واکنش گمرک به نامه نعمتزاده:
شرکت کرهای باید جریمه و حقوق گمرکی را بپردازد
گمرک ایران با بیان اینکه شرکت الجی باید حقوق ورودی کالاهای کامل وارداتی را بپردازد اعلام کرد: برخی از این قطعات با کارت یکبار مصرف وارد شده است.
با انتشار تخلف گمرکی برند مشهور کرهای لوازم خانگی که در رسانهها مطرح شد وزیر صنعت خواستار بخشودگی جریمه 3 هزار میلیارد تومانی این شرکت شد. این درخواست عجیب نعمتزاده واکنشهای مختلفی را به دنبال داشت که در جدیدترین این واکنشها گمرک با انتشار مطلبی باعنوان «10نکته کلیدی در مورد تخلف گمرکی یک برند کرهای در ایران» متذکر شد: نقطه آغازین شناسایی این تخلف با تجمیع، تقاطعگیری، تحلیل و به کمک اطلاعات سامانه جامع امور گمرکی شروع شد و پس از تجمیع دادهها به تفکیک نوع کالا، برند، صاحب کالا، کارتهای بازرگانی استفاده شده و گمرکات ترخیصکننده سر نخهای اولیه برای بررسیهای بعدی به دست آمد.
در ادامه مطلب گمرک آمده است: صاحبان این برند مشهور در حین ترخیص، کالاهای خود را به شکل صحیح به گمرکات اظهار و حقوق و عوارض متعلقه را به طور کامل پرداخت میکردند، بنابراین در زمان انجام تشریفات گمرکی هیچگونه تخلفی صورت نگرفته است. موضوع تخلف این برند مشهور، به یک اصل بینالمللی در روند انجام تشریفات گمرکی برمیگردد که از سوی سازمان جهانی گمرک در اصول و قواعد سیستم بینالمللی طبقهبندی کالایی گنجانده شده و به قاعده 2 الف معروف است. درخصوص قاعده 2الف صاحب کالا اجزا و قطعات کالای خود را به تفکیک هر جزء و هر قطعه در هر گمرک درست اظهار میکند و حقوق و عوارض گمرکی متعلقه را پرداخت میکند اما گمرک میتواند با رصد اطلاعات که هماکنون الکترونیکی و هوشمند شده است موضوع را پیگیری و در صورتی که عملیات تولید را در همان زمان بر روی قطعات منفصله در داخل کشور انجام ندهد و صرفا اقدام به مونتاژ اجزا و قطعات وارداتی کند، گمرک میتواند تمامی کالاهایش را مشمول قاعده 2 الف نماید و حقوق و عوارض گمرکی کالای کامل را دریافت کند.
در این پرونده برخی قطعات به نام نمایندگی داخلی شرکت در گمرکات اظهار و متاسفانه قطعات دیگر به نام صاحبان کارتهای بازرگانی یکبار مصرف به گمرکات اظهار شده است که این موضوع در سامانههای الکترونیکی گمرک رصد شده و با تجمیع اطلاعات و با احراز اینکه قطعهای به نام شرکت و قطعات دیگر با کارت یکبار مصرف وارد شدهاند در صورت اثبات شمول قاعده 2 الف – که خود مسئلهای فنی و تخصصی است – موضوع به عنوان تخلف قابل پیگیری بوده و بایستی حقوق ورودی کالای کامل به وسیله شرکت، برند یا نمایندگی آن پرداخت شود. در مجموع و به لحاظ فنی از نظر گمرک مونتاژ جزو عملیات کاری زیاد محسوب نمیشود.
با توجه به تشکیل بزرگترین بانک اطلاعات تجارت خارجی در کشور و امکان تجمیع و تحلیل اطلاعات، موضوع حسابرسی پس از ترخیص در گمرک فقط منحصر به یک برند خاص نبوده و گمرک ایران به کمک بانک اطلاعات تجارت خارجی در حال رصد الکترونیکی واردات برخی برندهای مشهور دیگر نیز هست و پروندههای مشابهی در دستور کار دفاتر نظارتی گمرک قرار دارد.
روند رسیدگی به این پرونده در دفتر بازبینی و حسابرسی پس از ترخیص گمرک به اتمام رسیده و نتایج تحقیقات، بررسیها، تخلفات و میزان جریمه به نمایندگی رسمی این برند مشهور ابلاغ شده و هنوز رأی صادره قطعی نیست. این نمایندگی میتواند در دو کمیسیون تخصصی به این موضوع اعتراض نماید.