kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷

178 روستای چهارمحال در خطر رانش زمین

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال وبختیاری گفت: 187 روستای این استان با شیب بالای 50 درصد در معرض خطر رانش زمین قرار دارند.



ستار فرهادی به مناسبت هفته «ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» افزود: از این تعداد 85 روستا در قالب 55 شهرک و تحت تاثیر سیل، ریزش کوه و رانش زمین جابه جا شدند.
وی افزود: هم اینک برخی کانون‌های جمعیتی در اطراف سه هزار و 200 کیلومتر رودخانه دائمی و فصلی چهارمحال و بختیاری مستقر است.
وی یادآور شد: استقرار کانون‌های جمعیتی در اطراف رودخانه‌ها مشکلاتی را هنگام بروز حوادث غیرمترقبه برای ساکنان به وجود می‌آورد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: این استان در جابه جایی روستاهای در معرض خطر، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: چهارمحال و بختیاری 30 گسل اصلی و فرعی و بر روی چین خوردگی زاگرس مرکزی قرار دارد که بخش ابتدایی گسل زاگرس در استان است.
فرهادی تاکید کرد: قرارگیری چهارمحال و بختیاری بر روی گسل‌های زلزله خیز و استقرار 80 درصد وسعت این استان در شیب بالای 15 درصد ضرورت توجه به اقدامات پیشگیرانه هنگام وقوع این بلای طبیعی را بیشتر می‌کند.چهارمحال و بختیاری دارای 900 روستا و آبادی با جمعیتی نزدیک به 450هزار نفر است.
رانش زمین در بهار نوزده سال پیش در کوهرنگ چهار محال و بختیاری یک روستا را برای همیشه بلعید و همه ساکنان آن را زیر هزاران خروار خاک مدفون کرد.
روستای آبکار لبد در فروردین ماه سال 1377 دریک شب بارانی بهار زیرآوار کوه برای همیشه مدفون شد و در آن حادثه تاریخی 52 نفر از اهالی این روستا زیر هزاران تن خاک مدفون شدند.