kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۹۷۱
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان‌:

وعده وزیر راه‌وشهرسازی درباره شکستن انحصار بانک مسکن عملی نشد

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با انتقاد از عدم تحقق وعده وزیر راه برای شکستن انحصار بانک مسکن، ‌گفت: با توجه به رکود بازار و همچنین تسهیلات با سود بالای ۱۸ درصد دیگر ساخت‌وساز مسکن صرفه اقتصادی ندارد.



فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این که ساخت‌و‌ساز مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد درباره تسهیلات ساخت اظهار کرد:‌ واقعیت این است راهی غیر از استفاده از وام بانک مسکن برای ساخت‌و‌ساز نداریم، چون غیر از این سیستمی برای تامین منابع مالی عملا وجود ندارد.
وی تصریح کرد: یک بانک مسکن در کشور داریم که هیچ رقیبی ندارد، ‌در واقع برای این بانک در راستای بهبود وضعیت ساخت‌و‌ساز رقیبی ایجاد نکرده‌ایم.
وی با بیان این‌که دولت هیچ سیاستی در این زمینه نداشته و ندارد از سود 18 درصدی تسهیلات بانک مسکن انتقاد کرد و افزود: چرا وقتی دولت اعلام می‌کند نرخ تورم به زیر 8 درصد کاهش یافته است، تولید‌کننده باید تسهیلات را با نرخ بالای 18 درصدی دریافت کند.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد:‌ این یک ایراد اساسی است اما واقعیت آن است که در حال حاضر باید مسائل حوزه تولید را فراتر از تسهیلات بانکی نگاه کنیم، به عبارتی هم‌اکنون فعالیت در حوزه ساخت‌و‌ساز مسکن صرفه اقتصادی ندارد و باید برای آن چاره اندیشی کرد.
پورحاجت یادآور شد:‌ شرایط رکود در این بخش به نحوی است که سازندگان رغبتی به تولید ندارند و آنهایی هم که وارد شده‌اند چشم انتظار روزهای خوب هستند البته شرایط کنونی برخلاف انتظارات است.
وی با طرح این پرسش که دولت چه کاری برای جوانان در راستای تامین مسکن انجام داده‌ است، گفت:‌ سمت تقاضا پاشنه آشیل حوزه تولیدکنندگان است، مردم توان بازپرداخت تسهیلات با این اقساط (ماهانه 2 میلیون تومان) را ندارند .
یکی از شعارهای وزیر راه‌وشهرسازی در ابتدای ورودش به ساختمان دادمان «شکستن انحصار بانک مسکن در پرداخت تسهیلات» بود. آخوندی تا پیش از «ورشکسته اعلام کردن بانک مسکن» بارها بر ضرورت ورود سایر بانک‌ها به حوزه پرداخت تسهیلات ساخت و ساز مسکن تاکید می‌کرد.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در خصوص این وعده وزیر راه به مثالی اشاره کرد و گفت: در حوزه پرداخت تسهیلات تسه (اوراق حق تقدم مسکن) چرا در سیستم بانکی شرایط این اوراق فقط برای بانک مسکن مناسب است؟ چرا بانک‌های دیگر به این حوزه ورود نکرده‌اند؟ وقتی می‌بینیم در پرداخت اوراق تسه فقط بانک مسکن عملیات را انجام می‌دهد جوان ایرانی باید تحت فشار، هر برگه از اوراق تسه را با قیمت 80 تا 100 هزار تومان خریداری کند تا بتواند تسهیلات را دریافت نماید.
پورحاجت تاکید کرد: این در حالی است که شورای پول و اعتبار بخشنامه داده که هیچ فرآیندی در پرداخت تسهیلات نباید انجام شود که هزینه آنرا افزایش دهد.
وی با بیان این‌که در این ماجرا قانون دور زده شده، افزود: بانک مسکن تسهیلات تسه را با سود 17/5 درصد را پرداخت می‌کند اما همین بانک فرآیندی را تعریف و عملیاتی کرده که با احتساب هزینه خرید اوراق حق تقدم سود این تسهیلات به 24 درصد افزایش می‌یابد. از سوی دیگر هیچ بانکی نیست که با این سیستم بانک مسکن رقابت کند یا این‌که تمایل به ورود به این حوزه داشته باشد.
وی بیان کرد: اگر می‌خواهیم اتفاق خوبی در حوزه ساخت‌و‌ساز و بازار مسکن روی دهد باید بین بانک‌ها رقابت واقعی صورت بگیرد و یک بانک انحصاری فعالیت نکند.