kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۹۲۷
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
جرج سوروس:

مردم آمریکا و اروپا از نظام سرمایه‌داری و دموکراسی غربی سرخورده شده‌اند

«جرج سوروس» پدر کودتاهای رنگی ضمن هشدار مجدد در مورد «خطرات ترامپ» و «فروپاشی اروپا» گفته مردم در اروپا و آمریکا از دموکراسی سرخورده شده‌اند و دل خوشی هم از نظام سرمایه‌داری ندارند.


«جرج سوروس» سرمایه‌دار و میلیاردر  صهیونیست و پدر کودتا‌های رنگی مجددا فعال شده است. بر اساس برخی گزارش‌ها وی پشت پرده تظاهرات ضد ترامپ در آمریکا بود و برای این کار میلیون‌ها دلار هم هزینه کرده است. وی اما در یادداشتی درباره «سرخوردگی مردم» و «رای‌دهندگان در اروپا و آمریکا» از دموکراسی غربی و سرمایه‌داری هشدار داده است.
«سوروس» در این یادداشت با عنوان «جامعه باز، به دفاع کردن نیاز دارد»  ضمن هشدار درباره «دیکتاتوری» دونالد ترامپ و فروپاشی اتحادیه اروپا نوشته: «مردم و رای‌دهندگان در اروپا و آمریکا از دموکراسی و سرمایه‌داری سرخورده شده‌اند».
«سوروس» یادداشت خود را اینگونه ادامه داده که «جوامع آزاد در بحران هستند و انواع شکل‌های مختلف جوامع بسته از دیکتاتوری‌های فاشیستی گرفته تا کشورهای مافیایی در حال گسترش یافتن هستند چرا که رهبران منتخب در برآوردن انتظارات و اهداف مشروع رای‌دهندگان ناکام ماندند و رای‌دهندگان از نسخه‌های کنونی دموکراسی و سرمایه‌داری سرخورده شده‌اند.»
 وی در ادامه به ظهور و رشد جنبش‌های مخالف اتحادیه اروپا در این قاره اشاره کرده و آن را «مانعی» دیگر در برابر عملکرد نهادهای اتحادیه اروپا دانسته است. به گفته سوروس «برگزیت»، پیروزی ترامپ و نتیجه همه‌پرسی چندی قبل در ایتالیا نشانه‌های قدرت‌گیری چنین جنبش‌هایی هستند.
سوروس 86 ساله در ادامه نوشته «دموکراسی اکنون در بحران قرار دارد. حتی آمریکا بزرگترین و پیشروترین دموکراسی جهان، یک فرد فریبکار و دیکتاتوری بالقوه را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کرد. اگرچه ترامپ پس از پیروزی لحنش را تلطیف کرده، اما رفتارش و مشاورانش تغییر نکرده‌اند. کابینه او ترکیبی از تندروهای نالایق و ژنرال‌های بازنشسته هستند.» او با اشاره به پیروزی ترامپ در آمریکا و احتمال پیروزی حامیان روسیه در کشورهای اروپایی تصریح کرده «همین ماجرا می‌تواند در فصل انتخاباتی سال 2017 اروپا در هلند، آلمان و ایتالیا تکرار شود. در فرانسه دو مدعی پیشتاز، به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نزدیک و مشتاق به دلجویی از او هستند. اگر آن‌ها پیروز شوند تسلط پوتین بر اروپا، امری محتوم و عملی انجام شده است.»