kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
آیت‌الله مکارم شیرازی:

احترام به مقدسات اهل سنت در راهپیمایی اربعین ضروری است

استاد درس خارج حوزه توصیه‌های مهمی را درباره حماسه باشکوه اربعین مطرح کرد.

 

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید در دیدار برنامه‌ریزان موکب حضرت معصومه(س)، اظهار داشت: راهپیمایی اربعین یک تبلیغات پرشور، پرفایده و ریشه‌‌دار برای عالم اسلام و تشیع است به طوری که آنهایی که بیرون نشسته‌اند، این واقعه عظیم را برای اسلام می‌دانند و کسانی که در متن کار هستند، این حرکت عظیم را برای شیعه قلمداد می‌کنند لذا هر دوی برداشت‌ها برای عزت و عظمت اسلام می‌باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر آن روز به جابر حرکت شیعیان را در امروز می‌گفتند، برایش قابل تصور نبود چراکه امروز مسیر طولانی نجف تا کربلا مملو از جمعیت، موکب، خدمت‌رسانی و ارائه صدها خدمت فرهنگی و اجتماعی است.
آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به برخی از آسیب‌های موجود، گفت: مسئله زیارت مستحب است و انجام فریضه نماز، واجب لذا باید نسبت به مسائل مربوط به نماز تأکید کرد، بی‌نظمی آسیب دومی است که می‌تواند مشکلات متعددی را برای زوار امام حسین‌(ع) رقم بزند، لذا خطبا و سخنرانان نسبت به رعایت نظم تأکید مؤکد داشته باشند چراکه خدایی نکرده اگر واقعه منا در عراق شکل بگیرد، بدون تردید از سوی دشمن به مراتب بیشتر و بزرگ‌تر جلوه می‌کند.
استاد درس خارج حوزه بیان داشت: عدم رعایت نظافت، آسیب دیگری است که دامنگیر زوار و حتی موکب‌ها در طول مسیر می‌باشد، چراکه حجم جمعیت نمی‌تواند نظافت صددرصد را برایمان رقم بزند، اما سفارش و توصیه‌ها می‌تواند چاره ساز ‌و ‌کارساز باشد، اگر نظافت نباشد، بیماری به وجود می‌آید و زوار را با مشکلاتی مواجه می‌کند.
وی به پرهیز از اسراف تأکید کرد و افزود: باید مراقب باشیم از ریخت و پاش‌ها جلوگیری کرده و آن مقداری که جذب می‌شود مواد غذایی را به کار برد.
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند ما نذر کرده‌ایم دو روز، پنج روز، ۱۰ روز در کربلا ساکن باشیم، ادامه داد: این چه نذر بی‌موقعی است که در این شرایط و انبوه جمعیت که باید زیارت مختصر انجام داد، افراد چنین نذرهایی می‌کنند.
این مرجع تقلید گفت: مسئله حجاب و عفاف همچنین اختلاط بین زن و مرد باید مورد توجه و مراقبت قرار گیرد، باید در این شرایط علاوه بر خدمت‌رسانی موازین شرعی را توصیه و بازگو کرد و یا حتی‌الامکان برخی از مسائل اخلاقی، اعتقادی و شرعی را به صورت بروشور در تیراژ زیاد منتشر و در دسترس زوار قرار داد.
آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز داشت: امام حسین‌(ع) متعلق به همه دنیاست پس طبیعی است گروه‌ها و اقشاری از غیر مذاهب اسلامی در این اجتماع عظیم حضور پیدا می‌کنند لذا باید برخوردی شایسته، مناسب و همسو با ارزش‌های دینی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: احترام به مقدسات اهل سنت مسئله مهم دیگری است که اگر رعایت شود و باید رعایت شود، موجب همدلی و وحدت بیش از پیش مسلمین می‌شود و نباید به مسائل اختلافی دامن زد، چراکه موجب پراکندگی امت اسلام می‌شود.