kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۳۸۱
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵

وقتی بانک مرکزی دستپخت خودش را تحویل نمی‌گیرد

بانک مرکزی علی‌رغم تأیید مجوز موسسه کاسپین، در برابر مشکلات مالی بوجود آمده، مردم را برای پیگیری مطالبات خود به مسئولان این موسسه حواله کرد.


به گزارش فارس، دو روز پیش بود که در پی اطلاعیه موسسه کاسپین مبنی بر عدم بازپرداخت سپرده‌های مشتریان تا انتقال کامل اموال و دارایی‌های تعاونی فرشتگان، سپرده‌گذاران این موسسه در مقابل شعبه مرکزی تجمع کردند.
این مشکل زمانی جدی شد که مدیرعامل موسسه کاسپین با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به‌‌منظور حفظ حقوق و اطمینان خاطر کلیه سپرده‌گذاران مؤکداً متذکر می‌گردد تا قبل از انتقال اموال و دارائی‌های تعاونی‌های منحله هشتگانه، هیچ اقدامی توسط این مؤسسه (کاسپین) در جهت پرداخت وجوه سپرده‌ها صورت نمی‌پذیرد و به محض حصول مقدمات لازم، این مؤسسه تحت نظارت بانک مرکزی ج.ا.ا و مقامات قضایی اقدام لازم را معمول خواهد نمود. در ادامه و با مطرح شدن نحوه فعالیت این موسسه، بانک مرکزی دیروز در اطلاعیه‌ای با اذعان به مجوزی که خود برای این موسسه صادر کرده، اعلام کرد: از آنجا که موسسه اعتباری کاسپین دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، لذا مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره موسسه حسب موازین قانونی مکلفند در اسرع وقت اقدامات مقتضی را برای رضایت مشتریان به عمل آورده و نتیجه را به اطلاع عموم برسانند.
بانک مرکزی بدون اشاره بیشتری به مسئولیت خود در برابر مجوزی که برای این موسسه صادر کرده است، شماره تلفن‌های 22340397‏ 22353052‏-22342878‏-22353374 همچنین تلفن گویای 02129954855 را به منظور دریافت نظرات و شکایات سپرده‌گذاران ذکر کرد.
گفتنی است، با دستور و تکلیف بانک مرکزی در اردیبهشت ماه سال 92، سه تعاون اعتبار فردوسی، فرشتگان و افضل توس ملزم به ادغام و تشکیل موسسه آرمان شدند. حتی نام آن را هم معاون نظارتی سابق بانک مرکزی تعیین کرد.
ادغام آن‌قدر اجباری بود که مدیرعامل موسسه اعتبار فردوسی در مرداد ماه سال 92 گفت: این ادغام به دلخواه هیچ یک از موسسات نبوده است و اگر دولت جدید اجازه بدهد تمایل داریم تا در قالب قبلی به فعالیت خود ادامه دهیم.
در ادامه موسسه آرمان با تصمیم هیئت مدیره و مجمع عمومی در شرف تاسیس نامش به «کاسپین» تغییر یافت و در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار هم مجوز این موسسه با نام کاسپین صادر شد.
بر اساس این گزارش، بانک مرکزی 27 اسفند ماه مجوز فعالیت موسسه کاسپین را از شورای پول و اعتبار اخذ کرد و به فاصله چند ماه بحران نقدینگی این موسسه نمایان شد. حال سؤال این است که چگونه بانک مرکزی به موسسه‌ای که بحران نقدینگی داشته مجوز فعالیت داده است؟
یکی از شروط اعطای مجوز به یک موسسه اعتباری یا بانک احراز حداقل شرایط استاندارد است. بنابراین یا این موسسه شرایط استانداردی داشته و شورای پول و اعتبار این مجوز را صادر کرده یا نداشته و شورای پول و اعتبار بدون بررسی وضعیت مالی و اعتباری این بانک، اقدام به صدور مجوز کرده است.
هر چند فعلا برای اعلام مسئول اصلی مشکل پیش آمده کمی زود است، اما حالا که موسسه کاسپین بازپرداخت منابع سپرده‌گذاران را به آینده حواله داده و بحران نقدینگی آیند موسسه مشخص شده است، بانک مرکزی مدیران و اعضای هیئت مدیره کاسپین را موظف به پاسخگویی به سپرده‌گذاران اعلام می‌کند.
این در حالی است که هر روز از گوشه و کنار مالباختگان موسسه کاسپین با خبرگزاری‌ها تماس گرفته و از نگرانی و بلاتکلیفی‌ خود می‌نالند.
در این میان تماس خانم روایی از سپرده‌گذاران موسسه کاسپین حاوی نکات قابل تاملی است. او می‌گوید یک سال قبل با بانک مرکزی تماس گرفتم و درباره سپرده‌گذاری در موسسه کاسپین پرسیدم که بانک مرکزی اعلام کرد: موسسه یک سال است مجوز گرفته و در لیست مجازهای بانک مرکزی نامش در سایت ثبت است. او ادامه می‌دهد: با بانک مرکزی تماس گرفتم و گفتم با اطمینان آنها در این موسسه سپرده‌گذاری کرده‌ام که پاسخ دادند «بروید قوه قضائیه شکایت کنید»!
به این ترتیب بهتر است بانک مرکزی به سؤالات مردم درباره مجوزی که به این قبیل موسسات داده است پاسخ دقیق بدهد. اینکه تاکنون چه نظارتی بر این موسسه و سایر موسسات نظیر آن داشته است؟ چرا هر از چند گاهی دارایی مردم در یکی از این موسسات بلوکه می‌شود؟ اگر این موسسات مجوز دارند، چرا با نظارت و سرکشی از حساب‌های مالی، از وقوع بحران پیشگیری نمی‌شود و اگر مجوز ندارند، چرا بانک مرکزی به آنها اجازه فعالیت می‌دهد؟ البته در این حوزه وظیفه دستگاه‌های قضایی و انتظامی نیز سنگین است که باید در کنار بانک مرکزی، با ایجاد ضمانت اجرای احکام صادره، نظارت بر موسسات مالی و اعتباری را قوت ببخشند تا هر از چند گاهی سرمایه مردم در یکی از این موسسات بر باد نرود.