kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۹۸۳
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴
قلب تپنده عمار شنیده می‌شود

بزرگداشت زنان انقلابی و استقبال مردم

هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با استقبال علاقه مندان به سینمای انقلاب و تجلیل از زنان انقلابی و مادران شهدا، به سومین روز خود رسید.


سرویس ادب و هنر-

به گزارش خبرنگار کیهان، جشنواره مردمی فیلم عمار درحالی به مناسبت حماسه 9دی به هفتمین دوره برگزاری خود رسید که این دوره، علاوه بر افزایش کمی آثار، نسبت به دوره‌های گذشته شاهد ارتقای کیفیت و رقابت شدید فیلمسازان جوان، به ویژه در حوزه مستندسازی هستیم. فیش‌های نجومی، فتنه 88، شهدای مدافع حرم، مادران شهدا و زنان انقلابی و ... ازجمله موضوعاتی هستند که لنز دوربین مستندسازان، آن‌ها را به تصویر کشیده و در این جشنواره به نمایش درآورده‌اند. به طوری که در دو روز نخست این جشنواره، یعنی در روزهای پنجشنبه و جمعه، نهم و دهم دی، بیش از 100 فیلم کوتاه و بلند و نیمه بلند به نمایش درآمد که آثار این جشنواره در ده‌ها شهرستان و روستای کشور نیز در قالب اکران‌های مردمی عمار به نمایش در می‌آیند.
امروز و در سومین روز از جشنواره مردمی عمار نیز از ساعت 10 و 30 و با برگزاری کارگاه آموزشی، کار جشنواره در سینما فلسطین آغاز می‌شود و از ساعت 13 نیز فیلم‌های منتخب به نمایش در می‌آیند.
اما در مراسم افتتاحیه هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار که چهارشنبه شب گذشته برگزار شد، علاوه بر برگزیدگان برخی از بخش‌های این جشنواره، از زنان انقلابی و مادران شهدا نیز تجلیل به عمل آمد.
در ابتدای این برنامه، فرزند شهید آژند آیاتی از قرآن را قرائت کرد و قدردانی از زنان مجاهد انقلابی بخش دیگری از این مراسم بود که در این بخش از رضوانه دباغ دختر مرحوم مرضیه دباغ تجلیل شد.
در این مراسم جایزه ویژه جشنواره با نام «ننه عصمت» به محسن اردستانی مستندساز و فعال مبارزه با فتنه ۸۸ رسید.
مادر شهیدان خالقی‌پور و شهید غواص موسوی‌زاده نیز هدف تقدیر قرار گرفتند. همچنین صدیقی، راننده رهبر انقلاب در دوران تبعید در ایرانشهر نیز سخن گفت.
بنابراین گزارش، در بخش تازه‌ای از جشنواره عمار خانواده شهدا یادگاری‌هایی از فرزندان شهیدشان به کارگردانان آثاری برجسته اهدا کردند. مادر شهید موسوی‌زاده، در اقدامی قابل توجه و همزمان با ایام عملیات کربلای ۴ یک  سوغاتی که سال‌ها پیش برای فرزندش از سفر مکه آورده بود به همراه انگشتری به یادگار مانده از همسرش را به عنوان تقدیر به حسین دارابی کارگردان اثر دایو که با موضوع شهدای غواص ساخته شده است، اهداء کرد.
در بخش دیگری از این مراسم مادر سه شهید خالقی پور، چفیه‌ای که سال‌ها و در عملیات‌های مختلف بر گردن یکی از فرزندانش، رسول خالقی پور قرار داشت به عنوان جایزه مردمی دوم در جشنواره عمار اهدا کرد که البته معرفی برنده جایزه به اختتامیه عمار موکول شد.
در ادامه این مراسم پذیرایی تهیه شده توسط زنان صدخرو سبزوار بین حاضران توزیع شد و در حین توزیع این پذیرایی خیرالنساء صدخروی مسئول تیم پشتیبانی از جنگ در روستای صدخرو که ۹۰ سال سن دارد گفت: ما هر کاری که می‌توانستیم برای جبهه انجام دادیم و از اول بودیم تا آخر هستیم و امیدوارم به زودی امام زمان(عج) ظهور کنند.
نادر طالب‌زاده، دبیر هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در این مراسم، با بیان این که خدا را شاکریم که فرهنگ فیلمسازی میان جوانان متعهد انقلاب اسلامی توسط جشنواره عمار و دیگر مراکز فیلمسازی و مستندسازی جاری شده است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی را باید از طریق هنر کمک و حمایت کرد؛ چرا که این مسیر تحول بسیار به همراه دارد و بعضا یک مستند چند برابر از سخنان ۱۰ وزیر تأثیر دارد.
در ادامه این مراسم  بهترین‌های برنامه تلویزیونی عمار مشخص شد که بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره عمار، هیئت داوران لوح افتخار این بخش را به اثر «انقلابیمیز» به تهیه کنندگی روح الله رشیدی و اثر «وطن دار» به تهیه‌کنندگی محسن اسلام زاده تقدیم کرد. همچنین فانوس این بخش به اثر «ثریا» به تهیه‌کنندگی محسن مقصودی و به اثر «هم قصه» به تهیه‌کنندگی حسین همازاده تقدیم شد. در بخش فیلمنامه داستانی کوتاه لوح تقدیر به محمد حسین امانی همدانی برای نویسندگی اثر «پشه هسته‌ای» تقدیم شد. همچنین در بخش فیلمنامه پویانمایی هیئت داوران لوح تقدیر این بخش را به احسان مرادی برای نویسندگی اثر «شمع‌ها و آدم‌ها» اهداء کرد. همچنین در بخش فیلمنامه داستانی بلند، لوح تقدیر به آثار «خبرنگاری ایتالیایی» به نویسندگی محمد دیندار و همچنین «مشعل پنج» به نویسندگی اکبر روح و فانوس این بخش هم به مرتضی مصاحب نیا برای فیلمنامه «شهاب الدین» اهداء شد. در بخش فیلم ما، لوح تقدیر به اثر «آرزوها گم می‌شود» به کارگردانی غزل شیخ‌زاده و اثر «صفرکیلومتر» به کارگردانی امیدحنطوش زاده اهدا و فانوس این بخش به اثر «خداحافظ رفیق» به کارگردانی بنیامین رحیمی و فانوس ویژه جشنواره به اثر «اسوه» به کارگردانی محدثه باقری و علی سرو اهدا شد. در بخش نماهنگ نیز لوح تقدیر به اثر «تخریب بهشت» به کارگردانی حسن حبیب‌زاده و فانوس این بخش به نماهنگ «سپر» به کارگردانی وحید امینی و جایزه ویژه به نماهنگ‌های «اربعین تا اربعین» و «ارغوان» به کارگردانی مهدیار عقابی تقدیم کرد. در بخش مقالات و نقد و پژوهش‌های سینمایی لوح تقدیر این بخش را به اثر«مبنای فطری سینمای دینی (تبیین مبانی نظری شهید آوینی)» به نویسندگی مرتضی راوش تقدیم کرد.هیئت داوران در بخش لوح نگار نیز لوح تقدیر را به اثر «فتح خرمشهرها» به نویسندگی جواد خدابین تقدیم کرد. در بخش تیزر و پوستر، فانوس این بخش به تیزر تبلیغی «رویای نیمه شب» به کارگردانی اصغر عباسی اهدا شد.لوح افتخار این بخش نیز به پوستر «مرکز دنیا» به أثر محمد صادق حیدری داده شد.