kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹
با رای مثبت نمایندگان

کمیسیون تولید ملی و اصل 44 تشکیل می‌شود

نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز به درخواست تشکیل کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل 44 رأی موافق دادند.



درخواست تشکیل کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل 44 در جلسه علنی دیروز بررسی و به تصویب نمایندگان رسید.
این درخواست با 144 رأی موافق ، 42 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از تصویب وکلای ملت گذشت.
گفتنی است پیش از این و در ابتدای کار مجلس دهم تشکیل کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل 44 مطرح شده بود که با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شده بود.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس مصوب کردند که «سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی» به صورت موسسه دولتی وابسته به وزارت نیرو تشکیل شود.
نمایندگان همچنین مقرر کردند که «سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی» دارای شخصیت حقوقی مستقل و مرکز اصلی آن در تهران و حوزه فعالیت آن سراسر کشور است.
خبر دیگر این که بر اساس مصوبه نمایندگان وظایف و امکانات سازمان‌ انرژی‌های نو ایران و سازمان بهره‌وری انرژی ایران به «سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر» منتقل شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز در جریان بررسی لایحه اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) به بررسی ماده 6 آن که وظایف و اختیارات این سازمان را تعیین می‌کند، پرداخته و آن را تصویب کردند.
بر اساس این ماده، تدوین برنامه‌های کلان ، میان‌مدت و کوتاه‌مدت، مقررات و دستورالعمل‌های لازم مرتبط با اهداف و موضوع فعالیت و وظایف سازمان با تأیید وزارت نیرو و نظارت بر حُسن اجرای آنها از وظایف ساتبا است.نمایندگان مجلس با 178 رأی مثبت کلیات لایحه اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) را به تصویب رساندند.
نتیجه اجلاس اوپک
 ادامه برجام است!
نمایندگان در جلسه علنی دیروز دو سؤال ملی شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان از بیژن زنگنه وزیر نفت را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
حسن‌پور در یکی از این سؤالات درباره علت عدم اجرای کامل بند (ی) تبصره 2 قانون بودجه سال 94 که در خصوص اختصاص 2 میلیون تن قیر رایگان به وزارت راه بود،‌ از وزیر نفت سؤال کرد.
همچنین وی در پرسش دیگری درباره علت عدم اجرای بند 5 ماده 6 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در وزارت نفت سؤال کرد.
زنگنه وزیر نفت با حضور در نشست علنی دیروز به ارائه توضیحاتی درباره این 2 پرسش پرداخت و اظهار داشت: قیر موجود در کشور توسط شرکت‌های خصوصی تولید می‌شود و وزارت نفت قیری در اختیار ندارد که بخواهد آن را به صورت رایگان در اختیار دستگاه‌های مذکور قرار دهد و برای اجرای این حکم قانونی لازم است تا منابع مورد نیاز آن در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی قرار گیرد.
وی افزود: سال گذشته تنها حدود 10 هزار میلیارد ریال در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی قرار گرفت و مابقی آن به عنوان یارانه به حساب خزانه واریز شد.
وزیر نفت همچنین تصریح کرد: تغییر در ارقام و ردیف‌های بودجه نیاز به تأیید سازمان برنامه و بودجه دارد و چنانچه وزارت نفت رقمی مازاد بر ارقام مشخص شده در بودجه برای این امر هزینه کند، باید پاسخگوی دیوان محاسبات و بازرسی مجامع باشد.
زنگنه در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: قوانین مصوب مجلس باید انعکاس بودجه‌ای داشته باشد و تا وقتی انعکاس بودجه‌ای نداشته باشد ما نمی‌توانیم آن را اجرایی کنیم،‌ همانطور که گفتم ما قیر رایگان نداریم، ما قیرفروشی نداریم و تولید قیر در اختیار بخش خصوصی است ، ما درآمدها را به خزانه واریز می‌کنیم که بخشی به عنوان عوارض و بخشی به عنوان یارانه پرداخت می‌شود.
وزیر نفت در ادامه سخنانش با بیان اینکه باید بررسی کنیم چگونه می‌توانیم این مصوبه مجلس را اجرایی کنیم، تصریح کرد: ما یک پول مشخصی را در اختیار داریم که هر جا بگویند آن را هزینه می‌کنیم، هرگونه تقسیم‌بندی برای صرف این پول انجام شود، ما آن را اجرایی خواهیم کرد،‌ با توجه به اینکه روال برای سال آینده تغییر کرده است، لذا فکر می‌کنم مشکلات در این زمینه حل و فصل شود.
وی بر همین اساس با اشاره به شرایط گازرسانی به استان‌ها،‌ یادآور شد: وضع برخی استان‌ها در گازرسانی مناسب نیست، هم‌اکنون استان‌های کرمان، فارس، آذربایجان غربی و خراسان رضوی با شرایط نامناسب گازرسانی مواجه هستند؛ اگر نُرم کشور در گاز رسانی 70 درصد پیشرفت داشته باشد، در استان‌های ذکر شده این رقم زیر 25 درصد است.
زنگنه تصریح کرد: امسال اولین سالی است که نزدیک به 20 میلیون لیتر می‌توانیم گازوئیل صادر کنیم، اما با توجه به مشکلات زیاد کشور شاید این موضوع خیلی نمود پیدا نکرده است؛ نزدیک به 8 هزار روستا در کشور گازرسانی شده‌اند که این روند همچنان ادامه دارد و الآن 90 درصد جمعیت کشور از نعمت گاز برخوردارند، ولی باز هم برخی استان‌ها در این زمینه عقب‌ماندگی‌هایی دارند که باید آنها را برطرف کنیم.
زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش سقف سهم تولید ایران در اوپک، گفت: خوشبختانه توانستیم سقف تولید نفت کشورمان را افزایش دهیم که این ادامه برجام است.
گفتنی است حسن‌پور که از علت عدم اجرای بند 5 ماده 6 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در وزارت نفت و علت عدم اجرای کامل بند(ی) تبصره 2 قانون بودجه سال 1394 کل کشور از وزیر نفت سؤال کرده بود، پس از وعده وزیر مبنی بر اعلام آخر دی ماه به عنوان تاریخ اجرای دو بند مذکور، قانع شد.
تذکرات
 و اخطارهای نمایندگان
ولی داداشی نماینده مردم آستارا در اخطاری قانونی با تأکید بر اینکه نظارت جزو وظایف مجلس است، نسبت به عدم توجه هیئت رئیسه مجلس به سؤالات نمایندگان از وزرا انتقاد کرد.
محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه ‌اشرفیه نیز در تذکری شفاهی با بیان اینکه غربی‌ها و انگلیسی‌ها حد و اندازه خودشان را بدانند و با دُم شیر بازی نکنند، گفت: ایران با صلابت در منطقه حضور دارد و بر اساس منافع ملی خود عمل می‌کند.
سیدتقی کبیری نماینده مردم خوی در مجلس با تأکید بر اینکه دولت باید قرارداد با شرکت کشتی‌سازی کره‌جنوبی را تقدیم مجلس کند، گفت: لازم است دولت درباره این قرارداد شفاف‌سازی کند.
مصطفی کواکبیان نماینده تهران نیز در تذکری شفاهی گفت: امیدوارم دولت به موضوع کمیسیون ویژه حمایت از تولید نگاه و توجه کرده و طرح اشتغال را امسال به مجلس تقدیم کند.