kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۷۶۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵

تظاهرات مشترک شیعه و سنی در پاکستان علیه ترور و بازداشت مردم و علمای شیعه

هزاران نفر از شیعیان و سنی‌های شهرهای مختلف پاکستان در اعتراض به ترور هدفمند و منظم شیعیان به دست تروریست‌ها تظاهرات و دستگیری علمای شیعه توسط نیروهای دولتی را محکوم کردند.


به گزارش فارس، دیروز هزاران نفر از مردم پاکستان اعم از شیعه و سنی، در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند و ضمن اعلام همبستگی با یکدیگر، کشتار شیعیان به وسیله تروریست‌‌های وهابی را محکوم کردند.
در این تظاهرات که به دعوت حزب شیعی «مجلس وحدت مسلمین» برگزار شد، معترضان از دولت خواستند، کشتار شیعیان را متوقف کند. پاکستان مثل کشور نیجریه تحت نفوذ دولت ریاض و جریان وهابی قرار دارد. در این کشور طی سه دهه اخیر گروه‌هایی مثل «لشکر جهنگوی»، «سپاه صحابه» و «طالبان محلی»، حملات منظمی را علیه جامعه شیعیان این کشور ترتیب داده‌اند.
تظاهرات مذکور در شهرهای کراچی، لاهور و راولپندی گسترده‌تر بوده است.
پاکستان 185 میلیون نفر جمعیت دارد، که حدود 20 درصد آن شیعه هستند.
در ترورهای هدفمند که طی سال‌های اخیر شدت گرفته است، قشر عالم و تحصیلکرده شیعه مثل مهندس، پزشک و روحانی نیز هدف قرار می‌‌گیرند.
علاوه بر این ترورها، طی روزهای گذشته نیروهای امنیتی نیز شماری از علمای شیعه را بازداشت کرده‌اند.
در تظاهرات دیروز، حزب «شورای اتحاد سنی» به رهبری «صاحبزاده حامدرضا» هم حضور داشتند. تظاهرکنندگان ضمن محکوم کردن بازداشت علمای شیعه به دست نیروهای امنیتی، خواستار آزادی فوری آنها شدند.
نیروهای امنیتی پاکستان شنبه شب گذشته با یورش به منزل علامه «میرزا یوسف حسین» عالم سرشناس شیعه، در محله «ناظم‌آباد» شهر کراچی، وی را دستگیر کردند و با خود بردند.
«علامه میرزا یوسف حسین»، رهبر «کمیته اقدام شیعیان پاکستان» و امام جماعت مسجد‌ جامع «نور ایمان» در شهر کراچی است و از علمای شیعی سرشناس پاکستان محسوب می‌شود.
در حالی روند بازداشت علمای شیعه در پاکستان ادامه دارد که رهبران و حامیان «لشکر جهنگوی»، «اهل سنت و الجماعت» معروف به «سپاه صحابه» و سایر گروه‌های تکفیری آزادانه در این کشور فعالیت می‌‌کنند.
سال گذشته هم دولت ایالتی پنجاب پاکستان سخنرانی و مداحی 640 روحانی و مداح اهل‌بیت(ع) را ممنوع و بیش از  50 نفر را بازداشت کرد.
این در حالی است که ایالت پنجاب مرکز فعالیت گروه‌های افراطی مانند «سپاه صحابه»، «لشکر جهنگوی»، و «تحریک طالبان» است.
عمل به مفاد طرح‌ ملی «مبارزه با تروریسم» و «توقف لغو تابعیت علمای شیعه»، از جمله مطالبات اعضای شرکت‌کننده در تظاهرات دیروز بود.
هفته گذشته نیز دولت اسلام‌آباد در اقدامی بی‌سابقه، چند هزار نفر از افراد را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد و کارت ملی و گذرنامه این افراد را باطل و حساب‌های بانکی آنها را مسدود کرد!
با توجه به اینکه دولت با این طرح، شیعیان مظلوم را هدف قرار داد، به نظر می‌رسد طرح فوق از خارج از مرزها آب می‌خورد و احتمالا رژیم سعودی در پشت آن قرار دارد.