kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
در آخرین روزهای دولت اوباما مطرح شد

اظهارات بی‌سابقه جان کری علیه اسرائیل/ نتانیاهو: غافلگیر شدم!

وزیر خارجه آمریکا پس از اظهاراتی بی‌سابقه علیه سیاست‌های نتانیاهو گفت: به نتانیاهو هشدار داده بودم که به دلیل تشدید روند شهرک‌سازی‌ها پایشان به محافل بین‌المللی کشیده خواهد شد.



«جان کری» چهارشنبه شب طی سخنانی درباره قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل علیه اسرائیل گفت: «اقدامی که در شورای امنیت انجام دادیم در راستای ارزش‌های ما بود و پیش از این نیز به اسرائیل هشدار داده بودیم که ادامه شهرک‌سازی‌ها باعث شکایت فلسطینیان در محافل بین‌المللی خواهد شد. اسرائیل باید واقعیت‌های تلخ را بپذیرد. در دوران ریاست جمهوری اوباما، دولت آمریکا همواره به امنیت اسرائیل و راه حل دو دولت به عنوان تنها راه‌حل برای آینده اسرائیل پایبند بود و تنها دولتی بود که در برابر همه قطعنامه‌ها علیه اسرائیل به جز مورد اخیر ایستاد اما در حال حاضر این راه‌حل در خطر افتاده است. ما نمی‌توانیم قطعنامه‌ای را که خشونت و تحریک و موضع ما درباره شهرک‌سازی را اعلام می‌کند وتو کنیم.» وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود که نیمی از کمک‌های خارجی آمریکا فقط به اسرائیل داده شده است.
به گفته کری «در صورتی که توافقی بین دو طرف وجود نداشته باشد، شهرک‌‌سازی‌ها به یک چالش تبدیل خواهد شد. شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطینیان نقض قانون بین‌المللی است. فلسطینیان تحت اشغالگری در شرایط سختی به سر می‌برند و گمان نمی‌کنم در صورتی که راه‌حل دو دولت از بین رود اسرائیل بخواهد که هزینه خدمات به آنها را پرداخت کند.» وزیر خارجه آمریکا همچنین کابینه نتانیاهو را «راست‌گراترین کابینه تاریخ» و به «شدت افراطی» خواند و تاکید کرد: «هیچ کسی نمی‌تواند به صورت یکجانبه راه‌حل‌های خود برای خاورمیانه را اعمال کند... تمامی دولت‌های آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه با شهرک‌سازی در اراضی فلسطینیان ابراز مخالفت کرده‌اند.»
گفتنی است، اگرچه کری بر ارادت آمریکا به رژیم صهیونیستی تاکید کرد اما، همین قدرت انتقاد علنی علیه رژیم صهیونیستی هم سابقه نداشته است. برخی گزارش‌ها حاکی است وی مدت‌ها در صدد ایراد سخنانی در خصوص روابط تیره میان دولت اوباما و سران رژیم صهیونیستی بود، اما کاخ سفید به منظور پرهیز از کدورت بیشتر روابط واشنگتن و تل‌آویو با این درخواست موافقت نمی‌کرد تا سرانجام در پی مناقشات مربوط به تصویب قطعنامه ضد شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در شورای امنیت این اجازه به او داده شد. جان کری پیش از این هم در سخنرانی خود در مرکز سابان اندیشکده بروکینگز، سیاست‌های شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی 1967 را به باد انتقاد گرفته بود، اما هرگز اینگونه علیه نتانیاهو نتاخته بود. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اما در واکنش به سخنرانی جان کری پاسخ تندی داد و گفت: «حقیقت این است که از این سخنان کری غافلگیر و عمیقا مأیوس شدم. این همه چیزی است که وزیر خارجه یک ابرقدرت جهان می‌تواند بگوید؟!»
واکنش تند انگلیس
پس از سخنرانی «جان کری» لندن نیز علیه اظهارات وی واکنش نشان داد و آن را «نامناسب» دانست. لندن رژیم صهیونیستی را «یک متحد» خواند و از آمریکا خواست به متحدانش حمله نکند.
«نوام چامسکی»، زبان‌شناس، نظریه‌پرداز و تحلیلگر سرشناس آمریکایی اما روز پنجشنبه واکنش رژیم صهیونیستی به تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت در محکومیت شهرک‌سازی‌های این رژیم در فلسطین را «جنون‌آمیز» خواند و گفت، «این واکنش جنون‌آمیز در اسرائیل و در کنگره نشان‌دهنده چرخش شدید آنها به سمت سیاست‌های دست‌راستی است.»
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هم چهارشنبه در توئیتر خود از رژیم صهیونیستی خواست قوی باشد تا دوران ریاست جمهوری او (اول بهمن) آغاز شود! وی رفتار دولت باراک اوباما با اسرائیل را «حقارت‌آمیز» دانسته و نوشت: «اسرائیل دوست بزرگ آمریکا بوده اما مورد «بی‌احترامی» از سوی دولت اوباما قرار گرفت.»