kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۹۷۶
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
تغییر در عامل آلودگی هوا

زنگنه: بنزین آلوده نداریم!

وزیر نفت با تأکید بر اینکه به هیچ وجه بنزین آلوده نداریم، گفت: برخی خودروهای فرسوده را که در تهران تردد می‌کند، باید اسقاط یا از شهر خارج کرد، چنین مسائلی سبب آلودگی می‎شود!


به گزارش تسنیم، بیژن نامدار زنگنه در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه بنزین آلوده نداریم، گفت: به همه کلانشهرها بنزین یورو 4 می‎دهیم اما هنوز نمی‌توانیم در همه شهرهای کشور بنزین یورو 4 توزیع کنیم.
زنگنه تصریح کرد: آلودگی هم تنها به بنزین مربوط نمی‎شود بلکه نداشتن معاینه فنی خودروها، مصرف بد سوخت در خودروها که باید از طریق معاینه فنی حل شود و نباید در این باره اغماض کرد، از جمله این دلایل به شمار می‎آیند.
وی افزود: برخی خودروهای فرسوده را که در تهران تردد می‎ کند، باید اسقاط یا از شهر خارج کرد، چنین مسائلی سبب آلودگی می‎شود.
زنگنه اظهار داشت: 30 درصد تولید بنزین یورو 4 داریم و در کلانشهرها توزیع می‎شود، بقیه شهرها را هم به امید خدا با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس اصلاح می‌شود اما چیزی به نام بنزین آلوده به هیچ وجه نداریم!
وزیر نفت همچنین درباره اینکه با آمدن شرکت‎های حفاری خارجی، شرکت‎های حفاری داخلی بیکار می‌شوند، گفت: شرکت‎های حفاری خارجی اصلا نیامده‎اند، پیش از آمدن من به وزارت نفت در دوره جدید، چند دکل حفاری خارجی در خلیج فارس فعالیت می‎کردند که برخی به دلیل نیاز قراردادهایشان را تمدید کردیم اما گفتیم که در کارهای جدید از توان شرکت‎های ایرانی بهره گیرند.
زنگنه تاکید کرد: ورود شرکت‎های خارجی برای توسعه میدان‎های نفتی به ایران سبب ایجاد کار برای ایرانی‎ها می‎شود(!)
وی افزود: شرکت‎های خارجی باید در مناقصه شرکت کنند و اگر قیمت‎های آنها خوب باشد در مناقصه برنده می‌شوند. دلیلی ندارد که در شرایط رقابتی به آنها کار سپرده نشود و به‎طور حتم باید از طریق مناقصه برنده شوند!
فراموشی ادعاهای دیروز
گفتنی است زنگنه در حالی با فراموش کردن ادعاهای دیروز دولت مبنی بر ارتباط آلودگی هوا با کیفیت بنزین مصرف شده توسط خودروها، از عوامل دیگری به عنوان عوامل اصلی آلودگی هوا نام می‌برد که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، دولتمردان مدعی بودند بخشی از آلودگی هوا به علت استفاده جایگاه‌های توزیع سوخت از بنزین تولید پترشیمی‌های داخل بوده است.
از حدود سه سال پیش سازمان محیط زیست با شروع سلسله انتقاداتی مبنی بر سرطان‌زا بودن بنزین‌های تولید داخل به تخریب این کالای تولید داخل پرداخت.
علاوه بر سازمان محیط زیست، وزارت نفت هم به انتقاد از بنزین پتروشیمی‌ها پرداخت و در مجموع دولت سعی می‌کرد با این توجیهات، زمینه را برای واردات بنزین خارجی با کیفیت یورو4 فراهم نماید؛ اقدامی که از همان زمان، شائبه سیاسی بودن انتقادات وزارتخانه زنگنه و سازمان معصومه ابتکار و منافع کلان پشت واردات این محصول را مطرح کرد.
در ادامه کار به تحقیق در مجلس کشیده شد و در نهایت گزارش کمیسیون اصل 90 ادعای سازمان محیط زیست را رد کرد. اردیبهشت 94 سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ اعلام کرد: سازمان محیط زیست گزارش‌هایی داده بود بر این مبنا که آلودگی هوای تهران به دلیل بنزین استحصال شده از پتروشیمی‌های داخلی است اما بررسی‌ها در کمیسیون اصل 90 و با حضور مسئولینی از وزارت نفت، کمیسیون بهداشت و محیط زیست نشان داد که اساساً بنزین پتروشیمی در تهران استفاده نشده است که با حذف آن ما شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم و این مطلب از اساس صحت نداشته است!
اما رئیس سازمان محیط زیست در واکنش به رد گزارش محیط زیست در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: آنها می‌توانند نظر خودشان را بدهند ولی ما داریم پیش می‌رویم و به نظر ما بنزین‌های پتروشیمی آلوده است!
ابتکار در خصوص بنزین‌های وارداتی نیز اضافه کرد که هم‌اکنون مسئولان در تلاشند تا پالایشگاه‌های داخل تقویت شوند و رفته رفته بنزین‌های وارداتی هم حذف می‌شوند.
با این حال رئیس کمیسیون بهداشت در واکنش به این اتفاقات اظهار داشت: بنزین پتروشیمی تولید شده در دولت قبل نیز با برخی مواد ترکیب می‌شد و از لحاظ استاندارد‌ها نمره قابل قبولی داشت و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. ماجرای آلودگی بنزین‌های پتروشیمی کار سیاسی بود که نباید به این شکل در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شد.
همانطور که از اظهارات مسئولان در سال 93 برمی‌آید، به نظر می‌رسد که آن تبلیغات، برای برگرداندن روند واردات بنزین به مسیر اولیه خود بوده است در حالیکه در سال‌های قبل با تلاش متخصصان داخلی بخش اعظم نیاز کشور با تکیه بر توان داخلی تأمین می‌شد.
از جمله تلاش‌هایی که در آن سال‌ها تا مراحل پایانی پیش رفت، پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که با نزدیک به 80 درصد پیشرفت فنی به دولت روحانی تحویل داده شد. با این حال این طرح ملی که می‌تواند به خودکفایی کشور در تأمین بنزین مورد نیاز منتهی شود، تاکنون در دولت یازدهم به سرانجام نرسیده است.