kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۹۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸

چه کسی پاسخگوست؟!( یادداشت خبرنگار)




جاده 59، معروف به جاده چالوس یکی از مهم‌ترین جاده‌ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل می‌شود. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند. تا اواخر دوره قاجار جاده‌ای بین کرج - چالوس وجود نداشته است و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می‌داده است اما به گونه‌ای نبود که ارتباط‌دهنده شمال و جنوب کشور باشد.
با وجود مناظر زيباي اطراف این جاده اما نقاط حادثه‌ خیز زیادی در طول مسیر جاده چالوس وجود دارد. به دلیل جنس آهکی و رسوبی کوه‌ها، هر از چندگاهی ریزش سنگ روی جاده چالوس باعث بسته شدن آن می‌شود. در زمستان‌ها نیز خطر بهمن رانندگان را تهدید می‌کند. عرض کم جاده و عمر طولانی آن نیز از دیگر موارد خطرناک بودن جاده چالوس است.
جاده چالوس را به عنوان یکی از پرحادثه و پرتلفات‌ترین محورهای جاده‌ای ایران معرفي كرده‌اند اما تاكنون تدابير لازمي در خصوص جلوگيري از خطرات احتمالي اين جاده بخصوص در زمستان انجام نشده است؛ به وضوح مي‌توان ديد كه  نیمی از سنگ‌های بزرگ در اطراف جاده چالوس کاملا رها و آزاد بوده و هر لحظه امکان سقوط دارند.
همین چند روز گذشته سنگ ٣٠٠ كيلوگرمي بر روي يك پژو ٢٠٦ در جاده چالوس سقوط كرد و باعث كشته شدن يك مرد و دو زن و يك كودك ٤ ساله شد. اما چه کسی پاسخگوی فاجعه مرگ خانواده ٤ نفره است؟!
آیا مسئولین اداره کل راه و شهرسازی استان البرز با  نقاط حادثه خیز جاده چالوس  آشنایی ندارند؟!
آیا زمان آن نرسیده است نقاط حادثه خیز جاده چالوس شناسایی و امن گردد؟
چند نفر دیگر از هموطنانمان باید اسیر عفریت مرگ شوند تا اینکه مسئولان استان البرز و كشور تدبیری بیندیشند و مناطق حادثه‌خیز جاده چالوس را امن کنند.
اگر مسئولی از مسئولان استان حضور داشتند و انبوه جمعیت را در مراسم به خاکسپاری درگذشتگان حادثه جاده چالوس می‌دیدند شاید اندكي رگ غیرتشان می‌جنبید و زودتر دست به کار می‌شدند.
جاده فیروزکوه و هراز نیز در چندین نقطه ناامن می‌باشد و با ایجاد تونل مصنوعی در نقاط حادثه‌خیز امنیت نسبی ایجاد شده است.
از شکل‌گیری استان البرز تاکنون اداره کل راه و شهرسازی از جمله اداراتی است که ثبات مدیریتی نداشته و جزو اداراتی با تغییر پی در پی مدیر بوده است فقط در دولت تدبیر و امید این سومین فردی است که سکاندار این اداره کل شده است.
اگر وزارت راه و شهرسازی در این مدت به جای تعویض پی‌در‌پی مدیران یک مدیر کارآمد گذاشته بود و آن مدیر توان خود را برای کار کردن و حداقل‌ها گذاشته بود شاید امروز جاده چالوس رخت عزا بر تن نمی‌کرد.
چند وقت پیش در خصوص صخره‌های روبروی تالار ارکیده (محل سقوط سنگ چند روز گذشته كه منجر به فوت خانواده ٤ نفره شد) به مدیران اداره راه توسط مسئولان بخش، اطلاع‌رسانی شده بود اما انگار نه انگار که جان مردم ارزشی هم دارد.
تامین امنیت جاده چالوس به خواسته و مطالبه عمومی مردم تبدیل شده و توسط خبرنگاران پیگیری می‌شود تا شاید شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
فرزانه سيداسحقي