنوان «سفره کوچک شده مردم 6 سال پس از یارانه نقدی» و طرح این سؤال که «6  سال پرداخت یارانه نقدی با اقتصاد چه کرده است؟» نوشت: «اما بعد از گذران این سال‌ها، تورم و کاهش ارزش پول، در واقع ارزش یارانه نقدی مردم را به زیر 20 هزار تومان رسانده است. از سال شروع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، مبلغ پرداختی همیشه، ثابت بوده، اما در مقابل سال به سال روی نرخ تورم رفته است».
این گزارش با دادن آدرس غلط برای کاهش قدرت خرید مردم، این موضوع را به پرداخت یارانه مربوط کرده است و از بی‌تدبیری‌های 4سال اخیر در این مورد به راحتی گذشته است.
تشویق دولتمردان به حاشیه‌سازی
 و توهین به منتقدان
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله روز پنج شنبه با عنوان «فعلا سرگرم عینک باشید» نوشت: «پس از نشست مطبوعاتی رئیس جمهور که روز سه‌شنبه برگزار شد، دلواپسان حسابی مشغول «عینک» شده‌اند!... رئیس جمهور از آنجا که از هوش بالایی بهره می‌برد با چنین ترفندهایی مخالفان و منتقدان بی‌انصاف را از میدان خارج و با جریان‌سازی آنان را درگیر حاشیه‌ها می‌کند. این درحالیست که در متن آنچه باید به وقوع بپیوندد، رخ می‌دهد».
این روزنامه زنجیره‌ای در هفته‌های گذشته، به رئیس جمهور پیشنهاد داد که در زنگ حساب باید به مردم قصه گفت و اینکه اعتراف می‌کند هدف دولت سرگرم کردن مردم و منتقدان به حواشی است جای تعجب ندارد.