kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۳۸۷
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
ضمن تمجید از برگزیت

ترامپ: حق کشورهای اروپایی است از اتحادیه اروپا خارج شوند

رئیس جمهور جدید آمریکا ضمن استقبال از تصمیم لندن به خروج از اتحادیه اروپا، گفت که خروج از این اتحادیه در حال حاضر، خواسته همه کشورهای عضو آن است؛ و همه می‌خواهند هویت ملی خودشان را داشته باشند.


به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «تایمز»، انگلیس را به خاطر خروج از اتحادیه اروپا تمجید کرد و گفت، همه دوست دارند هویت ملی خودشان را داشته باشند. ترامپ گفت: «رأی انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، یک اقدام بزرگ است و من فکر می‌کنم (ملت) بریتانیا بسیار با هوش است که چنین تصمیمی گرفته است.»
رئیس جمهور جدید آمریکا که چهار روز دیگر سکان هدایت این کشور را به عهده می‌گیرد، افزود: «همه کشورها می‌خواهند هویت ملی خودشان را داشته باشند و بریتانیا نیز همین طور است.»
حمله به ناتو
ترامپ در این گفت‌وگو که در برج «ترامپ» در شهر نیویورک انجام شده، از «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) نیز به شدت انتقاد کرد و گفت: من خیلی وقت پیش نیز گفته بودم ناتو مشکلاتی دارد و این یک سازمان کهنه و منسوخ شده است. اینها کاملاً درست است. یکی اینکه این ساختار خیلی وقت پیش طراحی شده و قدیمی است و دیگر اینکه، کشورها هزینه‌ای که باید بپردازند را نمی‌پردازند.
رئیس جمهور جدید آمریکا سیاست‌های سران آلمان از جمله «آنگلا مرکل» صدر اعظم این کشور را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت که «سیاست‌های مهاجرتی مرکل کاملاً اشتباه است.» وی گفت: «اگر به اتحادیه اروپا نگاه کنید، مانند یک خودرو برای آلمان است.»
ترامپ در پاسخ به سؤالی راجع به برقراری توافق تجاری میان کشورش و انگلیس نیز گفت: «برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) بالاخره اتفاق می‌افتاد و اتفاق هم افتاد. من تصور می‌کنم این یک اقدام بزرگ بود و من با لندن توافق تجاری امضا خواهم کرد. «باراک اوباما» پیش از این گفته بود «اگر بریتانیا به برگزیت رأی مثبت بدهد، در توافقات تجاری آمریکا، کشور انگلیس در ته صف خواهد بود.»
گفتنی است اتحادیه اروپا پس از جنگ سرد (مثل قبل)، کاملاً مطیع اوامر واشنگتن بوده و به همین خاطر، هزینه‌های زیادی نیز پرداخت کرده است.
کارشناسان می‌گویند، هرچند ممکن است سیاست‌های ترامپ برای جهان «خطراتی» داشته باشد، ولی رویکرد وی، ممکن است یکپارچگی غرب را به هم بریزد و این برای کشورهای مستقل و غیر غربی، یک فرصت و شانس بزرگ خواهد بود.
واکنش آلمان
اظهارات ترامپ در گفت‌وگو با تایمز اما صدای «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان را درآورد؛ وی پس از دیدار با «ینتس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو، اظهار داشت: «برلین این اظهارات را که ناتو به کلی منسوخ شده است را نگران کننده می‌داند.» وی گفت: «اظهارات رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره ناتو موجب نگرانی است. این اظهارات آرزوهای (ولادیمیر) پوتین (رئیس جمهور روسیه) است.
جنگ لفظی ترامپ
و رئیس سیا
«جان برنان» رئیس سازمان «سیا» اما به ترامپ هشدار داده که مراقب اظهاراتش در قبال روسیه باشد و درنوشتن پیام‌های توئیتری نیز دقت بیشتری بکند. به گزارش ایسنا، برنان گفته، «با حرف‌های حساب نشده نمی‌توان منافع ملی را حفظ کرد.»
رئیس سیا این را هم گفته که: «ترامپ باید متوجه باشد آنچه می‌گوید به خودش محدود یا مربوط نمی‌شود، بلکه به آمریکا برمی‌گردد.»
علت این خشم برنان به اظهارات اخیر ترامپ مربوط می‌شود. وی اخیراً «ادعاهای سیا» درباره دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا را بی‌اساس خوانده بود، و در توئیتر نیز نوشته بود که ارائه اسناد مرتبط با دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، مشابه اقدامات آلمان نازی بوده است.
برنان در واکنش به این اظهارات ترامپ با بیان این که «چنین توصیفی ظالمانه و غلوآمیز است»، افزود: «پیام چنین موضع‌گیری‌هایی این است که رئیس جمهوری منتخب به سرویس‌های اطلاعاتی خودش اعتماد ندارد.»
مقامات اطلاعاتی آمریکا به تازگی گزارش خود مبنی بر احتمال دخالت سایبری روسیه در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا را به باراک اوباما و ترامپ ارائه دادند. «جیمز کلاپر»، هماهنگ کننده سازمان‌های امنیتی آمریکا، جان برنان، رئیس سازمان سیا و جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی در این دیدارها حضور داشتند.
پیشتر نیز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفته بود: «عدم درک رئیس جمهور منتخب از ارزش و اهمیت جامعه اطلاعاتی می‌تواند کشور را در معرض خطری بزرگ قرار دهد.»