kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶
تشییع با شکوه پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

مردم ولایتمدار برای رفیق رهبر سنگ تمام گذاشتند



مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح دیروز با حضور گسترده مردم بصیر و انقلابی در تهران برگزار و پیکر آن مرحوم پس از اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب در محل دانشگاه تهران و تشییع توسط مردم به حرم امام(ره) منتقل و در جوار بنیانگذار جمهوری اسلامی آرام گرفت.
مردم ولایتمدار و انقلابی، روز گذشته در تجلیل از یار دیرینه امام (ره) و رهبری سنگ تمام گذاشتند.
یکشنبه شب و تنها ساعاتی پس از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی٬ رهبر معظم انقلاب اسلامی پیامی به این مناسبت صادر کردند و آن مرحوم را «رفیق دیرین و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی و همکار سال های متمادی در عهد جمهوری اسلامی» خوانده و در بخش دیگری از این پیام تاکید فرمودند؛
«فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌‌ همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکری‌ها و همدلی‌ها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آمد. اختلاف‌نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هایی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌‌ خناسانی که در سال‌های اخیر با شدّت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوتهای نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.»
مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح دیروز  با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و با حضور گسترده اقشار مختلف مردم در دانشگاه تهران آغاز شد.
حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به منظور اقامه نماز بر پیکر آن مرحوم ساعت 10 صبح وارد دانشگاه تهران شدند و اقامه نماز کردند.
رؤسای قوای سه‌گانه و اغلب مسئولان و شخصیت‌های لشکری و کشوری نیز در این مراسم حضور داشتند.
پس از اقامه نماز به امامت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از مسیر میدان انقلاب به سمت میدان راه‌آهن تشییع و بعد از برگزاری مراسم تشییع به مرقد امام خمینی (ره) منتقل و در جوار مرقد امام راحل دفن شد. پیکر ایشان توسط محسن هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در داخل ضریح بنیانگذار جمهوری اسلامی به خاک سپرده شد.
شخصیت‌های حاضر در مراسم
در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیت‌های کشوری و لشکری حضور داشتند که برخی از آنها عبارتند از: روحانی رئیس جمهور، لاریجانی رئیس مجلس، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله امامی کاشانی، علوی وزیر اطلاعات، رحمانی فضلی وزیر کشور، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر جعفری فرمانده سپاه، نعمت زاده وزیر صنعت، ترکان مشاور رئیس جمهور، منتظری دادستان کل کشور، حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان و ...
تقدیر شخصیت‌ها از جایگاه و خدمات هاشمی
حمید چیت چیان وزیر نیرو در حاشیه مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفتگو با فارس اظهار داشت: فعالیت‌هایی که آقای هاشمی از ابتدایی‌ترین روزهای این نهضت تا امروز داشتند، نشان می‌دهد که ایشان چه شخصیتی بودند و چه نقش بزرگی در پیشبرد انقلاب داشتند.
علی‌محمد بشارتی وزیر کشور دولت سازندگی نیز اظهار داشت: مردم امروز با حضور میلیونی خود در مراسم تشییع علاقه و ارادت خود را به رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان دادند و اثرات این موضوع را بعد از تشییع خواهیم دید.
کمال خرازی وزیر اسبق خارجه در حاشیه مراسم تشییع، هاشمی را شخصیتی تاثیرگذار، صبور و یار امام و همرزم رهبری معرفی کرد و اظهار داشت: ایشان یکی از موثرین افراد در شکل‌گیری و ادامه انقلاب اسلامی بود و در تشکیل جمهوری اسلامی نیز نقشی بسزا داشت.
حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز ضمن اشاره به شخصیت بزرگ هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: آقای هاشمی از شخصیت‌های مهم و به تعبیر من از ستون‌های انقلاب بودند.
حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران نیز در مورد ابعاد شخصیتی هاشمی، اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک شخصیت جامعی بود که از آغاز نهضت اسلامی همگام و همراه امام بود.
