kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۳۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶

کوتاه اقتصادی


* عملیات کابل برگردان با هدف توسعه شبکه کابل در مراکز مخابرات شهید لطیفی، شهرستان قدس و دانشگاه از تاریخ 28 دی  ماه آغاز می‌شود. به گزارش روابط عمومی مخابرات منطقه تهران، با اجرای عملیات مذکور ارتباط تلفنی مشترکین در مرکز مخابرات شهید لطیفی با پیش شماره‌های 2293 الی 2298، 2675 و 2691 در محدوده خیابان‌های افتخاریان، نصیحت، پارک جنوبی، ترنج و قاسم‌آبادی و در مرکز مخابرات شهرستان قدس با پیش شماره‌های 4681 الی 4689 در محدوده شهر قدس، میدان بهاران، خیابان‌های شرعیان، نوروزی، پائیزان و 9 دی به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است. براساس همین گزارش با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین در مرکز مخابرات دانشگاه از ساعت 1 بامداد به مدت 4 ساعت دچار اختلال می شود.
* رئیس فدراسیون واردات ایران با بیان اینکه ارزش واردات موبایل 3 میلیارد دلار است، گفت: 97 درصد واردات موبایل به صورت قاچاق و فقط 3 درصد آن رسمی است. فرهاد احتشام‌زاد دیروز در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و فعالان اقتصادی برگزار شد با بیان اینکه ارزش واردات موبایل 2/5 تا 3 میلیارد دلار در سال است، گفت: 97 درصد واردات موبایل به صورت قاچاق انجام می‌شود و فقط 3 درصد آن رسمی است. وی با اشاره به موضوع رجیستری موبایل‌ها بیان داشت: متأسفانه‌ علیرغم اینکه یک سال از مطرح شدن این موضوع گذشته، اما هنوز این کار اجرایی نشده است.
* معاون امور ساختمان و مسکن وزیر راه از حذف افراد فاقد صلاحیت در فرآیند ساخت‌وساز خبر داد و گفت: سالانه ۱۵۰۰ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.به گزارش تسنیم، حامد مظاهریان اظهار کرد:  آمار حوادث ناشی از کار در ایران نشان می‌دهد سالانه 1500 نفر جان خود را بر اثر حوادث ناشی از کار از دست می‌دهند که درصدی از این حادثه‌ها در فرآیندهای تولید ساختمان است. این آمار غیرقابل قبول است و تلاش‌های مضاعفی باید صورت بگیرد تا این آمار کاهش پیدا کند. وی با بیان این‌که یکی از مسائلی که در زمینه باید مدنظر قرار بگیرد عدم به‌کارگیری افراد فاقد صلاحیت در فرآیند ساختمانی است، افزود: مطابق قانون نظام مهندسی ساختمان، تنها افراد باصلاحیت حق دخالت در ساخت‌وساز را دارند. این نکته را مدنظر قرار دهیم که واقعاً تولید ساختمان به پیچیدگی هر مقوله تخصصی دیگر است که سایر صنوف انجام می‌دهند.
* اسامی بزرگترین شرکت‌های بورسی و فرابورسی از نظر تعداد سهامدار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام شد که بر این اساس سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با 241 هزار و 114 سهامدار در پایان آذر ماه امسال در صدر بزرگترین شرکت بورسی از نظر تعداد سهامدار ایستاد. همچنین در این رتبه بندی شرکتهای ایران خودرو نیز با 150 هزار و 813 سهامدار و توسعه معادن روی ایران با 125 هزار و 566 سهامدار در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. افزون بر این، شرکت‌های سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، سایپا، بانک انصار، توسعه صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و سیمان فارس و خوزستان در مکان‌های سوم تا دهم بزرگترین شرکت‌های بورسی از نظر تعداد سهامدار هستند. به گزارش تسنیم، موسسه اعتباری کوثر مرکزی با 484 هزار و 359 سهامدار در صدر بزرگترین شرکت‌های فرابورسی از نظر تعداد سهامدار قرار دارد و بانک سرمایه با 302هزار و 595 سهامدار و بانک دی با 181 هزار و ۵۸‌سهامدار در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
* معاون مالیات بر ارزش ‌افزوده سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به لایحه صندوق مکانیزه فروش عنوان کرد: این لایحه به مجلس ارائه شده و بررسی‌های کارشناسی در مرکز پژوهش‌های مجلس پیرامون آن صورت گرفته و در حال حاضر در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است. محمد مسیحی در گفت‌وگو با فارس یادآور شد: تعداد مشمولین استفاده از صندوق مکانیزه فروش مستند به اطلاعات اتاق اصناف ایران 431 هزار و 465 واحد صنفی بوده و از این تعداد، 252 هزار و 552 واحد صنفی اعلام نموده‌ که صندوق مکانیزه فروش را نصب کرده‌اند. به گفته مسیحی، طبق بند ح تبصره 6 لایحه بودجه 96 سازمان امور مالیاتی می‌تواند در سال 96 مالیات بر ارزش ‌افزوده برخی مودیان حقیقی مشمول این قانون را که در حلقه آخر زنجیره مالیات بر ارزش ‌افزوده قرار می‌گیرند بر اساس میزان فروش ضرایب ارزش ‌افزوده آن را تعیین کند.