kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۳۸۵
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
بانک مرکزی اعلام کرد

سفره مردم در پسابرجام به مراتب کوچک‌تر شده است

مقایسه گزارش رسمی بانک مرکزی از رشد قیمت 11 گروه غذایی در یک سال منتهی به اجرای برجام با یک سال قبل برجام از تنگ‌تر و کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم با شتاب بیشتر خبر می‌دهد.



مقایسه رشد قیمت‌ها در 11 گروه مواد غذایی و خوراکی نشان می‌دهد غیر از سبزی‌های تازه،‌ قیمت 10 گروه کالایی شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، میوه‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی از 0/1 درصد تا 45/7 درصد در یک سال اخیر افزایش یافته است.
بین 10 گروه غذایی  که در یک سال  اخیر گران شده‌اند، تنها 3 گروه لبنیات، تخم‌مرغ و حبوبات کمتر از یک سال قبل برجام رشد قیمت داشته‌اند، قیمت 7 گروه غذایی دیگر شامل برنج، میوه‌‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی نه‌تنها در یک سال پسابرجام افزایش داشته، بلکه افزایش قیمت آنها از یک سال قبل از برجام هم بیشتر بوده است.
شتاب گرفتن رشد قیمت برنج، میوه‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی در یک سال پسابرجام نشان می‌دهد که برجام نه تنها گشایشی در سفره‌های مردم ایجاد نکرده بلکه وضعیت سفره‌‌ها از قبل برجام به مراتب بدتر شده است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد قیمت لبنیات، تخم‌مرغ و حبوبات در یک سال منتهی به پسابرجام به ترتیب 7/1 درصد، 0/1 درصد و 22/5 درصد بوده است، در حالی که این نرخ‌ها در یک سال قبل از برجام به ترتیب 8/2 درصد، 17/3 درصد و 27/5  درصد بوده است.
همچنین در یک سال منتهی به پسابرجام قیمت برنج 45/7 درصد، میوه‌های تازه 2/3 درصد، گوشت قرمز 15/7 درصد، گوشت مرغ 30/4 درصد، قند و شکر 30/7 درصد، چای 16/3 درصد و روغن نباتی 8/2 درصد افزایش داشته است که از رشد قیمت این اقلام در قبل از برجام بیشتر است. رشد قیمت این 7 گروه کالایی در یک سال قبل از برجام برنج 4/7 درصد،  میوه‌های تازه 8- درصد، گوشت قرمز 10/1 درصد، گوشت مرغ 13/2- درصد، قند و شکر 12/6 درصد، چای 5/3 درصد و روغن نباتی 0/4 درصد بوده است.
گلایه جمعی از بازرگانان
از محدودیت‌های اقتصادی
 در یک سالگی برجام
همچنین جمعی از بازرگانان در گفت‌وگو با نسیم آنلاین از وجود محدودیت‌ها در یک سالگی برجام انتقاد کردند. محسن رشید فرخی، عضو اتاق بازرگانی کرمان می‌‌گوید: در خیلی از مسائل از جمله حمل و نقل و کشتیرانی تسهیلاتی به وجود آمده اما بحث اساسی سوئیفت است که تا وقتی این مشکل حل نشود و گشایش ال‌سی‌ها به طور کامل صورت نگیرد ما همچنان معطل خواهیم ماند، در نتیجه بحث تبادلات بانکی همچنان تجار ما را آزرده می‌کند.
جلیل کاربخش راوری یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی کرمان، گفت: در یک سال اخیر بعد از برجام اتفاقات ملموسی در رابطه با مبادلات بانکی صورت نگرفت.
 حمید عزت‌آبادی‌پور، دیگر عضو اتاق بازرگانی کرمان می‌گوید: نمی‌توانیم بگوییم که فوایدی نداشته الان نفت به میزان مورد نظر کشور فروش می‌رود و این قطعا دستاورد برجام است اما متاسفانه شاید یکی از مطالبات و توقع اصلی بخش اقتصادی کشور این بود که بانک‌ها بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند و عملکردشان باز شود که شاهد این نیستیم و بانک‌های بزرگ اروپایی و حتی آسیای شرقی همکاری خوبی با بانک‌های ایران ندارند.
علی سالک نجات، یکی از اعضای اتاق بازرگانی تبریز می‌گوید: وضعیت فرق کرده اما به صورت کلی اوضاع درست نشده و بانک‌های بزرگ اروپایی اعتبارات و گشایش ال‌سی‌ها را جدی نگرفته‌اند، امیدواریم این مشکل به زودی حل شود.
یونس ژائله سعدآباد، مدیر محصول شیرین عسل، می‌گوید: از اوضاع کنونی راضی که نیستیم زیرا آنچه که قرار بود اتفاق بیفتد صورت نگرفت.
سیدحسن حسینی، یکی از اعضای اتاق بازرگانی مشهد، هم می‌گوید: از اوضاع بعد از برجام راضی نیستیم زیرا تاثیری بر فعالیت اقتصادی من و همکارانم نگذاشته است.