هاشمی رفسنجانی شخصیتی مجاهد و مبارز بود
سردار احمد وحیدی وزیر سابق دفاع نیز در حاشیه مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به نقش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مقابله با ضد انقلاب و معاندین نظام اظهارداشت: ایشان یک شخصیت مجاهد و مبارز و حاضر در میدان‌ها بودند و یکی از حوزه‌های درگیری آقای هاشمی جریان‌های نفاق بود.
اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: آقای هاشمی وجود و شخصیتش با انقلاب و امام پیوند خورده و فقدانش ضایعه غیرقابل جبرانی است.
آیت‌الله حائری شیرازی نیز  گفت: وقتی کسی برای خدا کار کند خدا هم متقابلا جبران می‌کند، آقای هاشمی اختلاف سلیقه‌ای با مسؤولان داشته اما این اختلاف برای هوای نفس نبوده است.
محمدرضا عارف نماینده تهران و رئیس فراکسیون امید نیز  در حاشیه مراسم تشییع پیکر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی تجارب خود را منتقل کرد.
رئیس دانشگاه آزاد نیز در این مراسم گفت: آیت‌الله هاشمی بیش از ۶۰ سال در همه عرصه‌های سیاسی و تاریخی قبل و بعد از انقلاب حضور موثر داشت.
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: امیدوارم همه افراد و گروه‌های سیاسی مشی آقای هاشمی را دنبال کرده و به مصالح کشور و آرمان‌های امام و پشتیبانی از رهبری اولویت دهند.
هاشمی در دوران انقلاب و قبل از‌ آن در تمام صحنه‌ها در کنار امام(ره) مبارزه کردند
آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز در گفت و گو با فارس، در حاشیه مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی که صبح دیروز در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به شخصیت انقلابی و مبارز ایشان اظهار داشت: رحلت آیت‌الله هاشمی برای ما بسیار جانسوز و تاسف‌بار بود. ایشان از مجاهدین انقلابی بودند و در تمام دوران انقلاب در خدمت امام در سال‌های متوالی مبارزه کردند.
مراسم بزرگداشت از سوی رهبر انقلاب برگزار می‌شود
در پی ارتحال یار و همگام امام(ره) و رهبری، آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مراسم بزرگداشتی صبح امروز از سوی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد. این مراسم از ساعت 9:30 صبح تا 12 به طول می‌انجامد.
پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها و علما
به دنبال ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیت‌های سیاسی، مراجع تقلید و علمای اعلام در پیام‌هایی این ضایعه را تسلیت گفتند.
حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه،  شورای نگهبان، آیت‌الله مصباح یزدی، تولیت آستان قدس رضوی،  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، حجت‌الاسلام ناطق نوری،  دانشگاه آزاد، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، وزیر دفاع، باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، جامعه اسلامی فرهنگیان کشور، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور، جهاد دانشگاهی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، 220 نفر از نمایندگان مجلس، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان، آیت‌الله حائری شیرازی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری، حزب موتلفه اسلامی، آیت‌الله هاشمی شاهرودی عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، ستاد نماز جمعه تهران، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، حزب همبستگی، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجمع نمایندگان کرمان، سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و جامعه روحانیت مبارز در پیام‌ها، بیانیه‌ها و سخنانی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند. آیات عظام نوری همدانی، صافی گلپایگانی،  مکارم شیرازی، علوی گرگانی و جوادی آملی نیز در پیام‌های جداگانه‌ای فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.
حضور شخصیت‌ها در منزل آیت‌الله و تسلیت به خانواده
شخصیت‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی، ورزشی و ...نیز روز دوشنبه با حضور در بیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این ضایعه را به خانواده آن مرحوم تسلیت گفتند.
سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه روز  دوشنبه با حضور در منزل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درگذشت وی را به خانواده او تسلیت گفت.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به همراه جمعی از نمایندگان خانه ملت ظهر دوشنبه برای وداع با پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حسینیه جماران حضور یافتند.
علی لاریجانی و نمایندگان مجلس پس از حضور در حسینیه جماران به منزل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رفته و به بیت آن مرحوم تسلیت گفتند.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه، آیت‌الله ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم و جمع دیگری از شخصیت‌ها و مسئولین نیز با حضور در جماران در مراسم اولین روز سوگواری هاشمی رفسنجانی شرکت کردند.