kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸

1260 تروریست در «وادی بردی» دمشق سلاح‌های خود را زمین گذاشتند

بیش از 1260 فرد مسلح منطقه «وادی بردی» پس از توافق با دولت دمشق، سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و به همراه خانواده خود، از این منطقه خارج شدند.


سرویس خارجی-

مرکز روسی آشتی ملی سوریه، واقع در شهر «لاذقیه»، با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرده، 1268 فرد مسلح در منطقه «وادی بردی» دمشق پس از توافق با دولت دمشق، سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و به همراه خانواده‌شان این منطقه را ترک کردند.
به گزارش ایسنا، این افراد مسلح در 9 روستای منطقه فوق حضور داشتند.
در بیانیه مرکز مذکور آمده است: «تعمیرکاران (لوله‌های آب) سیزدهم و چهاردهم ماه جاری (24 و 25 دی) کانال‌های آبرسانی را در «عین‌الفیجه» درست کرده‌اند. این مسیرهای آبرسانی به شهر دمشق پیش از این توسط عناصر تروریستی تخریب شده بود. تروریست‌ها عصر شنبه گذشته نیز سرلشکر «احمد الغضبان» رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت را در «وادی بردی» پس از مذاکره، به قتل رساندند.
دیروز همچنین «علامنیر ابراهیم» استاندار دمشق اعلام کرد، روند مذاکرات و حل و فصل اوضاع و اختلافات، در اطراف دمشق ادامه دارد و منطقه «وادی بردی» طی روزهای آینده امن خواهد شد.
با قطعی شدن شکست تکفیری‌ها در سوریه، چند ماهی است که تروریست‌ها مذاکره بر سر جان خود را آغاز کرده‌اند.
درگیری در دیرالزور
اما تروریست‌های داعش که طی روزهای اخیر در «دیرالزور» سه حمله ناموفق به مواضع نیروهای دولتی داشتند، دیروز برای چهارمین بار تلاش کردند نیروهای دولتی را در این منطقه عقب برانند، ولی باز هم شکست خوردند. جنگنده‌های ارتش سوریه طی این عملیات، در شکست داعش، نقش پررنگی را بازی کردند. در این حملات هوایی ده‌ها تروریست تکفیری کشته و زخمی شدند و خودروهای مجهز به تیربار آنها نیز منهدم شد.
نیروهای دولتی در اطراف بیمارستان «الاسد» دیرالزور هم شماری از تروریست‌ها را در کمین خود گرفتار کردند و 20 تروریست را از پای درآوردند.
اما از شمال سوریه و استان «ادلب» خبر رسیده، تروریست‌ها با ده‌ها موشک و گلوله خمپاره دو شهرک شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا» را هدف قرار دادند. در این حمله، دست‌کم 37 موشک و گلوله خمپاره به سمت شهرک‌های فوق شلیک شد که شهادت یک غیرنظامی و شماری زخمی را به دنبال داشت.
خاطرات سربازان فاتح حلب
خبر دیگر اینکه شماری از سربازان ارتش سوریه که بیش از چهار سال در شهر حلب با تروریست‌ها جنگیده‌اند، خاطرات این سال‌های خود را با خبرنگار تسنیم در میان گذاشتند.
یکی از این سربازان گفت که تروریست‌ها (برخلاف تبلیغات) افراد «بزدلی» بودند. وی در پاسخ به این سؤال که «آیا تروریست‌ها از تونل برای حمله استفاده می‌کرده‌اند؟» گفت: «آنها ترسوتر و بزدل‌تر از آن بودند که خودشان را به ما نشان دهند و رودررو با ما بجنگند.
این سرباز افزود: «ما از پنجره‌ها به آنها شلیک می‌کردیم، این پنجره را می‌بینید؟ من از اینجا به سوی آنها شلیک می‌کردم، اما یکی از آنها (تروریست‌ها) وقتی می‌خواست به سوی ما شلیک کند، از پشت چهار مانع و پوشش شلیک می‌کرد، آنها زیرزمین می‌ماندند، ما آنها را روی زمین نمی‌دیدیم.»
وی گفت: «این منطقه‌ای که شما حضور دارید، منطقه قدیمی حلب است که از مستحکم‌ترین بخش‌هایی است که نیروهای ارتش در آن حضور دارند و افراد مسلح نتوانستند در هیچ نقطه‌ای از این منطقه پیشروی کنند، خدا را از این بابت شاکریم.»
