kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
به علت کاهش قیمت

بادمجان‌کاران هرمزگان محصول خود را در خیابان رها کردند

کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی در رودان هرمزگان در اعتراض به کاهش محسوس قیمت بادمجان و نبود نظارت صحیح و اصولی بر بازار عرضه و فروش محصولات کشاورزی در این شهرستان؛ محصولات تولیدی خود را در خیابان رها کردند.


مدیر جهاد کشاورزی رودان موضوع افت قیمت محصول بادمجان در این شهرستان را تأیید کرد.
عباس مؤیدی نبود صادرات به بازارهای جهانی، وجود دلال‌ها و واسطه‌ها، نبود صنایع تبدیلی و بارانداز در منطقه را از دلایل افت قیمت محصولات کشاورزی از جمله بادمجان عنوان کرد.
وی راه‌اندازی بارانداز، راه‌اندازی و فعالیت تشکل فراگیر صادرات محصولات کشاورزی، اجرای طرح ملی الگوی بهینه کشت و خروج از تک محصولی را راه برون رفت از مشکلات فراروی بخش کشاورزی در منطقه برشمرد.به گفته کشاورزان رودانی چند روزی است که محصول بادمجان در این شهرستان با افت محسوس قیمت روبرو شده و این امر موجب شد تا کاسه صبر کشاورزان لبریز شود و آنان محصولی را که برای به ثمر نشستنش خون دل خورده‌اند را به نشانه اعتراض در خیابان رها کنند. آنها اظهار داشتند: اوضاع خرید و فروش محصولات کشاورزی به واسطه حضور پر رنگ دلال‌ها در بازار به شدت نابسامان شده است.
کشاورازن با انتقاد شدید از قیمت بسیار پایین محصول بادمجان؛ خاطرنشان کردند: هم اکنون هر کیسه 30 کیلویی بادمجان بین دو تا سه هزار تومان از تولیدکنندگان خریداری می‌شود.
آنها معتقدند: بهره‌برداران منطقه در شرایط بسیار سختی محصول تولید می‌کنند اما در بیشتر موارد؛ آنان نه تنها سودی از تولید محصولات نمی‌برند بلکه محصول تولیدی را زیر قیمت تمام شده می‌فروشند.
آنها با تأکید بر ضرورت کمرنگ کردن نقش واسطه‌ها از سوی دولت و تشکل‌های صنفی؛ اظهار داشتند: نقش واسطه‌ها در بخش کشاورزی همچنان پررنگ است و کشاورزان نیز بنا بر دلایلی ناچار به فروش محصولات خود به این قشر هستند؛ و سود اصلی تمام این زحمات شبانه‌روزی را دلال‌ها؛ به جیب می‌زنند و در اختیار نداشتن پول نقد کافی و ترس از به فروش نرسیدن محصول؛ از جمله دلایلی است که موجب می‌شود بهره‌برداران بخش کشاورزی برخلاف میل خود؛ برای فروش محصولات به سوی دلال‌ها گرایش پیدا کنند.