kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۷۶۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶

شمار تلفات تکفیری‌ها در موصل از مرز 2000 تن گذشت

به گفته فرمانده عملیات نینوا طی 20 روز عملیات آزادسازی موصل بیش از 2000 تکفیری داعش به هلاکت رسیده‌اند.


ژنرال «نجم الجبوری» اعلام کرد: آمارهای مقدماتی نشان می‌دهد از زمان شروع عملیات (26 مهر) تاکنون (دیروز) بیش از 2000 نفر از عناصر داعش از جمله چند فرمانده ارشد آنها به هلاکت رسیده‌اند.
به گزارش فارس، الجبوری افزود، مرد شماره سه داعش موسوم به «ابوحمزه المهاجر الانصاری» هم طی عملیات آزادسازی شهر «حمام العلیل» در جنوب موصل (خارج از این شهر) به هلاکت رسیده از فرمانده‌هان دیگر داعش به نام «عمار صالح ابوبکر» هم به دست نیروهای دولتی در حمام العلیل کشته شد.
فرمانده عملیات نینوا همچنین خبر داد که پیشروی نیروهای مسلح عراق همچنان با موفقیت در حال اجرا است و به نظر می‌رسد موانع ایجاد شده توسط داعش، نتوانسته این پیشروی را متوقف کند. بر اساس تصاویر منتشر شده اجساد تکفیری‌ها در گوشه و کنار خیابان‌ها در حال تجزیه شدن است.
طبق گزارشی که ایرنا به نقل از «السومریه نیوز» منتشر کرده، تکفیری‌ها برای جلوگیری از پیشروی مقاومت تنها 14‌میلیون بمب دست‌ساز در موصل کار گذاشته‌اند. البته تنها چیزی که ممکن است پیشروی نیروهای مسلح عراق را در موصل کُند کند، بهره‌گیری داعش از سپر انسانی است. هم‌اکنون حدود دو میلیون غیرنظامی در موصل ساکن هستند.
تسنیم نیز گزارش داده تروریست‌ها در برخی محورهای موصل، از گازهای خردل و کلر علیه نیروهای دولتی استفاده کرده است.
عملیات آزادسازی بعشیقه
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز نوشته نیروهای پیشمرگ کرد بامداد دیروز عملیات آزادسازی منطقه «بعشیقه» را آغاز کردند. بعشیقه در 20 کیلومتری شمال شهر موصل قرار دارد.
بعشیقه میان مناطق کردنشین و عرب‌نشین استان نینوا، قرار دارد.
این عملیات در حالی صورت گرفت که شماری از نظامیان ارتش ترکیه همچنان در پادگانی موسوم به «زبلکان» منطقه بعشیقه مستقر هستند. بر اساس خبرهای تکمیلی، تا عصر دیروز حدود نیمی از منطقه بعشیقه به دست نیروهای پیشمرگ افتاد.
ایسنا اما به نقل از سرویس اطلاع‌رسانی نیروهای مسلح عراق دیروز اعلام کرد، «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش از شهر موصل فرار کرد. بغدادی در این فرار، اعضای 150 خانواده را به عنوان سپر انسانی، با خود همراه کرده است! منبع فوق در ارتباط با مقصد بغدادی، گزارشی نداد.
پیش از این و در همان نخستین روزهای آغاز عملیات موصل هم اعلام شده بود بغدادی از موصل فرار کرد اما چند روز بعد این خبر از سوی منابع رسمی عراق و انگلیس تکذیب شد.
سایر رویدادها
* داعش چهره دو عامل عملیات تروریستی اخیر خود در «سامرا» را منتشر کرد. در این عملیات شماری غیرنظامی، از جمله شش زائر ایرانی شهید شده‌اند.
* وزارت خارجه مصر انفجارهای تروریستی اخیر در تکریت و سامرا را محکوم کرد.
* نیروهای بسیج مردمی اعضای 70 خانواده عراقی را از چنگال داعش در جنوب غرب موصل آزاد کردند.
* به گفته یک مقام سازمان عفو بین‌الملل، مقامات منطقه خودمختار کردستان عراق منازل صدها عرب ساکن کرکوک را خراب و آنها را از این شهر اخراج کردند.
* شماری از کماندوهای انگلیسی برای دستگیری یا کشتن 200 زن و مرد تروریست انگلیسی، در عراق فعال هستند تا مانع از بازگشت آنها به کشورشان شوند.
* داعش 19 چاه نفت دیگر را در موصل به آتش کشید.