kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۶۳۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
روحانی در دیدار نخست‌وزیر سوریه:

پیروزی تروریست‌ها و حامیانشان سرنوشتی نامعلوم برای منطقه رقم می‌زد

نخست‌وزیر سوریه که سه‌شنبه صبح وارد تهران شده بود دیروز در ادامه دیدارهای خود با رئیس‌جمهور کشورمان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.



حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیروز در دیدار «عماد محمد دیب خمیس» با اشاره به اینکه امروز باید از این فرصت مناسب برای ادامه مبارزه با تروریست‌ها به خوبی استفاده کنیم، گفت: هدف همه دوستان سوریه این است که با بازگشت صلح و ثبات به این کشور، مردم به راحتی بتوانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.
رئیس‌جمهور در دیدار نخست‌وزیر سوریه، با تبریک موفقیت‌ها و پیروزی‌های اخیر ملت سوریه در نبرد با تروریست‌ها، گفت: آزادسازی حلب این پیام را برای جهان داشت که مردم سوریه قادرند از سرزمین خود در برابر تروریست‌ها به خوبی دفاع کنند و گروه‌های تروریستی و حامیان آنها هرگز در رسیدن به اهداف خود موفق نخواهند بود.
روحانی آزادسازی حلب و برقراری آتش‌بس را دو گام مهم در راستای برقراری صلح و ثبات در سوریه دانست و اظهار امیدواری کرد که اجلاس آستانه قزاقستان شروعی برای مذاکرات واقعی سوری سوری بوده و نتیجه آن دستیابی به نقطه مطلوب برای مردم آن کشور باشد.
رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه دشمنان منطقه هرگز تصور نمی‌کردند که این موفقیت‌ها در سوریه حاصل شود، گفت: دولت، ملت و رهبری معظم ایران، همواره در کنار مردم سوریه بوده و خواهند بود، چرا که مردم سوریه با تروریست‌های متجاوز که در مسیر باطل هستند مبارزه می‌کنند و دستور اسلام و قرآن، حمایت از حق و ایستادگی در برابر باطل است.
«عماد محمد دیب خمیس» نخست‌وزیر سوریه نیز در این دیدار ضمن ابلاغ تسلیت رئیس‌‌جمهور، دولت و ملت سوریه به خاطر ارتحال آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به دولت و ملت ایران، گفت: پیروزی حلب در واقع نتیجه پایداری و استقامت ملت و فداکاری‌های ارتش سوریه و حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران و رهبری معظم انقلاب اسلامی از سوریه بود.
نخست‌وزیر سوریه تأکید کرد: امروز دولت و ملت سوریه عزم راستین دارند تا در برابر تروریست‌ها با هر عنوانی ایستادگی کرده و امنیت را به کشور بازگردانند.
عماد خمیس با اشاره به اینکه سوریه از همه راه‌ها و ابتکار عمل‌ها برای بازگرداندن ثبات و امنیت و به نتیجه رسیدن مذاکرات سوری سوری استقبال می‌کند، اظهار امیدواری کرد: نتیجه مذاکرات آستانه رسیدن به راه حلی برای بازگشت ثبات و امنیت به سوریه و مبارزه حقیقی با تروریست‌ها برای رسیدن به پیروزی نهایی باشد.
نخست‌وزیر سوریه با اشاره به نقش با اهمیت و تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در راستای ایجاد صلح و ثبات در منطقه، بر ضرورت توسعه و تحکیم مناسبات و روابط استراتژیک دو کشور در همه زمینه‌ها تأکید کرد.
عماد خمیس همچنین خواستار فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور و حضور بخش خصوصی ایران برای انجام پروژه‌های گوناگون در سوریه شد.
ایران مخالف حضور آمریکا در نشست آستانه
علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار عماد خمیس نخست‌وزیر سوریه با تأکید بر توسعه همه‌جانبه روابط استراتژیک ایران و سوریه، خطاب به نخست‌وزیر سوریه گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که سفر شما و هیئت همراه به تهران بسیار پر برکت بوده و توافقات خوبی میان دو کشور انجام گرفته است.
ولایتی افزود: مهم آن است که دو طرف پیگیر باشند تا این توافقات عملیاتی و اجرایی شود.وی با اشاره به گفت‌وگوهای پیشین خود با سفیر سوریه در تهران، گفت: قرار بر این بود که این توافقات از مدت‌ها پیش به امضا برسد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: لازم است پیروزی دولت، ملت و متحدان سوریه را به شما و ایران به عنوان یکی از متحدان سوریه تبریک بگویم.
ولایتی خاطرنشان کرد: آتش‌بس اقدام مثبتی است مشروط بر اینکه فرصتی برای تجهیز دوباره تروریست‌ها نباشد.
وی مذاکرات آینده در آستانه قزاقستان را حاصل پیروزی دولت، ملت و متحدان سوریه دانست و گفت: این مذاکرات به صورتی نباشد کسانی که حامی تروریست‌ها بوده و  آنها را تجهیز می‌کردند، حالا که در میدان جنگ شکست خورده‌اند بخواهند در میدان سیاست از این فرصت بهره ببرند و صحنه را به نفع خود تمام کنند.رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، آمریکا را در رأس حامیان تروریست‌ها خواند و افزود: آمریکا از ابتدا بر سقوط دولت قانونی سوریه و روی کار آوردن دولتی مزدور اصرار داشت، اما حالا در صحنه نظامی شکست خوردند و در تلاش هستند تا در نشست آستانه حضور یابند.
ولایتی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به شدت مخالف حضور آمریکا در نشست آستانه قزاقستان است.
وی ادامه داد: اگر این موضوع روال شود این نگرانی پیش می‌آید که فردا نیز عربستان و قطر نیز بخواهند در این مذاکرات مشارکت کنند، در حالی که این کشورها نقشی اساسی در تجهیز و اعزام تروریست‌ها به سوریه داشتند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: امیدواریم اجلاس آستانه به دولت سوریه در جهت برداشت گامی بلند در راستای ایجاد صلحی با عزت و قوت کمک کند، چون دولت و ملت سوریه امروز نیز با قدرت و عزت هستند.