kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵
پیشروی چشمگیر ارتش عراق در نینوا

نفس داعش در شرق موصل گرفته شد

با پیشروی‌های تازه نیروهای ارتش عراق در مناطق شرقی شهر موصل، این بخش که قسمت اعظم شهر را تشکیل می‌دهد و در شرق رود «دجله» قرار دارد، در آستانه آزادسازی کامل قرار گرفته است.

سرویس خارجی-

ارتش عراق در تازه‌ترین پیشروی‌های خود در شرق موصل، مجتمع دانشگاهی و یک پل رود رودخانه «دجله» را تحت کنترل خود درآورد. با این پیروزی جدید، حوزه تحت کنترل ارتش در شرق، به 85 درصد رسیده است و داعش در این بخش از موصل در حال محو شدن است.
در ارتباط با این پیشروی‌های سریع «رائد شاکر جودت» فرمانده پلیس فدرال عراق گفته، «نیروهای پلیس فدرال (عراق) طی عملیاتی سریع، توانستند مثلث جنوبی ساحل چپ (شرق) موصل را آزاد کنند و طی ساعات آینده آزادی (منطقه) «یارمجه» و کل کرانه شرقی دجله اعلام خواهد شد.» به گفته ناظران، در صورتی که این اتفاق بیفتد، نفس داعش در موصل به شماره خواهد افتاد و اشغال 2/5 ساله این شهر به پایان خواهد رسید.
هم‌اکنون طبق آخرین گزارش‌ها، سرکرده داعش در شهر موصل حضور ندارد، بلکه در منطقه حد فاصل بین «البعاج» و «القیروان» حضور دارد. «احمد الاسدی» سخنگوی بسیج مردمی با بیان این خبر، پیش‌بینی کرده که «ابوبکر بغدادی» به دست نیروهای امنیتی و بسیج مردمی دستگیر شود.
وی همچنین اطلاع داد که آمریکایی‌ها با نیروهای عراقی بر سر دستگیری یا هلاکت بغدادی، رقابت می‌کنند. علت اینکه آمریکایی‌ها قصد دارند بغدادی را بکشند، اطلاعاتی است که این سرکرده داعش در مورد همکاری داعش با آمریکایی‌ها دارد و واشنگتن از این واهمه دارد که افکار عمومی آمریکا و جهان از این مسئله باخبر شود.در ارتباط با دیگر سرکرده‌های داعش در موصل نیز تسنیم به نقل از «سومریه نیوز» خبر داده، 9 سرکرده داعش به همراه اعضای خانواده خود و میلیون‌ها دلار پول، از موصل به سوریه گریختند.
از مناطق غرب موصل در استان نینوا هم خبر رسیده، نیروهای بسیج مردمی سه روستا و یک پایگاه را از اشغال تروریست‌های داعش خارج کرده‌اند.
عملیات آزادسازی موصل 26 مهر ماه با فرمان «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق آغاز شده است.
سایر رویدادها
* یک نهاد غیردولتی موسوم به «سازمان قربانیان جنگ عراق» که مقر آن در لندن است، شمار تلفات غیرنظامیان این کشور را بیش از 16 هزار نفر اعلام کرده است. این رقم از رقم اعلام شده سازمان ملل، بیشتر است.
* «مسعود بارزانی»، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق، اعلام کرد که داعش در حال فروپاشی است، اما همچنان باید مراقب بود.