kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۸۴۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲
در صحن علنی مجلس

روحانی: مصوبه کنگره آمریکا نقض برجام است

پس از مصوبه کنگره آمریکا در تمدید قانون تحریم‌های ایران رئیس‌جمهور کشورمان این اقدام را نقض برجام خواند و بر پاسخ مناسب به آن تاکید کرد چنانکه دیگر مسئولان نظام و نمایندگان مجلس نیز موضع واحد در این باره داشتند.

سرویس سیاسی -

رئیس‌جمهور کشورمان که صبح دیروز برای ارائه لایحه بودجه سال 96 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود در بخشی از سخنان خود به تازه‌ترین اقدام ضد ایرانی و عهدشکنی آمریکا در موضوع برجام پرداخت.
روحانی در موضع گیری صریح و قابل تقدیر خود ضمن بیان این که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است، آمریکا را عهدشکن و ناقض پیمان خواند و از پاسخ قاطعانه ایران در صورت اجرایی شدن این مصوبه خبر داد. وی با اشاره به اقدام مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در تصویب طرح تمدید تحریم معروف به ISA گفت: «در این جا لازم است به چند نکته اشاره کنم. اول آنکه گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مؤید این واقعیت است که از زمان اجرایی شدن برجام، جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده و به آنها پایبند بوده است.»
تحمل نخواهیم کرد
روحانی در سخنانش اقدام اخیر مجلس آمریکا را به صراحت نقض برجام دانست: «بنده به عنوان رئیس‌جمهور کشور و رئیس‌شورای عالی امنیت ملی به صراحت اعلام می‌کنم که نقض برجام را از سوی هیچ یک از اعضای 1+5 تحمل نخواهیم کرد و به آن پاسخ مناسب خواهیم داد. مصوبه اخیر کنگره آمریکا به اعتقاد ما با برجام مغایرت داشته و ناقض آن است.»
وی، دولت و رئیس‌جمهور آمریکا را موظف دانست تا با استفاده از اختیارات خود از تأیید و به ویژه اجرای قانون تمدید تحریم‌ها جلوگیری کنند و صریحا اعلام کرد: «چنانچه این مصوبه به اجرا گذاشته شود نقض فاحش برجام بوده و پاسخ قاطعانه ما را به دنبال خواهد داشت.»
روحانی حتی امضای این مصوبه را توسط رئیس‌جمهور آمریکا خلاف تعهدات این کشور عنوان کرد که با عکس‌العمل مقتضی روبه‌رو خواهد شد و وعده داد که «در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در جلسه هفته پیش روی هیئت نظارت بر اجرای برجام تصمیمات لازم را اتخاذ و به اطلاع مردم خواهیم رساند. ما در اجرای مطلوب برجام مصمم هستیم اما در مواجهه با هرگونه بدعهدی، تعلل، تأخیر و یا نقض در اجرای برجام قاطع عمل خواهیم کرد.»
جهانگیری؛ اقدامی
 علیه تعامل است
همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور پیش از ظهر دیروز (یکشنبه) در نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، حضور پیدا کرده بود در بخشی از سخنانش با تاکید بر دشمنی آمریکا با ملت ایران خاطرنشان کرد: «برجام حاصل گفت‌وگوهای طولانی و پیچیده جمهوری اسلامی ایران با 6 قدرت بزرگ دنیا، سازمان ملل متحد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا بوده است. برجام برنامه مصوب هم در داخل کشور و نهادهای رسمی و مهم مثل مجلس شورای اسلامی ، شورای عالی امنیت ملی، هیئت وزیران و نهایتا رهبر معظم انقلاب بوده است و هم در عرصه بین‌المللی مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپاست و کارشکنی و نقض آمریکا در برابر برجام فقط دشمنی با ملت ایران نیست بلکه به معنای اقدام علیه گفت‌وگو، تعامل و توافقات بین‌المللی است.»
پس از برجام با دستور مقام معظم رهبری نهادی نظارتی با نام «هیئت نظارت بر برجام» تشکیل شد که سیدعباس عراقچی ویژگی‌های این نهاد نظارتی که در شورای عالی امنیت ملی پیش از اجرای برجام تشکیل شده است را چنین شرح داده بود: «این هیئت به دستور رهبری تشکیل شده است و وظیفه بررسی اجرای برجام و تشخیص نقض برجام چه نقض کلی و چه نقض فاحش به عهده این هیئت است.»
