kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
آیت‌الله مکارم شیرازی در پیامی به همایش اسلام و حقوق بشر: 

گروه‌هایی گمان می‌کنند منافع شخصی آنها در جنگ است

استاد درس خارج حوزه گفت: مشکل اصلی، فرهنگی است که گروه‌هایی گمان می‌کنند منافع شخصی آنها در جنگ است، اگر تفهیم شود که جنگ به نفع هیچ کس نیست به دنبال آن نمی‌روند.


به گزارش خبرگزاری حوزه، بخش‌هایی از این مرجع تقلید به همایش اسلام و حقوق بشر دوستانه بین‌المللی که در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به شرح زیر است:
ضرورت این همایش هنگامی آشکارتر می‌شود که مشاهده می‌کنیم، تمام حقوق انسان‌ها در بسیاری از مناطق دنیا زیر پا گذاشته شده است.
البته در دنیای امروز قوانین خوبی برای حفظ حرمت انسان، صلح و آرامش و سعادت او داریم اما متاسفانه زمانی که این قوانین برای منافع شخصی گروهی از دولت‌ها و سیاستمداران دنیا مزاحم می‌شود، همه آنها را به فراموشی می‌سپارند، در حالی که منافع شخصی ما در این است که به این قوانین احترام بگذاریم.
جنگ جهانی اول و دوم چه بلایی بر سر دنیا آورد؟ چه ویرانی‌ها، کشتارها و ناقص‌العضوها برجای گذاشت و چه ثروت‌های عظیمی در این راه برباد رفت که اگر صرف عمران و آبادانی دنیا می‌شد، دنیای دیگری داشتیم.
اکنون هم همین ماجرا در کشورهای متعددی جریان دارد و جز ویرانی، ناتوانی و از دست دادن عزیزان نتیجه‌ای نداشته است، ویرانه‌هایی که شاید پنجاه سال برای جبران آن طول بکشد.
پیامبر خطاب به لشکریانش می‌فرمود درختان را قطع نکنید، حیوانات را آزار ندهید، زنان و مردان پیر و کودکان را آزار نرسانید و کسانی که از میدان جنگ برکنارند، مزاحم آنها نشوید، به مجروحان لشکر دشمن کمک کنید و آنها را به قتل نرسانید.
بدیهی است وقتی اسلام اجازه کشتن حیوانات و از بین بردن درختان را در اطراف میدان جنگ نمی‌دهد به یقین سلاح کشتارجمعی را که بی‌گناه و باگناه را از بین می‌برد هرگز اجازه نخواهد داد.
در دوران زندگی پیامبر اسلام‌(ص) بیش از 80 جنگ از سوی دشمنان به آن حضرت تحمیل شد ولی چون مسلمانان از کشتن دیگران پرهیز داشتند، در تمام آنها بیش از هزار نفر به قتل نرسید، اینها تعالیمی است که 1400 سال قبل از سوی پیامبر اسلام داده شده و بعد از14 قرن باید دنیا در یک سطح بسیار بالایی از صلح‌طلبی قرار داشته باشد.
به اعتقاد اینجانب مشکل اصلی، فرهنگی است که گروه‌هایی گمان می‌کنند منافع شخصی آنها در جنگ است، اگر تفهیم شود که جنگ به نفع هیچ‌کس نیست به دنبال آن نمی‌روند.