kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۸۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
آیت‌الله اراکی:

امت اسلامی بیش از هر زمان دیگری آماده پذیرش تقریب است

آیت‌الله اراکی تأکید کرد: علیرغم مشکلاتی که امروز در جهان اسلام وجود دارد، اکنون امت اسلامی بیش از هر زمان دیگری آماده پذیرش تقریب است.


به گزارش باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، آیت‌الله محسن اراکی در دیدار با هیئت عراقی که برای بررسی چگونگی راه‌اندازی دانشگاه مذاهب اسلامی در عراق، به ایران سفر کرده بودند، ضمن تقدیر از تلاش‌های انجام شده، بر ضرورت تسریع و تدوین نقشه راه و برنامه‌های عملیاتی این دانشگاه تأکید کرد.
وی با بیان اینکه گسترش اندیشه تقریب بسیار ضروری است، اظهار داشت: امیدواریم به زودی طرح‌های تقریبی به ویژه راه اندازی دانشگاه مذاهب اسلامی که همگان بر ضرورت تأسیس آن تأکید دارند، در عراق آغاز و عملیاتی شود.
آیت الله اراکی گفت: علیرغم مشکلاتی که در جهان اسلام وجود دارد از قبیل تندروی، افراط، جنگ و تکفیر، من معتقدم که الان امت اسلامی بیش از هر زمان دیگری آماده پذیرش تقریب است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه امروز گسترش وحدت و تقریب در جهان اسلام از هر چیز ضروری‌تر است، افزود: الان مشکل تکفیر و داعش فقط مشکل عراق و سوریه نیست بلکه مشکل کل جهان اسلام است.
در این دیدار هیئت عراقی پیرامون چگونگی عملیاتی کردن تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی در عراق با آیت‌الله اراکی به مشورت پرداختند و اعضای هیئت عراقی ضمن تشکر از همراهی‌ها و انتقال تجارب جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، طراحی خودشان را پیرامون راه اندازی این دانشگاه که مبنی بر تشکیل یک هیئت امنا متشکل از 5 تن از علمای شیعه و 5 تن از علمای اهل سنت و همچنین افرادی از ادیان دیگر عراق نظیر مسیحیت و ایزدی‌ها ارائه کردند.
در دانشگاه مذاهب اسلامی نحوه کارکرد این دانشگاه برای هیئت عراقی تشریح شد؛ که دانشجویان از مذاهب مختلف اسلامی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و فقه هریک از مذاهب توسط اساتید همان مذهب به دانشجویان ارائه می‌شود و هدف این دانشگاه این است که نسل جوان امت اسلامی پیرو هر مذهبی که هستند فقه‌شان را بدون اعوجاج بشناسند تا از گزند انحرافات فکری و اعتقادی که متأسفانه جریان‌های سلفی و وهابی در قالب این مذاهب سعی می‌کنند جا بیاندازند را بتوانند تفکیک کنند.