جهانگیری نیز با اشاره به این نهاد و وظیفه آن که بررسی و تشخیص نقض برجام است گفت: «رئیس‌جمهور رئیس‌این نهاد است و رئیس‌مجلس شورای اسلامی ، نماینده مقام معظم رهبری و تعدادی از وزرا نیز در آن عضو هستند و باید نظارت کنند و در برابر هر گونه تخلف برخورد مناسب داشته باشند.»
بیانیه
 264 نماینده مجلس
264 نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای تمدید قانون داماتو را از سوی سنای آمریکا محکوم کرده و خواستار اقدام متقابل دولت ایران در این باره شدند.
در آغاز این بیانیه که در جلسه علنی دیروز توسط احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس در صحن قرائت شد آمده است: «در روزهای اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا طی یک حرکت نمایشی اقدام به تمدید قانون ظالمانه ISA و تحریم علیه ملت بزرگ ایران نموده است که با نص و روح برجام در تضاد می‌باشد. این در حالی است که به کرات مقامات بین‌المللی و حتی مسئولان آمریکایی بر انجام تعهدات ایران صحه گذاشتند.»
به واسطه اقدام مجلس سنای آمریکا در تصویب تمدید قانون تحریم‌های ایران، نمایندگان مجلس درخواست خود را در بیانیه دیروز خود این چنین شرح دادند: «ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی این اقدام مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را محکوم نموده و نشانگر اوج بی‌مسئولیتی این نظام در انجام تعهدات بین‌المللی می‌دانیم و از آنجا که در قانون اقدام  متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام پیش‌بینی لازم برای لغو عهد طرف مقابل به عمل آمده است ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی اکیدا از دولت محترم می‌خواهیم در اسرع وقت و مطابق قانون مذکور به خصوص بند 3 و 7 قانون اقدامات متقابل را تحقق بخشیده و به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند.»
امضا کنندگان این بیانیه سرعت در اجرای قانون مذکور در شرایط مقابله با اقدامات نقضی طرف مقابل را ضروری دانستند و از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواستند تا نظارت کافی بر اجرای قانون مذکور داشته باشد و گزارش مستمر به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
آمریکا شأنی برای تعهدش
 قایل نیست
در نشست علنی صبح دیروز نمایندگان مجلس علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود ضمن اشاره به پاسخ رئیس‌جمهور آمریکا درباره اقدام اخیر مجلس سنا که گفته بود؛ «شما محدودیت‌های مرا در کنگره می‌دانید» افزود: «آیا این موضع رئیس‌جمهور آمریکا موضعی صادقانه است؟ یعنی رئیس‌جمهور آمریکا پس از انتخابات اخیر آنقدر در مجلس نمایندگان و سنا بی‌اعتبار شده است که حتی هم‌حزبی‌های او نیز به نظرش توجهی نمی‌کنند؟!»
لاریجانی خاطرنشان کرد: «حدود نیمی از اعضای کنگره از حزب دموکرات هستند. چطور یک نفر از آنها رای نداد. این امر حکایت از آن می‌کند که کل سیستم حکومت آمریکا دموکرات و جمهوری‌خواه و تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران توافق کرده‌اند و معنای این امر بی‌اعتباری رئیس‌جمهور فعلی این کشور است.»
وی افزود: «چطور موقع انجام توافق هسته‌ای اعضای حزب رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در مجلس نمایندگان و سنا موفق شدند جلوی جمهوری‌خواهان را بگیرند اما در اینجا یک نفر هم از دموکرات‌ها در سنا شأنی برای تعهد رئیس‌جمهور آمریکا قائل نشد. این حادثه نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در این توافق با شرافت عمل نکرد و گفته اخیر وی که بنده محدودیت‌هایی در کنگره دارم از روی صداقت نیست.»
لاریجانی خاطرنشان کرد: «مصوبه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در تمدید تحریم‌های ایران برخلاف توافق هسته‌ای است. حداقل با بررسی اجمالی که من انجام دادم در 8 جا در برجام به نوعی مخالفت با چنین رویکردی را نشان داده است. »
لاریجانی خاطرنشان کرد: «در قانون ایستا محور اصلی تمرکز تحریم‌ها روی نفت، گاز و سرمایه‌گذاری بعدی آن مثل پتروشیمی که با صراحت در بند 21 برجام ایالات متحده باید از این تحریم‌ها خودداری کند.»
