kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۷۱۵
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹

تحویل سلطان مواد مخدر به آمریکا

مکزیک درست یک روز پیش از مراسم تحلیف رئیس‎جمهور جدید آمریکا، یکی از بزرگ‎ترین قاچاقچیان مواد مخدر دنیا معروف به «ال‌چاپو» را به ایالات ‌متحده تحویل داد.
به گزارش پایگاه خبری پرس‌تی‌وی فارسی، خواکین گوزمن، ملقب به «ال‌چاپو» را که لقبش در زبان اسپانیایی به معنای کوتوله است، سلطان مواد مخدر می‎نامند. این جنایتکار حرفه‎ای در طول سال‌های گذشته دو بار از زندان فرار کرده است.
وی آخرین بار در آغاز سال 2016 میلادی از زندان فرار کرد، اما حدود 6 ماه بعد دستگیر شد.
ایالات ‌متحده از سال 2014 از مکزیک خواسته بود، ال‌چاپو را که برای نخستین بار 16 سال پیش از زندان فرار کرده بود، به واشنگتن تحویل دهد. پس از ورود ال‌چاپو به آمریکا یک کاروان پلیس شامل چندین بالگرد و خودرو وی را به زندان منطقۀ منهتن شهر نیویورک آمریکا که یک زندان فوق امنیتی فدرال است، منتقل کرد.
معاون دادستان کل مکزیک در امور بین‎‏المللی  در واکنش به ادعاهای مطرح شده دربارۀ هم‌زمانی تحویل ال‎چاپو با مراسم تحلیف ترامپ، گفت: ارتباطی میان این دو موضوع وجود ندارد و گوزمن بالاخره یک روز در وطن خود مجازات خواهد شد.
آلبرتو الیاس بلتران، افزود: وقتی‌که وی دوره محکومیت خود را در ایالا‌ت ‎متحده بگذراند، به مکزیک بازخواهد گشت. جایی که 10 پرونده دیگر در انتظار اوست.ترامپ از منتقدین سرسخت ورود مهاجران مکزیکی به آمریکا است و بارها در سخنرانی‎های خود مردم این کشور را هدف توهین‎های خود قرار داده است. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا نه‌تنها اعلام کرده است که دیواری عظیم در مرزهای ایالات ‌متحده و مکزیک خواهد ساخت، بلکه مدعی شده است که هزینه ساخت آن را هم از دولت مکزیک خواهد گرفت.
هنگامی‌که گوزمن (ال‌چاپو) در سال 2015 با کندن تونلی به طول یک و نیم کیلومتر در حمام سلول خود در زندان آلتیپلانو در حومۀ مکزیکوسیتی از زندان فرار کرد، ترامپ در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر وعده داد اگر رئیس‌جمهور آمریکا شود، ال‎چاپو را «بی‎چاره» خواهد کرد.گوزمن به‌عنوان رهبر کارتل سینالوآ، از بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر به کشورهای مختلف به‌خصوص آمریکا محسوب می‎شد و دو بار فرار وی از زندان، دولت مکزیک را با انتقادات بسیاری روبرو کرده بود.
اواسط سال گذشته میلادی مکزیکوسیتی بدین نتیجه رسید که برای قطع ارتباط ال‌چاپو با شبکه جنایتکارش و پیشگیری از فرار مجدد این مجرم، بهتر است وی را به واشنگتن تحویل دهد.بر اساس گزارش‎ها مقام‌های آمریکایی تضمین داده‎اند در صورت محاکمه ال‏چاپو در محاکم قضایی ایالات ‏متحده، وی با اعدام مواجه نشود.ال‎چاپو 6 پروندۀ جداگانه در ارتباط با پول‎شویی، قاچاق مواد مخدر، آدم‎ربایی و قتل در شهرهای نظیر شیکاگو، میامی و نیویورک دارد.