kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۸۹۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴

طنین ندای «لبیک یا حسین(ع)» عزاداران اربعین حسینی در سراسر کشور

عاشقان حسینی همزمان با اربعین سالار شهیدان در سراسر کشور با برپایی مراسم عزاداری، بار دیگر با راه، هدف و آرمان‌های حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش تجدید پیمان و اعلام همبستگی و وفاداری کردند.


به گزارش خبرنگار کیهان، همزمان با فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مردم مؤمن و شریف ایران اسلامی با حضور در مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه به عزاداری و سوگواری پرداختند.
قرائت زیارت اربعین، سخنرانی، روضه خوانی، نوحه خوانی و سینه زنی از جمله برنامه‌های مراسم‌ عزاداری اربعین حسینی در کشور بود.
این مراسم در شهرهای مشهد، قم، شیراز و شهرری؛ در حرم امام رضا(ع)، حرم کریمه اهل‌بیت(س)، مسجد مقدس جمکران، حرم حضرت علی‌بن موسی(ع) و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با شور و معنویت خاصی برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در اربعین شهادت سید و سالار شهیدان و اصحاب با وفای ایشان، حسینیه امام خمینی(ره) میزبان هیئت‌های دانشجویی از سراسر کشور بود و دانشجویان دلداده حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی به عزاداری پرداختند.
در این مراسم، حجت‌الاسلام پناهیان در سخنانی، اساسی‌ترین نیاز جامعه را ایجاد تشکل‌های ولایی و تقویت ارتباطات دینی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مؤمنان و هم‌افزایی آنان دانست و افزود: هیئت‌های دانشجویی نمونه موفقی از تشکیلات ولایی و تمرین جمعی ولایت‌مداری هستند.
وی بزرگ‌ترین درس حماسه پر شکوه اربعین و حضور میلیونی عاشقان حسینی(علیه‌السلام) را اجتماع سازمان‌یافته و ایثارگرانه مؤمنان حول محور ولایت و امامت خواند و گفت: جاری شدن این روحیه در تمام شئون زندگی و ایجاد همبستگی در بستر ایثار و همکاری مؤمنانه، راه حل مشکلات در جامعه اسلامی است.
در این مراسم، میثم مطیعی نیز به ذکر مصیبت و نوحه‌خوانی پرداخت. در پایان مراسم، دانشجویان نماز ظهر و عصر را به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، پیاده روی باشکوه جاماندگان اربعین حسینی در تهران یکشنبه 30 آبان مصادف با اربعین حسینی از سه مسیرِ میدان امام حسین(ع)، میدان جمهوری اسلامی و امام‌زاده حسن(ع)، به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)‌ برگزار شد.
امسال هم تهرانی‌های جامانده از کوی دوست اما مشتاق یار در هوای سرد و بارانی در روز اربعین حسینی از سه مسیر به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پیاده‌روی کردند.
راهپیمایان از ساعت 6 و 30 دقیقه بامداد با تجمع در نقطه‌های سه گانه آغاز این پیاده روی، با سردادن شعارهای لبیک یا حسین(ع)، لبیک یا زینب(ع) پیاده روی خود به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را آغاز کردند.
بر اساس این گزارش، علی‌رغم هوای بارانی تهران، حضور عزاداران حسینی در این مراسم شایسته و قابل توجه بود.
بار دیگر نام مبارک حسین ابن علی(ع) بعد از چهل روز از شهادت ایشان و یارانشان در کربلا به دست غاصبان دین اسلام در سال 61 ه.ق در دنیا طنین‌انداز می‌شود، امسال هم مانندسال‌های گذشته علاقه‌مندان به دیدار یار، با پای برهنه و با هر وسیله و امکانی به سمت کربلای معلی شتافته‌اند.
اما در این بین عده‌ای نیز هستند که به دلائل مختلف از این سفر معنوی جا مانده‌اند، این عزاداران جامانده در تهران در مراسم جاماندگان اربعین حسینی از مسیرهای مختلف خود را به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) ‌رساندند.
