kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵

اوپک: سود پالایش یک بشکه نفت تا 8/5 دلار است

‌ در حالی که در ایران تنها کمتر از 50 درصد از ظرفیت پالایش نفت استفاده می‌شود، اوپک اعلام کرد که حاشیه سود پالایش نفت خام در کشورها 5/5 تا 8/5 دلار در هر بشکه در نوسان است.


به گزارش فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در بخشی از گزارش ماهانه خود در ماه دسامبر که به وضعیت محصولات پالایش شده در ماه نوامبر2016  پرداخته است، اعلام کرد: حاشیه سود پالایش به پشتوانه کم شدن عرضه در بازار تقویت شد.
با این حال، کاهش شدید در تولید بنزین، به حاشیه سود در سواحل خلیج آمریکا ضربه زد و آن را تحت تاثیر قرار داد. در عین حال، حاشیه سود پالایش در اروپا به علت بازار متوازن بنزین همچنان با رشد مواجه شد.
در آسیا، حاشیه سود پالایش به علت تقاضای منطقه‌ای ثابت، تقویت شد. حاشیه سود پالایش در سنگاپور در نوامبر2016 بطور متوسط به 8/5 دلار در هر بشکه رسید که 70 سنت بیش از سطح ماه پیش از آن بود.
حاشیه سود پالایش نفت برنت در شمال غرب اروپا در نوامبر 2016 نسبت به ماه پیش از آن 20 سنت افزایش داشته است.
حاشیه سود پالایش نفت برنت در فاصله نوامبر 2015 تا نوامبر 2016 بین 8 دلار تا 7/2 دلار در هر بشکه بوده است و در کمترین قیمت به 4 دلار در هر بشکه رسیده است. در مورد نفت خام آمریکا یا همان WTI نیز در این بازه زمانی حاشیه سود پالایش این نوع نفت در هر بشکه 6 تا 5/5 دلار بوده است که در کمترین قیمت به همان 5/5 دلار رسیده است. بالاترین قیمت پالایش این نوع نفت بیش از 8 دلار بوده است.از آنجایی که ماه اکتبر، فصل اوج تعمیرات پالایشگاه در جهان است و بیش از 6 میلیون بشکه در روز از ظرفیت این پالایشگاه‌ها از خط خارج شده بود، توان عملیاتی این پالایشگاه‌ها در ماه نوامبر در حال افزایش بوده است.
گفتنی است علیرغم تأکید اسناد بالادستی بر فاصله گرفتن از خام‌فروشی و رفتن به سمت فرآوری نفت خام، با این حال در طول سالیان گذشته نتایج قابل توجهی در این زمینه به دست نیامده است. البته این مشکل مربوط به یک دولت خاص نیست ولی نگاه و جهت‌گیری دولت فعلی در این رابطه قابل قبول نیست.
سهم بالای نفت در بودجه‌های سالانه دولت و اصراری که دولت با محوریت وزارت نفت برای افزایش تولید نفت خام داشته است، هر چند به بهانه بازپس‌گیری سهم ما از بازار عنوان شده اما جهت‌گیری نادرست دولت را در این زمینه نشان می‌دهد.