kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۲۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸

اعتراض به جهانگیری برای توسعه لجام‌گسیخته فروشگاه‌های زنجیره‌ای

در هفتمین اجلاسیه اتاق اصناف ایران یکی از فعالین صنفی اواسط سخنان معاون اول رئیس‌جمهور، خطاب به وی از توسعه لجام‌گسیخته فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور گلایه کرد.



به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری روز گذشته در هفتمین اجلاسیه اتاق اصناف ایران، اظهار داشت: هیچ کاری مهم‌تر از آن نیست که بتوان اشتغالزایی مورد نیاز جامعه را فراهم کنیم اما دولت آن‌قدر بزرگ شده است که حقوق کارمندان خود را نیز به سختی پرداخت می‌کند و دولت باید کوچک شود.
وی با اشاره به اینکه فعالین اقتصادی باید به علم و دانش روز دنیا مجهز شوند گفت: در این شرایط است که تولیدات داخلی می‌تواند با کالاهای خارجی رقابت کند و باید توجه داشت که بازار امروز دنیا کاملا رقابتی است.
جهانگیری تاکید کرد: مهم‌ترین سیاست‌هایی که در اختیار ما قرار گرفته تا کشور را در مسیر خود قرار دهیم، اقتصاد مقاومتی است اما باید در نظر داشت که تنها ما مسئول اقتصاد مقاومتی در کشور نیستیم و یک عده با استفاده از این حربه به دنبال سیاسی کردن موضوع اقتصاد مقاومتی برای انتقاد از دولت هستند.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی به چالش‌های بیکاری و رفاه مردم پاسخ می‌دهد، ادامه داد: دقیق‌ترین سیاست‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی در سیاست اقتصاد مقاومتی نگاشته شده است.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: در اقتصاد مقاومتی آمده است که اقتصاد باید مردمی و آنها پرچمدار اقتصاد کشور باشند که اصناف در واقع همان نماد اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آیند. اگر روزی توانستیم تمام اقتصاد را در اختیار مردم قرار دهیم به معنی آن است که اقتصاد مقاومتی را ایجاد کرده‌ایم. امروز در کشور تمام بخش‌های نظام بر روی اقتصاد مقاومتی اجماع دارند و بر این اساس می‌توان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را پیش برد.
جهانگیری در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برای حمایت از تولید تسهیلاتی از طریق بانک‌ها به واحدهای کوچک و متوسط اختصاص می‌یابد گفت: علاوه بر این امر باید شرایط لازم برای یافتن بازارهای صادراتی اقدام شود به تولیدکنندگان کمک شود تا بتوانند در بازارهای صادراتی حضور یابند.
وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های حمایت از تولید داخل جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور است، خاطرنشان کرد: نباید بازار خود را به صورت مجانی در اختیار خارجی‌ها قرار دهیم در همین راستا به هیئت‌های خارجی که به ایران می‌آیند گفته شده است که اگر می‌خواهید بازار ایران را در دست گیرید به کشور خود بازگردید اما در صورت برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در ایران به ایران بیایید و بدانید که از شما استقبال می‌کنیم.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات هیچ نوع کالایی به کشور بر اساس قانون نداریم گفت: تنها در شرایطی برای واردات کالا محدودیت گمرکی اعمال می‌شود یا آنچه مسائل فنی و برخی استانداردها مانع ورود یک کالا به کشور است.
جهانگیری ادامه داد: برای مبارزه با قاچاق کالا باید از گلوگاه‌ها اقدام صورت گیرد و می‌توان از سیستم‌های تعرفه‌ای از ورود کالای قاچاق جلوگیری به عمل آورد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکر اصناف از او برای جلوگیری از ورود تعزیرات حکومتی به موضوع برخورد با قاچاق کالا بیان کرد: این موضوع دستور مستقیم رئیس‌جمهور به بنده بود تا باعث برهم زدن آرامش اصناف در کشور نشویم اما شما (اصناف) باید با موضوع قاچاق کالا مبارزه کنید.
بنابراین گزارش در اواسط صحبت‌های جهانگیری یکی از فعالین صنفی خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور گفت: توسعه لجام‌گسیخه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور باعث شده که واحدهای صنفی نتوانند به درستی به فعالیت‌های خود ادامه دهند.
جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود خطاب به این اظهارات گفت: کسی که فروشگاه زنجیره‌ای در کشور دایر می‌کنند مانند شما یک صنف است. اما اگر به این نتیجه رسیده شود که توسعه فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای به مصلحت کشور نیست با آن برخورد می‌شود.
وی تاکید کرد: این مشکلات قابل حل است اما برای دولت منافع ملت مورد اهمیت است و تولیدکننده داخلی حق ندارد هر کالای بنجلی به عنوان تولید داخلی به مردم بفروشد.