kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۹۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶

ادعای شلیک هشدارآمیز نیروی دریایی آمریکا به قایق‌های ایرانی در تنگه هرمز

نیروی دریایی آمریکا مدعی شد که به سوی چند قایق سپاه در خلیج فارس شلیک کرده است.


به گزارش اسکای نیوز، نیروی دریایی آمریکا مدعی شد روز یکشنبه سه تیراندازی هشدارآمیز به سمت 4 قایق سپاه پاسداران داشته است‎.
 پایگاه روسیا نیز نوشت؛ دلیل این تیراندازی هشدارآمیز، آنگونه که نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است، بی‌توجهی قایق‌های ایرانی به هشدارها برای دور شدن از محل حضور کشتی‌های آمریکایی بوده است.
یک مقام نظامی آمریکایی نیز به رویترز گفت: نیروی دریایی آمریکا گفت‌وگویی رادیویی با قایق‌های ایرانی داشته و از آنان خواسته است از پیش روی به سوی کشتی‌های آمریکایی خودداری کنند. او افزود؛ یک بالگرد نظامی آمریکا نیز گلوله‌های دودزای هشداردهنده به سوی این قایق‌ها شلیک کرده است.
دو مسئول آمریکایی نیز به رویترز گفتند که نیروی دریایی آمریکا به‌نشانه اخطار 3 بار به‌سمت 4 قایق نیروی دریایی سپاه شلیک کرده است.
این مسئولان مدعی شدند که قایق‌های سپاه با سرعت به‌سمت آنها نزدیک می‌شده‌اند.
مسئولان آمریکایی همچنین مدعی شدند بعد از تلاش نیروهای آمریکایی برای برقراری تماس رادیویی با قایق‌های ایرانی و عدم پاسخ این قایق‌ها، یک بالگرد آمریکایی در اطراف این قایق‌ها به پرواز درآمده و به ‌سمت آنها تیر اخطار شلیک کرده است.
پیش از این گزارش‌هایی از نزدیک شدن قایق‌های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ناوهای آمریکایی در آب‌های خلیج فارس و تنگۀ هرمز مخابره شده بود.
سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانیِ نیروهای مسلح ایران، در تاریخ 4 شهریور در واکنش به انتشار ویدئوی نزدیک شدن قایق‎های تندروی ایران به ناو آمریکایی گفته بود: «تأمین امنیت کشور در دریا و در خلیج فارس به عهده واحدهای دریایی ماست. قایق‌های ایران به طور طبیعی برای نظارت بر تردد شناورهای بیگانه، دائم در حال پایش تحولات هستند.»
پیام قایق‌های تندروی ایران به ترامپ
روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در گزارشی با عنوان «افزایش تنش‌ها در زمینه ناوهای جنگی در آستانه مراسم تحلیف ترامپ» نوشت: ناو‌های جنگی آمریکا در منطقه حساس تنگه هرمز باز هم چند شلیک هشدار‌آمیز به خاطر نزدیک شدن قایق‌های ایرانی در روز دوشنبه داشته و این افزایش تنش‌های میان تهران و واشنگتن در آب‌های منطقه درست درحالی‌است که تنها دو هفته به مراسم تحلیف ترامپ باقیمانده است.
به گزارش جام، این روزنامه آمریکایی افزود: سخنگوی پنتاگون نیز در این‌باره اعلام کرده است که اقدامات ایران علیه ناوهای آمریکایی نامطمئن و ناامن است و می‌تواند خطرات بزرگتری را نیز در پی داشته باشد. ترامپ نیز در سخنرانی‌های گذشته خود با صراحت بیان کرده است که ارتش آمریکا باید مواضع سخت‌تری را در قبال چنین رویدادهایی از خود نشان دهد.
واشنگتن تایمز افزود: این اتفاق درست یک روز بعد از فوت هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور پیشین ایران صورت گرفته است. سخنگوی کاخ سفید نیز این رفتار ایران را غیر قابل قبول توصیف کرده است.
این روزنامه در ادامه افزود: برخی از تحلیلگران نیز بر این باورند که چنین اقداماتی از سوی ایران، به نوعی پیام‌های پیشتازانه ایران به دولت جدید آمریکا خواهد بود و به گونه‌ای آنها ترامپ و تیم امنیتی آن را در روز اول ورودشان به کاخ سفید، مورد آزمایش قرار داده‌اند که چطور می‌خواهند با این اقدامات ایران روبرو شوند.
گفتنی است در یک سال اخیر، تنش میان ایران و آمریکا در آب‌های خلیج فارس افزایش یافته است و این بار به حدی  قایق‌های ایرانی به ناوهای آمریکایی نزدیک شده‌اند که آنها مجبور شده‌اند، شلیک‌های هشدار‌آمیزی را انجام دهند.
واشنگتن تایمز افزود: گزینه مورد علاقه ترامپ در مبارزات انتخاباتی بود و او دائما موضوع توافق هسته‌ای با تهران را زیر سوال برد. او همچنین با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا در خلیج فارس با صراحت بیان کرده است که ناو‌های آمریکایی باید قایق‌های ایرانی را هدف قرار دهند.
این روزنامه افزود: اکنون ترامپ تیم امنیتی خاصی را برای کابینه خود چیده است و حال باید منتظر بود و اقدامات ترامپ را در قبال چنین حرکاتی دید.