kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۵۶۴
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
نگاهی به وضعیت اسفناک پناهجویان در کشورهای غربی-بخش پایانی

آوارگی و پناهجویی محصول سیاست‌های بازیگران غربی


فریده شریفی

پناهجویانی محاصره شده در سیم‌های خاردار، صف‌های طولانی دریافت آب و غذا، صف‌های طولانی استفاده از سرویس‌های بهداشتی، مشت و لگد سربازان، حمله با گاز اشک‌آور و نارنجک‌های بی‌حس‌کننده، سرازیر کردن آب در چادرها، اخراج از اردوگاه و... از جمله تصاویری است که این روزها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی زیاد به چشم می‌خورد و نشان‌دهنده ماهیت اصلی کشورهای غربی و ادعاهای دروغین آنها در احترام به آزادی، دموکراسی و حقوق بشر است، غربی‌ها این روزها زیاد از آزادی و حقوق بشر سخن می‌گویند اما نه در کشورهای خود و نه در کشورهای دیگر آن را رعایت نمی‌کنند.
چه بسیار سیاه‌پوستانی که طی ماه‌های اخیر در تیررس مستقیم گلوله‌های پلیس آمریکا قرار گرفتند و چه بسیار انسان‌های بی‌گناهی که به وسیله تروریست‌های پرورش‌یافته غرب به خاک و خون کشیده شدند و غربی‌ها سرپوش فریبنده احترام به حقوق بشر بر این جنایات گذاشتند!
از بین رفتن  انسانیت
رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز غربی‌ها با مهاجران و آوارگان نشان‌دهنده از بین رفتن انسانیت و حقوق بشر در این کشورها است.
ده‌ها و هزارها پناهجو و مهاجر در اردوگاه‌های کشورهای غربی نگهداری می‌شوند که در این مکان‌ها از غذا، آب و دارو خبری نیست و مهاجران برای دریافت حداقل غذای بخور و نمیر باید ساعت‌ها در صف انتظار باشند، گرسنگی و شیوع بیماری‌های واگیردار، دو مشکل اصلی است که آوارگان در سایه بی‌توجهی کشورهای غربی با آن دست به گریبان هستند.
«مهدی عزیزی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان به رفتارهای تبعیض‌‌آمیز و دوگانه غربی‌ها با مهاجران اشاره می‌کند و می‌گوید: «آنچه که این روزها در منطقه اتفاق می‌افتد به دلیل سیاست‌های دوگانه و تبعیض‌آمیز غرب در رابطه با کشورهای غرب آسیا است. این مهاجرت اجباری ساخته و پرداخته خود غربی‌ها است چرا که آنها مخالف هرگونه ثبات و آرامش در منطقه غرب آسیا هستند و این مسئله به یک سناریوی اصلی در سیاست این کشورها تبدیل شده است. غربی‌ها خواستار یک منطقه بی‌ثبات هستند که منابع آن ارزان و راحت در اختیار آنان قرار بگیرد و مردم این منطقه آنچنان درگیر جنگ و منازعه باشند که مخالفتی با سرقت و دزدی اموال و منابع طبیعی خود نداشته باشند.»
به گفته این کارشناس، غربی‌ها روی این مسئله حساب باز کرده‌اند هرگونه فرصت‌های سرمایه‌گذاری، رشد، آموزش، توسعه،‌شکوفایی و سازندگی در کشورهای منطقه غرب آسیا باید از میان برود و متقابلا سرمایه‌ها به سمت کشورهای خودشان سرازیر شود. پس چه مسئله‌ای بهتر از جنگ و درگیری و اختلاف که زمینه‌ساز حضور و تامین اهداف غربی‌ها در منطقه می‌باشد!
وی اضافه می‌کند:‌ «آوارگی مردم سوریه و عراق در راستای تعقیب همین اهداف غربی‌ها صورت گرفته است و جالب اینجاست که این کشورها داعیه دفاع از حقوق بشر را دارند. به‌طور مثال آلمان اعلام می‌کند که براساس قوانین این کشور هر کسی وارد آلمان ‌شود باید از کلیه حقوق و قوانین انسانی بهره‌مند شود اما این ادعاها دروغی بیش نیست و همین کشور زشت‌ترین برخوردها را با مهاجران داشته است. به نحوی که خانم «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درخواست یک نوجوان سوری را که خواستار پناهندگی شده بود رد می‌کند و می‌گوید اگر به تو جواب مثبت بدهیم بقیه مهاجران هم انتظار پاسخ مثبت دارند و من این کار را نخواهم کرد و بعد جلوی دوربین گریه کرد که خود را موجه جلوه دهد و به دروغ خود پوششی فریبنده بدهد!
