kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۷۷۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
گزارش خبری کیهان

عملیات اشغال رقه از سوی آمریکا در هیاهوی جنگ حلب

در حالی که همه توجه‌ها در سوریه متوجه شهر «حلب» است، آمریکا با به کارگیری عناصر تروریستی موسوم به «میانه‌رو» و شبه‌نظامیان کرد، عملیات هوایی و زمینی گسترده‌ای را برای اشغال شهر «رقه» به راه انداخته است.

سرویس خارجی-

دو روز از عملیات مرموز آمریکا در استان رقه می‌گذرد؛ در این عملیات علاوه بر نیروی هوایی ائتلاف آمریکایی ضد داعش، 20 هزار شبه نظامی کرد (نیروهای دموکراتیک سوریه) و حدود 10 هزار تروریست که واشنگتن آنها را «میانه‌رو» می‌خواند حضور دارند. طبق گزارش‌های تکمیلی جنگنده‌های ارتش اردن هم به مهاجمان پیوسته‌اند و جالب است که آمریکا به ارتش سوریه اجازه حضور در این عملیات را نمی‌دهد!
در ارتباط با ابعاد این تهاجم توطئه‌آمیز، «حلال سیلو» سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه گفته «هواپیماهای آمریکایی پیش از عملیات، برای نیروهای عمل کننده در عملیات سلاح و تجهیزات ارسال کرده‌اند.»
«رقه» در حال حاضر در اشغال داعش قرار دارد و این گروه تروریستی رقه را مرکز خلافت خود در سوریه قرار داده است.
البته، اقدام آمریکا در رقه، باعث شد که ترکیه مقابل این کشور قرار گیرد و به عبارت دیگر، میان دو متحد کلیدی ضد دمشق شکاف افتد. آنکارا که به عملیات در موصل راه داده نشد، در سوریه هم ترکیه به این نتیجه رسیده، راه‌ها برای نقش آفرینی‌اش بسته شده است. علاوه بر آن، ترک‌ها از به کارگیری کردهای سوریه در این عملیات، ناراضی هستند.
در هر حال، شکاف میان واشنگتن- آنکارا تا آخر بر سر پروژه «رقه» سایه خواهد افکند و آمریکا نمی‌تواند به دلخواه خود، این طرح جدید ضد سوری را پیش ببرد.در حال حاضر هیچکس دقیقاً نمی‌داند که آمریکا می‌خواهد با رقه چه بکند، ولی در میان همه احتمالات، این گمانه احتمالاً تحقق خواهد یافت که رقه در هر صورت نباید تحت کنترل نیروهای ارتش سوریه و مقاومت باشد؛ یا کردها باید آنجا باشند یا تروریست‌های به اصطلاح میانه‌رو! این یعنی تجزیه سوریه، هدفی که پیش از این به داعش سپرده شده بود!اما، در آینده اگر نیروهای ارتش سوریه بر همه مناطق این کشور مسلط شوند و قصد داشته باشند، رقه را نیز تحت کنترل درآورند، آیا آمریکا قصد دارد با نظامیان سوری بجنگد؟ آیا این سیاست، احتمال مواجهه میان آمریکا و روسیه را پیش نمی‌آورد؟برخی می‌گویند، عجله آمریکا برای اجرای این عملیات، مصرف داخلی (در آمریکا) دارد و پس از فروکش کردن هیاهوی انتخاباتی و رأی‌گیری، عملیات رقه از اولویت واشنگتن خارج می‌شود، کاخ سفید بنا ندارد که خیلی زود این عملیات به سرانجام برسد.
شاید اظهارات دیروز «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا که گفته بود، نبرد برای پس گرفتن رقه، کار آسانی نخواهد بود، را بتوان در همین چارچوب گنجاند.
در همین رابطه، برخی کارشناسان می‌گویند حضور آمریکا و شبه نظامیان همسو باکاخ سفید در رقه، باعث می‌شود که دمشق در مذاکرات آتی صلح (پس از داعش)، گروه‌های مسلح مخالف را دست کم نگیرد و مجبور شود که به آنها امتیازاتی را بدهد.در هر صورت، رقه گزینه‌ای است که اکنون آمریکا آن را انتخاب کرده است. در برابر این گزینه تا به حال روسیه و سوریه واکنش جدی نشان نداده‌اند. شاید آنها قصد دارند فعلاً از بحران حلب عبور کنند و در شرایط بعدی، روی آن متمرکز شوند.ماجرای عملیات آمریکایی رقه یکبار دیگر ثابت کرد آمریکا از موضع اولیه خود در قبال بحران سوریه عقب ننشسته و هنوز هم قصد دارد با مهندسی این بحران، حکومت «بشار اسد» را در تنگنا قرار دهد.