kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۹۰۰
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
عضو اتاق بازرگانی تهران:

قاچاق بلای جان تولید و اشتغال شده است

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: قاچاق بلای جان تولید و اشتغال کشور شده است از اینرو می‌طلبد مسئولان با عزم جدی مانع گسترش بی‌رویه این پدیده شوم در جامعه شوند.


احمد صادقیان در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه عزم جدی برای جلوگیری از قاچاق کالا در حوزه پوشاک وجود ندارد، افزود: عمده جوراب‌های خارجی که در بازار‌های داخلی به فروش می‌رسد از مبادی غیر قانونی وارد می‌شود.
صادقیان همچنین با اعلام اینکه شکوفایی تولید و اشتغال در گرو مبارزه جدی با قاچاق و کاهش هزینه تولید است، اظهار داشت: کاهش هزینه تولید ضمن ارتقای کیفیت کالا موجب افزایش رقابت‌پذیری اجناس ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.
عضو انجمن صنایع نساجی با بیان اینکه جوراب در صنایع مد و پوشاک جایگاه ویژه‌ای دارد، افزود: بازار جوراب امروز در داخل کشور از پتانسیل قابل قبولی برخوردار است بنابراین برای شکوفاتر شدن این صنعت باید ضمن مبارزه جدی با قاچاق هزینه تولید به شدت کاهش یابد.
صادقیان در ادامه بر ضرورت ترویج و تبلیغ کالای ایرانی تاکید کرد و یادآور شد: حمایت جدی از تولید‌کنندگان داخلی می‌تواند راه دشوار تولید را برای آنان ساده‌تر و همچنین موجب نوآوری و کیفیت‌بخشی به محصولات داخلی شود.
«محمد‌جعفر شهلایی» از تولید‌کنندگان جوراب نیز در این برنامه فرصت‌های بالقوه صنعت مزبور را در کشور بی‌بدیل دانست و گفت: تولید جوراب یکی از کسب و کارهای پرظرفیت در صنعت پوشاک است.
وی در ادامه به سرانه مصرف جوراب هر ایرانی اشاره کرد و افزود: مصرف سالانه جوراب در گروه سنی کودکان 12 جفت، نوجوانان 8 تا 12 جفت، بانوان 6 تا 8 جفت و آقایان 4 جفت است.
شهلایی گفت: در حال حاضر با فعالیت تمامی کارخانجات جوراب‌بافی کشور می‌توان 60 تا 70 درصد جوراب داخلی را تامین کرد.
وی با اشاره به این جمله که قاچاق آفت جدی صنعت نساجی به ویژه در حوزه تولید جوراب است، افزود: برای مبارزه با قاچاق همه باید پای کار باشند تا این پدیده شوم ریشه‌کن شود.
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر جوراب با کیفیت از 2 تا 10 هزار تومان در بازارهای داخلی به فروش می‌رسد، اظهار داشت: هیچ‌یک از جوراب‌های خارجی اعم از چینی و ترک موجود در بازار صد درصد پنبه نیست بنابراین اگر جوراب گرمای زیادی تولید کند سبب افزایش تپش قلب می‌شود.
شهلایی یادآورشد: ایران حرف زیادی برای گفتن در صنعت پوشاک به ویژه جوراب دارد مشروط به اینکه تولید‌کنندگان به مواد اولیه مرغوب و ماشین‌آلات با تکنولوژی بالا دسترسی آسانی داشته باشند.