احمد زمانیان یزدی، دیگر عضو اتاق بازرگانی مشهد، گفت: در زمینه مسائل اقتصادی آن‌چنان که باید برجام تاثیری نداشته، درست است هیئت‌های اقتصادی آمدند و رفتند اما اقتصاد ما در رکود است و تحرک و بازگشایی از گره‌های اقتصادی انجام نشده است، در حوزه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.
اردوان آذرکیش،‌ عضو اتاق بازرگانی یاسوج، اظهار می‌دارد: آقای روحانی گفتند کلید داریم و 100 روزه قفل‌ها را باز می‌‌کنیم اما هیچ اتفاقی نیفتاد، رکود اقتصادی همچنان بر کشور حاکم است و کار خاصی انجام نشده و اقتصاد رونق نداشته، با برجام هم اتفاقی نیفتاد وگرنه باید شاهد رونقی در اقتصاد می‌بودیم که  این‌گونه نشد، در حقیقت می‌توان گفت برجام نافرجام بود.
عبدالله قبادی دیگر عضو اتاق بازرگانی یاسوج می‌گوید: تغییرات برجام در زمینه‌هایی مثبت بوده و در زمینه‌هایی خیر، در مورد قراردادهایی مانند پتروشیمی و یا خرید هواپیما مفید بوده اما در حوزه‌هایی مانند تغییرات نرخ ارز نه تنها مثبت نبوده بلکه اثرات منفی هم داشته، از طرفی هر چند مردم با برجام امیدوارتر شدند اما برجام در زندگی آنها تاثیری نداشته است.
عزیزالله رحیمی یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی یاسوج،‌ گفت: با توجه به این که در ساخت و ساز فعالیت داریم برجام تاثیری در ساخت و ساز نداشته، البته ما امیدواریم اوضاع بهتر شود. علی چراغی، عضو دیگر اتاق بازرگانی یاسوج، اظهار داشت: من خیلی آثار مثبت برجام را بعد از یک سال احساس نکردم فقط تعریفش در جامعه بود اما اثراتش را ندیدیم!
علی محمد زمانی، عضو اتاق بازرگانی قزوین هم می‌گوید: چشم‌اندازی که در رابطه با تاثیرات برجام در اقتصاد کشور وجود داشته و دارد این است که دشواری‌های سخت اقتصادی را تاحدودی مرتفع کند، بنابراین در کل برجام مفید بود ولی در مجموع آن چشم‌اندازی که  مورد تصور بود هنوز حاصل نشده، در حقیقت انتظاراتی که از برجام و تاثیراتش بر اقتصاد کشور می‌رفت برآورد نشده است.
محمدرضا ماشااللهی یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی قزوین، گفت: از جنبه عقب‌گرد مسائل اقتصادی مفید بوده، یعنی باعث شده تا اوضاع بدتر از آنچه که بود نشود اما تاثیر مفیدی نداشته، یعنی نسبت به آنچه که از عملکرد برجام انتظار می‌رفت، مثبت نبوده است.
سعید حلاج یوسف‌زادگان، یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی قزوین، اضافه کرد: به‌طور خلاصه تاثیرش را مثبت ارزیابی می‌کنم زیرا بار روانی خوبی داشته اما از نظر عملیاتی و اجرایی هنوز به مرحله عمل نرسیده، به‌طور مثال انتقال پول 100 درصد با مشکل مواجه است و مبادلات پولی به راحتی صورت نمی‌گیرد. مهدی جباری، دیگر عضو اتاق بازرگانی قزوین، می‌افزاید: اولش بسیار خوب بود و خیلی از کشورهای خارجی مذاکرات را راحت می‌پذیرفتند اما اکنون اکثر کسانی که با ما قرارداد بسته‌ بودند عقب کشیدند.
شادروز رفیعی، عضو اتاق بازرگانی کرج، می‌گوید: قطعا تاثیرات مثبت داشته اما در مسائل بانکی موارد با کندی پیش می‌رود.
محمد چلنگری جویباری از اعضای اتاق بازرگانی مازندران هم، گفت: برجام در کل مثبت بوده اما روند بازار رو به گرانی پیش رفته و مشکل فروش پیدا کرده‌ایم چه در بازار داخل و چه خارج، در حقیقت نه تنها چیزی ارزان‌تر نشده که همه چیز گرانتر هم شده و مشتری توان خرید ندارد، هنوز رکود بازار را در بر گرفته است.
اکبر چوپانی، عضو اتاق بازرگانی ساری نیز می‌گوید: برجام اصلا رضایت‌بخش نبوده، دور خودمان می‌چرخیم، نفس عمل شاید خوب بوده اما در داخل کشور مسائل و موانع همچنان پابرجاست.
پرویز حسابی، عضو اتاق بازرگانی تهران، هم می‌گوید: جناب روحانی و تیم اقتصادی ایشان تمام هم و غمش را بر روی موضوع برجام و مسائل هسته‌ای گذاشته بود در رابطه با بحث تحریم‌ها و موضوع انرژی هسته‌ای مثبت بوده اما در اقتصاد مملکت خیر، هیچ‌گونه تاثیری نگذاشته، زیرا روز‌به‌روز اوضاع بدتر می‌شود که بهتر نمی‌شود و کارخانه‌ها یک به یک در حال ورشکستگی است.