kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱

خطر انحراف و راه مصون ماندن از آن(زلال بصیرت)

آدمي چند صباحي در اين عالم، بخشي از زندگي را تجربه مي‌کند که نسبت به بخش اصلي زندگي جاودانه در آخرت حتي مانند يک پلک زدن هم نيست، همين لحظه کوتاه ارزش بسياري دارد، چرا که در واقع عامل تعيين‌کننده سرنوشت ابدي ماست؛ لذا بايد قدر اين زندگي را دانست و از لحظه لحظه اين عمر استفاده کرد.



بسياري از انسان‌ها توجهشان تنها زندگي دنيا و لوازم اين زندگي است، هر چند بسياري از ما، به برکت زحمات پدران و مادران و علماي گذشته به اصول دين و معاد معتقديم، اما متأسفانه اين اعتقادات کمتر در رفتار ما اثرگذار است؛ انسان براي يک سفر چند روزه و اقامت چند ساعته در يک شهر برنامه‌ريزي مي‌کند، اما براي سفر و اقامت ابدي، آنچنانکه بايد توجه لازم را ندارد.
ضرورت بیداری از خواب غفلت در دنیا
 گاهي برخي حوادث انسان‌ها را از خواب غفلت بيدار مي‌کند،به عنوان نمونه، 8 سال دفاع مقدس حادثه‌اي بود که بسياري از انسان‌ها را از خواب غفلت بيدار کرد؛ عده‌اي به درجات متعالي رسيدند و در سايه آن مردم ديگر نيز از غفلت بيدار شدند؛ اما اين حادثه به مرور دوباره در حال سپرده شدن به فراموشي است.
در روایت آمده:«الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا؛ مردم خوابند و با مرگ، تازه از خواب بيدار مي‌شوند «(بحارالانوار ، ج 50، ص 134). انبياء آمده‌اند تا ما را در همين دنيا، از خواب غفلت بيدار کنند و در فکر ما اثر گذاشته و پايه‌هاي فکري ما را مستحکم کنند و در کنار آن دستوراتي داده‌اند تا با عمل به آنها، اين ريشه‌ها آبياري شود.
طبق فرمايش قرآن، هر پيامبري که آمده است، توسط مردم متهم به جنون و دروغگويي شده، آزار‌هاي فراواني از سوي مردم متوجه وي شده است. ما عليرغم اينکه پيامبر(ص) را نديده‌ايم، بحمدالله ايمان آورده‌ايم، اما آنچنانکه بايد، نسبت به ايشان وفادار نبوده‌ايم و از ميراث ايشان استفاده نکرده‌ايم و اهتمام ما نسبت به آموزه‌هاي بيگانگان بيشتر است تا نسبت به آموزه‌هاي الهي که توسط پيامبر(ص) به ما رسيده است.
لزوم قدردانی از نعمتهای خداوند
خداوند به ما اين نعمت را عطا کرد که امام خميني(ره) را درک کنيم که يادآور اجدادش اهل بيت(ع) بود و حرکتي را در اين کشور به راه انداخت که برکاتش روز به روز بيشتر مشخص مي‌شود.
جامعه ما امروز امتيازاتي دارد که حتي يک صدم آن را کمتر مي‌توان در ساير جوامع يافت. براي شکر اين نعمت بايد اولا نعمتي که به ما رسيده قدرش را بدانيم و ثانيا دستاوردهاي آن را حفظ کنيم تا از دست نرود و ثالثا بر حجم اين دستاوردها و برکاتش بيفزائيم و نهال غرس شده انقلاب را آبياري کنيم تا درخت تنومندي شود که از سايه آن، همه بشريت نيز بهره مند شود،‌ زيرا انقلاب اسلامي اين ظرفيت را دارد.
وجود پيامبر اکرم (ص)، بزرگترين نعمتي بود که خداوند متعال براي انسانيت آفريد، اما بعد از وفاتش طولي نکشيد که انحرافات زيادي در امتش به وجود آمد، اين ويژگي آدم مختار است که مي‌تواند سال‌ها مسيري را برود، اما در يک لحظه راهش را تغيير دهد و اين مسئله از آغاز خلقت تاکنون وجود داشته و دارد و امروز نيز افرادي هستند که بعد از وفات امام(ره) مسير خود را عوض کرده‌اند.
بني اسرائيل سال‌ها دعا کردند که خداوند پيامبري برايشان بفرستد؛ ولي همان بنی‌اسرائيل که خودشان معجزات حضرت موسي(ع) را ديدند و به واسطه او از دست فرعون نجات يافتند، به سادگي فريب فردي را خوردند که يک گوساله ساختگي را خدا مي‌ناميد.
همان گونه که بعد از رحلت پيامبر اکرم(ص)، انحرافات مهمي در جامعه اسلامي به وجود آمد، امروز نيز ترس آن وجود دارد که برخي ارزش‌ها که با خون صدها هزار از بهترين فرزندان اين کشور آبياري شده است، پرپر شود و آرام آرام اين ارزش‌ها فراموش شود و جاي خود را به ارزش‌هاي الحادي و غربي بدهد و اشرافي‌گري در جامعه رواج يابد.
راه مصون ماندن از خطر انحراف
 براي مبتلا نشدن به چنين آفاتي بايد چه کنيم، بنده از تجربه هفتاد سال طلبگي آموخته‌ام که قدم اول اين است که پايه‌هاي ايمانمان را تقويت کنيم و شرط لازم آن شناخت‌هاي بنيادي است. در حالي که تأثير اين آموزه‌هاي بنيادين در عمل و سرنوشت انسان‌ها فراوان است، متأسفانه کمتر به آن پرداخته مي‌شود، بويژه در اين زمان که دشمنان با شيوه‌هاي مختلف با شبهات خود، اعتقادات ما را نشانه گرفته‌اند، نياز به تقويت اين مباني بيشتر شده است.
شرط اول يافتن راه سعادت اين است که پايه‌هاي فکري را تقويت کرده و آن را باور داشته باشيم، امروز اينترنت و گوشي‌هاي تلفن همراه که يک وسيله است و مي‌توان استفاده‌هاي مطلوب هم از آن داشت، متأسفانه به وسيله‌اي تبديل شده که دشمنان سوء استفاده کنند و دين جوانان ما را هدف بگيرند.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي (دام‌ظله) در جمع طلاب خواهر شرکت‌کننده در طرح ولايت مردمي تهران؛ قم؛ 15/5/95
زلال بصیرت روزهای پنج‌شنبه منتشر می‌شود.