kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۹۷۹
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴
رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان:

۵۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور داریم

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان گفت: 19میلیون نفر در کشور زیر سقف‌ بافت فرسوده زندگی می‌کنند.



مهدی موذن در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر لرزه‌خیز بودن کشور ایران گفت: ایران سرزمین زلزله‌خیزی است و تجربه‌ زمین‌لرزه‌های بوئین زهرا، رودبار و بم باید برای ما درس عبرت باشد. امروز ۵۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور داریم و ۱۹ میلیون نفر زیر این سقف‌ها زندگی می‌کنند که عدد بسیار قابل توجهی است. ما وظیفه داریم ساختمان‌های محکم برای آنها بسازیم ولی از نبود نیروی انسانی رنج می‌بریم. ساختمان‌های در معرض خطر با زلزله‌های کمتر از ۶ ریشتر تخریب می‌شوند؛ این نگاه و تشخیص وظیفه‌ ملی، شرعی و میهنی برگردن ما می‌اندازد.
وی با بیان این‌که سازمان نظام کاردانی در حال اضمحلال و نابودی است افزود: مشکلات اقتصادی، سازمان نظام کاردانی را از پای درآورده و کسی به داد آن نمی‌رسد. باید ریشه‌ها را درست کنیم، اما می‌بینیم که در صنعت ساختمان توجهات به سوی ظواهر معطوف شده است. اگر سازمان نظام کاردانی یا حتی سازمان نظام مهندسی و سایر بخش‌ها قوام و دوام نداشته باشند، ساختمان‌ها قوام و دوام نخواهد داشت.
رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران یادآور شد: بر اساس آمار بیش از ۸۰ درصد شهرها و روستاهای کشور در معرض وقوع زلزله آن هم باشدت زیاد یا خیلی زیاد هستند. زمان وقوع نیز برای کسی پیدا نیست و هر آن می‌تواند این اتفاق رخ دهد.
موذن، تاسف خوردن و اشک ریختن بعد از وقوع زمین‌لرزه را بی‌فایده دانست و گفت: وقتی زلزله می‌آید مسئولان ذی‌ربط به جنب و جوش می‌افتند و حداکثر تا ۵-۶ ماه اقداماتی انجام می‌دهند که آثار آن به تدریج کاهش می‌یابد و بعد فراموش می‌شود. ما تاثیر ماندگار از تجربه‌های این زلزله‌ها را برای خود نگه نمی‌داریم و ثبت نمی‌کنیم، لذا خود را ملزم به آیین‌نامه‌ها و مقررات نمی‌دانیم.
وی تصریح کرد: هنوز نمی‌توان گفت عمر ساختمان‌های ما از حدود ۲۵ سال به حدود ۵۰ سال رسیده است. بهترین شاخصی که برای ارزیابی مقاومت ساختمان‌ها می‌توان داشت توجه به عمر و قدمت آن است؛ در حالی که اغلب ساختمان‌هایی که هم‌اکنون ساخته می‌شود بیش از ۲۵ سال عمر نمی‌کند.