در یونان، مقدونیه، مجارستان، فرانسه و انگلیس هم وضع مهاجمان بهتر از آلمان نیست و مردم خاطره زشت و شرم‌آور خبرنگار مجاری را از یاد نبرده‌اند که با آوارگان چه رفتاری داشت؟!» این کارشناس همچنین تصریح می‌کند: «جالب اینجاست که کشورهای غربی ژست حقوق بشری می‌گیرند اما از طرف سازمان‌های حقوق بشری خودشان هم مورد انتقاد واقع می‌شوند که چرا با پناهجویان این‌گونه برخورد می‌کنیم و اردوگاه‌ها را تبدیل به زندان و محلی غیرقابل سکونت کرده‌اید؟!»
رفتار دولت فرانسه با پناهجویان نیز نشان‌دهنده ادعاهای دروغین کشورهای غربی است، مقامات فرانسه تاکنون بارها دستور تخلیه پناهگاه کاله در منطقه‌ای موسوم به جنگل در شمال فرانسه را صادر کرده‌اند و برای اخراج پناهجویان و کوچ اجباری آنان با بولدوزر چادرها و خانه‌های پلاستیکی آنان را تخریب و آب به پناهگاه سرازیر کرده‌اند تا در شرایط سخت و ناگواری قرار گیرند و مجبور به ترک این پناهگاه شوند. به رفتار فرانسوی‌ها در شرایطی که فصل زمستان است و سرما در این روزها بیداد می‌کند چه نامی می‌توان گذاشت؟
آوارگی ساخته و پرداخته غربی‌ها
وضعیت اسف‌بار و فاجعه‌آمیز پناهجویان در کشورهای غربی موجب شده که بین 28 کشور اتحادیه اروپا اختلاف نظر ایجاد شود و افکار عمومی در برخی از این کشورها جریحه‌دار شود، این واکنش‌ها پس از پیدا شدن جسد کودک سه ساله سوری در سواحل ترکیه افزایش یافته است تا جایی که کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل متحد از کشورهای اروپایی خواسته تا مسکن و کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتری در اختیار مهاجران قرار دهند اما چرا تاکنون کشورهای غربی به این هشدارها و فجایع تکان‌دهنده واکنشی نشان نداده‌اند پرسشی است که گزارشگر کیهان از خانم «دکتر فاطمه عالیشاه ارات نبی» پژوهشگر و کارشناس مسائل بین‌المللی عنوان می‌کند. وی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «آوارگی و پناهجویی محصول سیاست‌های بازیگران دولتی است، در یک سمت دولت‌هایی قرار دارند که با ماجراجویی خود امنیت را به ناامنی مبدل می‌سازند و در سوی دیگر کشورهایی که با ناتوانی در برابر زیاده‌خواهی‌های سایرین، قادر به تأمین نیازهای حیاتی شهروندان خود نبوده‌اند، لذا آوارگی، انحرافی از مسیر طبیعی در حیات بشری است.»
این کارشناس اضافه می‌کند: «در عصر حاضر پناهجویان و آوارگان از حیث شکلی و روانی با مشکلات زیادی مواجه هستند و اکثر آنان طیفی از افرادی هستند که می‌خواهند از وضعیت بی ثباتی و ناامنی به مرحله ثبات برسند اما هدف کشورهای غربی از آواره کردن این افراد مقابله با تهدیدات شرق، به حاشیه راندن و غیرفعال کردن مردم کشورهای شرقی است. زندگی در حاشیه شهرها، در کمپ‌هایی که از حداقل امکانات زندگی برخوردارند و در وضعیت فقر و محرومیت شدیدی به سر می‌برند نشان می‌دهد که قریب به 60 درصد از آوارگان و پناهجویان از سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بازیگران کنار گذاشته شده‌اند تا بی‌خطر باشند و تهدیدی برای غربی‌ها به حساب نیایند.
به گفته دکتر عالیشاه، «ناکام ماندن از حقوق و نیازهای حیاتی اولیه، نداشتن امنیت و بهداشت، زندگی در چادرهای پلاستیکی، عدم دریافت آب سالم، غذای گرم و سالم، تحقیر، توهین و... همه و همه نشان دهنده سیاست کشورهای غربی برای به حاشیه راندن اضمحلال و بی‌اثر ماندن مردم کشورهای در حال توسعه است. در واقع آوارگان با زندگی در کمپ‌ها و اردوگاه‌هایی که بیشتر به زندان شبیه هستند تا اردوگاه، دیگر تهدیدی برای کشورهای غربی به حساب نمی‌آیند و این نکات نشان می‌دهد که غرب در خلق و تولید آوارگی نقش مؤثری داشته است.»
کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که ناتوانی اروپا در کنترل بحران پناهجویان به غیر از مسائل سیاسی و امنیتی، نشان‌دهنده بحران‌های عمیق اقتصادی در اتحادیه اروپا است چرا که این کشورها از کنترل مشکلات اقتصادی خود نیز ناتوان هستند و به شدت در برابر و رود خارجی‌ها به کشورشان از خود واکنش نشان می‌دهند و نگران می‌شوند.
رفتار شرم‌آور دولت‌های عربی
اگر کشورهای غربی رفتارهایی غیرانسانی و غیرمتمدنانه با آوارگان سوری یا عراقی انجام می‌دهند جای تعجبی ندارد چرا که این کشورها خودشان پدیده منحوس تروریسم را به وجود آورده و از آن حمایت می‌کنند و از آوارگی مردم منطقه غرب آسیا منافع زیادی عایدشان می‌شود. اما رفتار زشت و شرم‌آور کشورهای عربی با همزبانان خود در قالب چه منطق و توجیهی صورت می‌گیرد؟!
سازمان عفو بین‌الملل گزارشی در همین زمینه تهیه و از رفتار، کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس نسبت به آوارگان سوری انتقاد کرده است و این در حالی است که اعراب به خودشان هم رحم نمی‌کنند و از اسکان آوارگان سوری امتناع می‌ورزند.
سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود به بدرفتاری کشورهای عربی دیگر از جمله مصر اشاره و اعلام می‌کند که متأسفانه دولت مصر برخلاف موازین بین‌المللی، شهروندان سوری پناه آورده به مصر را پس از بازداشت و بدرفتاری به کشور سوریه عودت می‌دهد که این اقدام از نظر بین‌المللی محکوم است.
به گفته سازمان عفو بین‌الملل در بین آوارگان سوری بازداشت شده نزد دولت مصر کودکان یک ساله هم دیده می‌شوند که خانواده‌های آنان برای در امان نگاه داشتن فرزندانشان از خطر مرگ در جریان جنگ سوریه کودکان خردسال خود را به مصر اعزام کرده‌اند اما خبر ندارند که در مصر با عزیزانشان چه بدرفتاری‌هایی صورت می‌گیرد.
«داود شجاعی» کارشناس مسائل بین‌المللی در این‌باره می‌گوید: «کشورهای عربی از آنجا که همیشه دنباله‌رو سیاست‌های کشورهای غربی هستند و دستورالعمل‌های خود را از اربابان غربی خود می‌گیرند رفتاری مشابه با آنها از خود نشان می‌دهند و در مسئله برخورد با مهاجران و پناهجویان نیز از سیاست‌های دیکته شده از غرب پیروی می‌کنند.
به گفته این کارشناس، اخیراً جهانیان مشاهده کردند که کشورهای عربی خلیج‌فارس در دوستی و عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی از یکدیگر پیشی می‌گیرند و واقعاً این رسوایی و لکه ننگ را چگونه باید تحمل کرد؟شجاعی تأکید می‌کند اگر کشورهای عربی با یکدیگر هماهنگ و متحد می‌شدند می‌توانستند با تروریسم تکفیری در منطقه مقابله کنند و ریشه این پدیده زشت را بخشکانند اما متأسفانه برخی از کشورهای عربی مانند عربستان، امارات متحده عربی و قطر نه‌تنها از تروریست‌ها حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند بلکه یک ائتلاف غیرقانونی نیز تشکیل می‌دهند و به یمن که کشور عربی است حمله می‌کنند و انسان‌های بی‌گناه را قتل‌عام می‌کنند!این کارشناس همچنین می‌گوید: «جنگ و بحران داخلی در کشورهای غرب آسیا که به دلیل حضور تروریست‌های تکفیری ایجاد شده موجب آواره شدن میلیون‌ها تن گردیده است که بسیاری از این پناهجویان به کشورهای همسایه مانند ترکیه، مصر، اردن و... پناه‌ برده‌اند اما رفتار کشورهای همسایه هم با این پناهجویان بهتر از کشورهای غربی نیست و با اینکه می‌دانند این پناهجویان به طور موقت به کشورهای آنان پناه برده‌اند و پس از خاتمه جنگ به کشور خود باز می‌گردند با آنان رفتارهای مناسبی ندارند و بلافاصله شرایط را برای اخراج و بازگرداندن آنان به مناطق جنگ‌زده فراهم می‌کنند.