kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۹۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷

جنگ تمام‌عیار دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا /واشنگتن 35 دیپلمات روس را اخراج کرد

درپی اخراج 35 دیپلمات روسی از آمریکا به دلیل آنچه که کاخ‌سفید دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا خوانده، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد، هرچند حق خود را در این رابطه محفوظ می‌داند، ولی دیپلمات‌های آمریکایی را اخراج نمی‌کند.



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، دستور اخراج 35 دیپلمات روسی و تحریم مقامات اطلاعاتی این کشور را صادر کرد. این افراد به ادعای واشنگتن، در هک کردن سایت‌های اینترنتی گروه‌های سیاسی آمریکا در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا نقش داشته‌اند.
اوباما همچنین به نهادهای اطلاعاتی آمریکا دستور داد، گزارشی از مداخله روسیه در انتخابات ارائه کنند. این گزارش باید تا 20 ژانویه (اول بهمن) تهیه و ارائه شود.
دولت اوباما می‌گوید، هکرهای روسی به نفع «دونالد ترامپ» در انتخابات اخیر مداخله کرده‌اند. این در حالی است که مسکو هرگونه اتهام در این مورد و هرگونه دخالت در انتخابات آمریکا را رد می‌کند.
با این حال، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده، اخراج دیپلمات‌ها تنها اقدام وی علیه روسیه نخواهد بود. وی دستور داده یک‌سری تحریم‌های جدید هم علیه روسیه اعمال شود.
در پی این اقدام اوباما، «پل رایان» رئیس کنگره آمریکا، «جان مک کین» و «لیندسی گراهام» سناتورهای جمهوری‌خواه این کشور  و شماری از سیاستمداران دیگر، ضمن استقبال از تصمیم رئیس‌جمهور، خواستار اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه شدند.
اما «دونالد ترامپ» در اولین واکنش خود به اقدام اوباما، گفت که با مقامات اطلاعاتی دیدار خواهد کرد تا «اطلاعات تازه‌ای درباره حقایق» کسب کند. ترامپ روابط خوبی با پوتین دارد و این مسئله باعث نگرانی کاخ‌سفید شده است.
دیپلماسی آشپزخانه‌ای
هر چند انتظار می‌رفت که واکنش «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، به این اقدام اوباما، «قاطع» باشد و او نیز فورا دستور اخراج همین تعداد دیپلمات آمریکایی را صادر کند، ولی او دست به اقدامی متفاوت زد و همه را غافلگیر کرد؛ پوتین گفت: «مسکو دیپلمات‌های آمریکایی را در پاسخ به اقدامات ضدروسی آمریکا، اخراج نمی‌کند. اما با توجه به معیارهای بین‌المللی، حق پاسخ مناسب را دارد. با این حال، تا سطح دیپلماسی آشپزخانه‌ای پایین نمی‌آید.»
پوتین گفت که مسکو بر اساس منافع ملی و خردمندی عمل خواهد کرد.
پوتین افزود: بدیهی است این اقدامات با منافع ملت‌های روسیه و آمریکا متناقض است. با توجه به مسئولیت ویژه روسیه و آمریکا برای حفظ امنیت جهانی، اقدامات واشنگتن به مناسبات بین‌المللی ضربه می‌زند.»
پوتین گفت: «اقدامات بعدی برای احیای روابط روسیه و آمریکا، با توجه به سیاستی که «دونالد ترامپ» اتخاذ می‌کند انجام می‌گیرد.» وی ادامه داد: «برای دیپلمات‌های آمریکایی مسئله ایجاد نکرده و هیچ‌کس را اخراج نمی‌کنیم.»
به اعتقاد کارشناسان، اوباما با این اقدام خود، تلاش کرده، روابط روسیه با دولت جدید در آمریکا را هم پیشاپیش به هم بزند و یا آن را وارد شرایط تیره بکند، اما اقدام هوشمندانه پوتین، این توطئه اوباما را نقش بر آب کرد. پیش از این نیز دست‌های نامرئی سفیر روسیه در آنکارا را کشتند تا روابط ترکیه و روسیه را تیره کنند، اما اغماض پوتین، طراحان این پروژه‌ را ناکام گذاشته بود.
چین
روزنامه «گلوبال تایمز» ارگان حزب حاکم چین اما در واکنش به اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا، که پکن را به جنگ تجاری تهدید کرده بود، نوشت: «چین هیچ ترسی از منازعات تجاری ندارد و با تدابیر لازم، به مقابله با کشورهایی می‌رود که مشکل ایجاد کنند.» اخیرا نیز یکی از روزنامه‌های وابسته به حزب حاکم چین به آمریکا هشدار داده بود که چین دیگر مثل سابق، ساکت نمی‌نشیند و دست به اقدام متقابل خواهد زد.
روزنامه مردم و خبرگزاری «شینهوا» نیز در مورد بالا گرفتن منازعات میان چین و کشورهای دیگر، به ویژه آمریکا، در سال 2017 هشدار داده‌اند.
وزارت بازرگانی چین هم از نهادهای دولتی و غیردولتی خواست خود را برای این منازعه آماده کنند.