نام امام حسین(ع) در تاریخ یادآور ظلم ستیزی، مقاومت، شهادت، آزادگی، ایثار و‌ ایستادگی است. زینب کبری(س) در چهلمین روز شهادت عزیزانش در سرزمین نینوا به سوگ نشست. جاماندگان اربعین حسینی نیز با پای پیاده و با ندای «هل من ناصر ینصرنی» در روز اربعین، خود را به زیارت عبد صالح و عالم جلیل القدر و برجسته‌ای رساندند که از اصحاب، رهروان و عاشقان اهل بیت(ع) است و بنابر روایتی از امام هادی(ع)، ثواب زیارتش همچون زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) است.
بر پایه این گزارش، در حاشیه مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی غرفه‌های بسیاری برای ارائه تغذیه و محصولات فرهنگی برپا شد.
گفتنی است، قرائت زیارت اربعین و اقامه نماز ظهر اربعین از دیگر برنامه‌های جاماندگان حسینی در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بود.
این طرح با مشارکت سپاه تهران بزرگ، شهرداری تهران و هیئات مذهبی شهر تهران برگزار شد.
به گزارش تسنیم، برخی از افرادی که قادر به حرکت نبودند، خود را با ویلچر به این جمعیت رسانده و همراه با دیگر عزاداران مسیر را طی می‌کردند. همچنین عده‌ای به تاسی از مصیبت‌های کاروان اسرای امام حسین(ع)، پا برهنه طریق حرم را طی می‌کردند تا خود را با رنج‌ها و سختی‌های خاندان امام حسین(ع) شریک کنند.
پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در تهران را می‌توان یکی از پرجمعیت‌ترین و ماندگارترین راهپیمایی‌های خودجوش مردمی تهران نامید که مردم با حضور با شکوه خود، جلوه‌ای از حماسه پیاده روی کربلا را در تهران خلق کرده و بار دیگر وحدت و یکپارچگی و ولایت مداری خود را اثبات کردند.
حضور همه اقشار مردم به‌خصوص افراد سالخورده، کودکان همراه با والدین خود و افراد خارجی در این راهپیمایی چشمگیر بود. عزادارانی نیز از شهرهای اطراف به تهران آمده بودند تا قطره‌ای در این سیل عظیم باشند.
عده‌ای از مردم پرچم‌های منقش به «لبیک یا خامنه‌ای»، « هیهات منّالذله» و «یا فاطمه‌الزهرا(سلام‌الله علیها)» را بر دوش خود داشتند و عده‌ای دیگر نیز سربندهای «کلنا عباسک یا زینب» و «لبیک یا حسین(ع)» بر روی پیشانیشان نقش بسته بود و این مسیر طولانی را به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) طی‌ می‌کردند.
بر پایه این گزارش، مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین در بروجرد از مقابل حرم امامزاده ابوالحسن(ع) آغاز و پس طی مسیر به بقعه امامزاده جعفر(ع) این شهرستان ختم شد.
همزمان با اربعین حسینی تمام مسیرهای منتهی به شوش مملو از زائرانی بود که با پای پیاده قدم به جاده‌ها گذاشته‌اند. عزاداران حسینی، از صبح دیروز فوج فوج، پیر و جوان، بزرگ و کوچک، زن و مرد با پای پیاده از شهرهای مختلف استان خوزستان به سمت شوش حرکت کرده‌اند تا شب اربعین را در جوار دانیال نبی به عزاداری برای فرزند پیامبر سر کنند.
همچنین، مراسم اجتماع بزرگ اربعین سال‌جاری با حضور گسترده شیفتگان و عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) پرشورتر از دیگر سال‌ها در دروازه نجف استان کرمانشاه برگزار شد.
در سراسر شهرستان‌های استان کرمانشاه دستجات سوگواری اعم از شیعه و سنی، با تنوع مذاهب و قومیت‌های گوناگون و اقلیت‌های دینی کلیمی، مسیحی و... برای تجدید میثاق با اهداف والای قیام عاشورا و پیام تاریخی امام حسین(ع) به اربعین سال‌جاری رنگ و بوی خاصی بخشیده بود.
بر پایه این گزارش، تجمع بزرگ اربعین حسینی(ع) در میدان شهدای ذهاب رشت و زیر بارش شدید باران برگزار شد.