kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۲۷۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
گفت‌وگو با وحیده احمدی شاعره متعهد اشعار اجتماعی

نگاه صادقانه به زندگی وجه تمایز اشعارم است



  گالیا توانگر
  در شعرهایش حس زندگی می‌جوشد و با نگاه متین و متعهدانه به رسالت زن بودن می‌نگرد. اشعار وی کاملا جوششی‌اند، بی‌تکلف و روان؛ آنقدر که تصور می‌کنی خودش در شعرهایش روی صندلی‌ای نشسته و آنچه را که کاملا دیده و حس کرده، روایت می‌کند. از قدیم گفته‌اند: «آنچه از دل برمی‌خیزد، لاجرم بر دل می‌نشیند.» وحیده احمدی  کارشناس ارشد ادبیات فارسی با انتشار کتاب «شاید به جا آوردی» که در انتشارات شهرستان ادب به طبع رسیده،الحق گام قدرتمندی در مسیر شعر زنان امروز برداشته است. گفت و گو با ایشان را در زیر می‌خوانید.
 
  * لطفا خود را به صورت کامل معرفی بفرمایید.
وحیده احمدی ام. متولد سال ۱۳۶۵، کارشناس ارشد ادبیات فارسی هستم. حدود ۱۰ سال است که به طور جدی در حوزه شعر فعالیت می‌کنم.
* از موفقیت‌هایتان و چاپ مجموعه شعر «شاید به جا آوردی» بگویید.
به ندرت در جشنواره‌ها شرکت می‌کنم. جشنواره‌های سوختگان وصل، شمسه، خوارزمی از شعرم تقدیر
کردند.
اولین مجموعه شعرم با عنوان «‌شاید به جا آوردی» که شامل ۳۸ غزل با موضوع‌های عاشقانه، اجتماعی و... است  را انتشارات شهرستان ادب در بهارامسال به طبع رساند.
* در مسیر چاپ کتاب خود با چه چالش‌هایی مواجه بودید؟
خدا را شکر در مسیر چا‌پ کتابم با مشکل خاصی مواجه نشدم،اما در معرفی و پخش کتابم به مشکلاتی برخوردم.متاسفانه مرکزی معتبر که به طور تخصصی به معرفی کتاب شعر جوانان بپردازد، وجود ندارد.
اغلب انتشارات ( در برخورد با شعر جوانان گمنام) تنها مسئولیت چاپ کتاب را بر عهده می‌گیرند و معرفی و پخش آن را به خود شاعر واگذار می‌کنند.رسانه‌های ادبی یا مراکز ادبی که داعیه حمایت از شعر جوانان را دارند،بیشتر به معرفی و تبلیغ کتاب‌های افرادی محدود و مشهور می‌پردازند.
* چه چیز کتاب شما را از کارهای جوانان شاعر دیگر متمایز می‌سازد؟
به نظرم بهتر است این را کسانی که شعرم را خوانده‌اند‌،جواب بدهند. من خودم سعی کرده‌ام نگاه مستقل خود را به زندگی داشته باشم و از نوشته‌ها و افکار دیگران تقلب نکنم. بنابراین بسیاری از اتفاقات به ظاهر کوچک، موضوع شعرم می‌شوند و البته  مخاطبان خود را هم پیدا می‌کنند. نگاه نو ، زبان روان و خاص، مضمون سازی تازه از جمله مواردی است که با توجه به صحبت منتقدان و اساتید، شعرم را از اشعار دیگران متمایز می‌کند.
 * شعر زنان بعد از انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
امکان فعالیت ادبی برای بانوان در حوزه شعر فراهم شده است. بانوان زیادی وارد این عرصه شده اند . اما اینکه چند درصد آنها ترجیح می‌دهند به بیان احساسات خود درزندگی بپردازند و چند در صد آنها  شعرشان از زندگی شان جداست؟ جای بررسی دارد.
* در باره شعر شما زیاد شنیده ام که می‌گویند بیشتر از برش‌های زندگی خود شعر خلق می‌کنید. آیا با این نظر موافقید و این موضوع در بالندگی شعرتان تا چه حد می‌تواند تاثیر‌گذار باشد؟
در واقع یکی از برجسته‌ترین ویژگی شعرهای من‌، پیوند آنها با زندگی است.هر اتفاقی در زندگی ام  می‌تواند جرقه پیدایش شعر شود اگر چه این شعرها  از تجربیات شخصی زندگی‌ام است، اما سعی کرده‌ام صداقت شاعرانه را حفظ کنم و فکر می‌کنم همین عامل باعث شده است که مخاطبانم  از این اشعار استقبال کنند و آنها را با تجربه زندگی خود، مشترک بدانند.
*آیا شعر آیینی هم می‌سرایید. برایمان نمونه‌ای بخوانید.
 معتقدم سرودن شعر آیینی مطالعه و توفیق می‌خواهد.امیدوارم بیش از پیش در این زمینه شعر  بسرایم: این روزها غریبه شدم باز با حسین/از من چقدر فاصله افتاده تا حسین.../در من سپاه باطل و حق صف کشیده اند/دیگر شدم برای خودم کربلا، حسین...
* شعر مانا امروز از نگاه شما چه ویژگی‌هایی دارد؟
عوامل متعددی شعر را مانا می‌کند. شعر اگر صادقانه،هنرمندانه گفته شود، بالاخره در طی سالیان مخاطبش را پیدا می‌کند و می‌ماند.
* توصیه شما به جوانان شاعر؟
تا می‌توانند زندگی کنند و مطالعه داشته باشند.به نظرم اگر نگاه مستقل و صادقانه خود را به زندگی داشته باشند، شعرشان هم متمایز می‌شود.
*اصولا چه زمانی باید اقدام به چاپ کتاب شعر کنند؟
هر زمان که احساس کنند مردمانی هستند که با شنیدن شعرهای آنها ، جهانشان تازه می‌شود.من هم به رسم ادب و احترام از استاد گرامی‌ام مصطفی علیپور که سال‌ها نهال شعرم را باغبانی کرده است و همواره شعرم وامدار تعالیم ایشان است، تشکر می‌کنم.
همچنین از استاد مرتضی امیری اسفندقه که همواره به شعرم لطف دارند و استاد علی محمد مودب که مجموعه شعرم را در موسسه شهرستان ادب به چاپ رساندند، تشکر می‌کنم.