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «ما در مجلس قانون بسیار مهمی را تصویب کردیم و به نظر می‌رسد تکلیف کار در قانون مصوب مجلس روشن شده است. در بند 3 این قانون ما به صراحت بیان کردیم اگر یکی از طرفین به تحریم‌ها روی بیاورد یا تحریم‌های جایگزین مشخص شود دولت باید چه اقداماتی را انجام دهد. دولت باید متناسب با این قانون اقدامات لازم را صورت دهد و لذا ما اکیدا از دولت می‌خواهیم مطابق مصوبه مجلس در قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام به خصوص بندهای 3 و 7 آن اقدام متقابل را در ازای گستاخی آنان هرچه سریع‌تر به موقع اجرا قرار دهد و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.»
با یا بدون بندهای هسته‌ای
 نقض برجام است
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه دیروز به بررسی تخصصی انتخابات ریاست جمهوری و آثار آن با حضور مجید تخت روانچی  و قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت خارجه پرداخت.
تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه با تاکید بر اینکه تمدید تحریم‌های ایران نقض صریح برجام است گفت: «با اجماع تمام مسئولان کشور پشت سر مقام معظم رهبری، ‌اقدام آمریکا نقض صریح برجام است؛ به طوری که حتی اگر در اجرای قانون ایسا (ISA) بندهای مربوط به هسته‌ای را هم اجرا نکنند مصوبه کنگره نقض برجام است چون این مصوبه تحریم جدید علیه ایران اعمال کرده است.»
بازتاب جهانی تصمیم نمایندگان
تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تهیه و تدوین طرحی سه فوریتی برای ازسرگیری تمام فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان در پاسخ به نقض برجام از سوی آمریکا مورد توجه برخی رسانه‌های جهانی قرار گرفته است.
به گزارش جام؛ پایگاه خبری شبکه العربیه، پایگاه صهیونیستی آروتز شوا، جروزالم پست، پایگاه آمریکایی الگماینر و ... با عناوین مختلف به انعکاس این خبر پرداخته‌اند.
«آروتز شوا» از تهدید ایران سخن به میان آورده و می‌نویسد: «ایران تهدید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای خود را که به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای با غرب متوقف شده بود، در پاسخ به تمدید تحریم‌ها از سوی کنگره آمریکا دوباره به اجرا در خواهد آورد. اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس ایران در این رابطه می‌گوید: مصوبه اخیر سنای آمریکا در مورد تمدید تحریم 10 ساله ایران در واقع تجاوز به حریم قانونی ما و یک جنگ تمام عیار است که می‌توان آن را تجاوزی از منظر دیپلماسی و پشت پا زدن به تعهدات از سوی آمریکا عنوان کرد.»
العربیه با انتشار گزارشی در این رابطه می‌نویسد: «رسانه‌های ایرانی فاش کردند که نمایندگان مجلس این کشور به دنبال ارائه طرحی برای از سرگیری تمامی فعالیت‌های هسته‌ای کشور در واکنش به تمدید تحریم‌های آمریکا علیه تهران هستند. بر اساس گزارش‌ها نمایندگان مجلس ایران در حال تهیه یک طرح سه فوریتی برای از سر‌گیری تمامی فعالیت‌های هسته‌ای کشور در پاسخ به تصمیم مجلس سنای آمریکا هستند. نمایندگان ایرانی بر لزوم پاسخ جدی به تصمیم سنای آمریکا تاکید کرده‌اند.»
گفتنی است حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم و رئیس‌کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی از تدوین «طرح دو فوریتی الزام دولت به نادیده گرفتن محدودیت‌های برجامی» خبر داده بود. وی با بیان اینکه طبق این طرح دولت ملزم به اجرایی کردن «قانون اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام» می‌شود، افزود: « طبق این طرح دولت مکلف می‌شود تحریم‌های برجامی را کاملاً نادیده گرفته و در جهت توسعه فناوری هسته‌ای بر اساس NPT اقدام کند.»