kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۰۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
توصیه ‌آیت‌الله مکارم به مداحان

بهانه دست دشمنان ندهید

استاد درس خارج حوزه تاکید کرد: همۀ مداحان محترم مراقب سخنان خویش باشند، سخنی برخلاف موازین نگویند هرچند در شور عزاداری باشد و بهانه به دست دشمنان ندهند.


به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید در پاسخ به سؤالی به مداحان توصیه کرد در مداحی‌ها مراقب باشند و خدایی ناکرده بهانه دست دشمن ندهند.
متن سؤال مطرح شده از آیت‌الله مکارم شیرازی و پاسخ این مرجع تقلید بدین شرح است:‌
حضور محترم حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته)
سلام علیکم؛
اخیراً در بعضی از رسانه‌ها منتشر شده که یکی از مداحان، در هنگامی که شور مداحی گرفته، گفته است: اگر شب اول قبر از تو سؤال کنند پروردگارت کیست؟ بگو: علی؛ و اگر راجع به قبله و مکه و دین و امثال آن سؤال کنند بگو: حسین. آیا این سخن موجب ارتداد و خروج از دین می‌شود یا نه؟ لطفاً برای حل اختلافات پاسخ سریع عنایت فرمایید.
بسمه تعالی
جواب: شک نیست که مداحان محترم از این گونه تعبیرات باید جدا پرهیز کنند، که تعبیراتی زننده است به علاوه بهانه به دست دشمنان اسلام مخصوصاً وهابیون که کارشان ایجاد اختلاف و خونریزی است می‌دهد؛ ولی کسی که این سخنان را در حال شور عزاداری می‌گوید قطعاً منظورش پرستش علی(علیه السلام) یا انکار ضروریات اسلام نیست و موجب کفر و ارتداد نمی‌شود، ولی باز تأکید می‌کنم همۀ مداحان محترم مراقب سخنان خویش باشند، سخنی برخلاف موازین نگویند هرچند در شور عزاداری باشد و بهانه به دست دشمنان ندهند و کاری که خدای ناکرده سبب اختلاف در میان علاقه‌مندان حسینی می‌شود انجام ندهند تا خداوند عزاداری‌های آنها را قبول فرماید.
ناصر مکارم شیرازی