سرباز سوری تأکید کرد: «در مقابل آنها (افراد مسلح) هیچ راهی وجود نداشت جز اینکه تونلی حفر و خود را منفجر کنند، ما بیش از 80 شهید زیر آوارها تقدیم کردیم، خداوند روحشان را شاد گرداند، ما در اصل برای شهادت در اینجا حضور داشتیم.»
از سرباز سوری سؤال شد که «چه گروه‌هایی در اینجا با شما می‌جنگیدند؟» که وی پاسخ داد: «گروه‌های بسیار مختلفی بودند، همه گروه‌های مسلح در سوریه به این منطقه آمده بودند و به تناوب از آنها استفاده می‌شد، همه آنها مشتی دزد و راهزن هستند. به خاطر اینکه بیشتر افراد مسلح دزد هستند، مناطق ثروتمندتر را انتخاب می‌کردند، مثلاً بازار زنان و بازار زرگرها را انتخاب می‌کردند. زمانی که (تروریست‌ها) از محله‌های شرقی حلب خارج شدند، مقادیر زیادی طلا و پول به همراه خود بردند.»
وی تأکید کرد: «تروریست‌ها به بازار قدیم دستبرد زدند و آنجا را غارت کردند، و پیش از عقب‌نشینی نیز آنجا را منفجر کردند، آنها حتی مسجد بزرگ (اموی) را منفجر کردند. آثار ویرانی و آتش گرفتن آن برای همه واضح و نمایان است.»
سرباز دیگری به خبرنگار تسنیم گفت: «وقتی وارد مقرهای افراد مسلح شدیم، با مقادیر زیادی غذا مواجه می‌شدیم. این درحالی بود که آنها مردم حاضر در این مناطق (محله‌های شرقی) را از دسترسی به مواد غذایی محروم می‌کردند، اهالی از آنها می‌خواستند از این محله‌ها بیرون بروند. پاسخ تروریست‌ها منفی بود و می‌گفتند: اگر کنار ما سلاح به دست نگیرید و با ارتش نجنگید، از غذا خبری نخواهد بود.»
این سرباز تأکید کرد: «ما خون‌های زیادی تقدیم کردیم تا توانستیم مقاومت و ایستادگی کنیم، ما وارد جنگ‌های خیابانی بسیار شدیدی با آنها (تروریست‌ها) شدیم، ولی با توجه به مسئولیت‌پذیری خود توانستیم آنها را بیرون برانیم، بهترین دلیل و مدرک برای سخنانم این است که حلب به یاری خداوند آزاد شد، خدا را شکر.»
پیوند تروریست‌ها با رژیم صهیونیستی
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرده، گروه‌های مخالف دولت سوریه موسوم به «جبهه نجات ملی سوریه» نقشه راهی را (به این رژیم) ارائه کرده که مواردی چون به رسمیت شناختن اسرائیل، حل و فصل مسئله جولان (اشغالی)، خارج شدن روابط سوریه و اسرائیل از وضعیت خصومت به وضعیت دوستی و همکاری و برقراری روابط راهبردی میان آن دو را دربر دارد.
براساس این گزارش این گروه تروریستی بر مزدوری برای رژیم صهیونیستی، توطئه علیه حاکمیت ملی و استقلال سوریه و نادیده گرفتن حقوق طبیعی ملت فلسطین تأکید کرده است.
«جبهه نجات ملی سوریه» که سرکرده‌هایش هر کدام در کشوری پناهنده هستند، این طرح را با نام «نقشه راه صلح سوریه و اسرائیل» ارائه کرده‌اند.
براساس این نقشه راه، اردوگاه‌های فلسطینی در سوریه برای جلوگیری از بازگشت فلسطینیان به کشورشان به مناطق مسکونی تبدیل می‌شود و همه گروه‌های مقاومت فلسطینی در خاک سوریه باید منحل شوند!
این طرح بر اخراج تمام کارشناسان ایرانی و حزب‌الله لبنان از خاک سوریه تأکید می‌کند. «فهد المصری» سخنگوی جبهه موسوم به نجات ملی سوریه، با ارسال یک پیام صوتی به رژیم صهیونیستی، خواستار افزایش حمایت‌های این رژیم از آنها شده است.
المصری گفته «از ترکیه و کشورهای عربی خلیج‌فارس می‌خواهیم که به صورت مستقیم به سوریه حمله کنند و شورای امنیت منطقه‌ای به ریاست اسرائیل ایجاد کنند.»
رژیم صهیونیستی سال‌هاست که از گروه‌های تروریستی به ویژه «جبهه النصره» در استان‌های «درعا» و «قنیطره» پشتیبانی نظامی و اطلاعاتی می‌کند و تروریست‌های زخمی را هم در درمانگاه‌های سرزمین‌های اشغالی فلسطین می‌پذیرد.