kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۷۶۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
گاردین:

آل‌سعود در یمن با سلاح‌های آمریکا و انگلیس حمام خون به راه انداخته است

روزنامه انگلیسی گاردین از آمریکا و انگلیس خواست با متوقف کردن فروش سلاح به عربستان، حمام خون در یمن را متوقف کنند.

سرویس خارجی -

آل‌سعود با استفاده از سلاح‌هایی که از انگلیس و آمریکا خریداری می‌کند، جنایات خود در یمن را مرتکب می‌شود.
  تشدید جنایت‌ها در یمن، اما باعث شده تا گروه‌های مختلف در بسیاری از کشورهای دنیا علیه این مسئله اعتراض کنند و خواستار متوقف شدن فروش سلاح به آل‌سعود شوند. در این ارتباط، روزنامه گاردین نوشته، «چشم بستن به روی رنج‌های مردم در یمن بسیار دشوار شده است، هرچند برخی در واشنگتن و لندن همچنان سعی می‌کنند این کار را بکنند.» بنابر این گزارش، «تنها در ماه گذشته میلادی، 140 یمنی، در یک مجلس عزاداری، کشته شدند و 58 تن دیگر نیز در بمباران یک زندان، جان باختند.» گاردین همچنین تاکید کرده «جنگ در یمن، به آوارگی 3 میلیون نفر منجر شده و 14 میلیون یمنی را دچار گرسنگی کرده تا جایی که اکنون، از هر 5 یمنی، 4 تن از آنان به کمک‌های بشردوستانه نیازمند شده‌اند.»
به نوشته این روزنامه انگلیسی «از زمان آغاز جنگ در یمن، انگلیس تاکنون با فروش 3 میلیارد و 300 میلیون دلار سلاح به عربستان موافقت کرده است، این مسئله سبب شده بسیاری در انگلیس و آمریکا خودداری از فروش سلاح به عربستان را خواستار شوند.» گاردین در پایان بر ضرورت توقف فروش سلاح به سعودی‌ها به منظور «توقف حمام خون» و «کشتار کودکان» و «نابود کردن خانه‌ها» و فراگیر شدن گرسنگی در یمن تاکید کرده است.
گفتنی است حمله آل‌سعود به یمن نیز با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته چرا که اصولا سعودی‌ها بدون اجازه آمریکا آب هم نمی‌خورند.
خبر دیگر اینکه، شبکه خبری «المسیره»، گزارش داده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند دو پایگاه نظامی در منطقه «اسعر» در عسیر را به دست گیرند و خودروهای زرهی سعودی‌ها را منهدم کنند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیش از این یک پایگاه نظامی سعودی‌ها را در منطقه «مجازه» در عسیر هدف قرارداده بودند که در پی آن نظامیان سعودی از این پایگاه فرار کردند. از سوی دیگر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تجمع نظامیان سعودی در پایگاه «شعب الذیب» در شرق «الطوال» در «جیزان» را هم هدف قرار دادند. یک منبع نظامی اعلام کرده در نتیجه این حمله انبار سلاح‌های سعودی‌ها منفجر شده است. همچنین روز یکشنبه، منابع یمنی از اصابت یک فروند موشک «زلزال۲» ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله به محل تجمع مزدوران سعودی در استان صنعا خبر دادند. از شمار تلفات و خسارات احتمالی این حمله موشکی گزارشی منتشر نشده است.