kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۸۰۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
گزارشی از افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی

داد مردم از بیداد گرانی

با وجود اینکه دولت اعلام کرده تورم تک رقمی شده است، نظرات مردم در خصوص وضع معیشتی و قیمت‌های موجود سوای آمارهای اعلام شده است.


در شرایطی که بانک مرکزی در آخرین گزارش خود تورم مهرماه را 8/7 درصد و مرکز آمار نیز این نرخ را 7/9 درصد اعلام کرده است، وضعیت کنونی بازار و معیشت مردم بیانگر واقعیت‌های دیگری می‌باشد، واقعیتی که متاسفانه با رها کردن بازار توسط دولت و هرج و مرج در قیمت‌ها باعث به وجود آمدن اوضاع آشفته‌ای در معیشت مردم شده است. هر چند رشد تورم طی این دولت کاهش پیدا کرده و تک رقمی شده (با اینکه رتبه ایران در زمینه تورم طبق آمار صندوق بین‌المللی پول همچنان از 159 کشور جهان بیشتر است) ولی قیمت خود اجناس است که بر معیشت مردم تاثیرمی گذارد، مثلا گوشت که در دولت قبل کیلویی 23 هزارتومان بود به حدود 35 هزار تومان در این دولت رسیده و یا برای نخستین بار قیمت برنج از 13 هزار تومان عبور کرده است در حالی‌که طبق آمارها تورم در دوره پیش به حدود 35 درصد رسید و اکنون 8 درصد شده است. به عبارت دیگر قیمت کالاها تاثیر بیشتری بر وضع معیشت مردم دارد تا رشد قیمت ها.
به گزارش فارس، همچنین تک‌نرخی بودن قیمت کالاها نیز مردم را به شدت مضطرب و نگران ساخته است. مغازه‌ای هر کیلو حبوباتی همچون لوبیا چیتی را 10 هزار تومان می‌فروشد، مغازه‌ای دیگر 9 هزار تومان و حتی تا 8500 تومان هم این کالا با ظاهری یکسان قیمت خورده است. این مسئله در مورد سایر حبوب از جمله لپه و عدس هم صدق می‌کند. عدس ایرانی در یک مغازه 9 هزار تومان در دیگر مغازه 8 هزار تومان و حتی 7 هزار تومان هم قیمت خورده است. نخود هم بین 8 هزار تا 7 هزار تومان، لوبیا سفید به ترتیب 6 هزار، ‌7 هزار و 7500 تومان قیمت خورده است.لوبیا قرمز هم کیلویی 8 هزار تومان به فروش می‌رسد.
قیمت هر کیلو لپه هم به 9 هزار تومان رسیده و علت افزایش قیمت را که جویا می‌شوی، می‌گویند جنس فلانی خارجی و بی‌کیفیت است، جنس ما مرغوب دست‌چین ایرانی است. از یکی از مغازه‌ها که قیمت آن بسیار بالا‌تر از بقیه است، علت را که جویا می‌شویم، صاحب مغازه چندان تمایلی برای سخن گفتن ندارد و در نهایت در واکنش به اینکه چرا حبوبات این قدر گران شده، می‌گوید: قیمت لپه از یک ماه پیش و آغاز محرم افزایش یافته و تقریبا تمام حبوبات در هر کیلو هزار تومان افزایش قیمت داشته اند!روغن هم یکی دیگر از کالاهایی است که در یک ماه اخیر افزایش 10 درصد قیمت داشته است، به طوری که در بازار مولوی هر قوطی 5 کیلویی روغن جامد از 21 هزار و 500 تومان به 23‌هزار تومان افزایش داشته است. همچنین روغن مایع یک لیتری از 4900 تومان به 5300 تومان رسیده است.قند و شکر هم که از سه ماه اخیر به یکباره با سیر صعودی مواجه بوده و از کیلویی 2600 تومان به 4 هزار تومان رسیده بود، با تزریق شکر وارداتی و عرضه‌ آن در بورس کاهش قیمت داشته، اکنون شکر در بازار مولوی کیلویی 3 هزار تومان و قند شکسته کیلویی 3500 تومان به فروش می‌رسد.یکی از فروشندگان بازار مولوی تهران در مورد قیمت‌های متفاوت می‌گوید: هر که هر چه دلش بخواهد، می‌فروشد، اما عرف آن است که 20 درصد روی قیمت خرید اضافه کنیم و بفروشیم و کیفیت بهانه است. مثلا من لوبیا سفید را کیلویی 6400 خریده و 7 هزار تومان می‌فروشم و موارد دیگر را هم همین طور اما برخی انصاف را فدای طمع کرده‌اند.وقتی به فروشنده اعتراض می‌کنی که با وجود کاهش قیمت شکر در عمده فروشی چرا قیمت خود را کاهش نداده‌اید، می‌گوید: بسته 900 گرمی شکر را 3700 تومان خریده و 4500 تومان می‌فروشم. حال جای این پرسش خالی است که هزینه یک پلاستیک بسته‌بندی چقدر است که این همه باعث افزایش قیمت می‌شود؟
آمارهای بانک مرکزی هم موید این موضوع است که قیمت حبوبات نسبت به مدت مشابه سال قبل بین 17 تا 53 درصد و برنج داخلی 50 درصد تا 55 درصد افزایش داشته و افزایش قیمت 40 درصدی قیمت قند و شکر 7/5 درصد روغن در مقایسه با مدت سال قبل را تایید می‌کند.
اینجاست که به یاد سخنان محمد رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌افتیم که معتقد است ما نباید برای قیمت گذاری و تعیین قیمت وارد بازار شویم، بلکه عرضه و تقاضاست که قیمت را تعیین می‌کند. حال باید گفت آقای وزیر! این هم بازار و وضعیتش که با وجود سازمان‌های عریض و طویل حمایت، ‌تعزیرات حکومتی،‌ اصناف و وزارتخانه‌های بازرگانی و کشاورزی باز هم ظاهرا متولی‌اش خود کسبه هستند.
در این بین دانستن نظرات مردم در خصوص وضع معیشتی و تورم اعلام شده ضمن اینکه جالب توجه است، نشان‌دهنده این واقعیت است که این آمارها چقدر با جیب مردم که رئیس جمهور آن را ملاک تورم دانسته بود، تناسب داشته و چقدر میان مردم باور پذیر است:
یک شهروند: «تورم تک رقمی ...فقط برای اضافه نکردن حقوق و دستمزدهای کارگران و کارمندان هست».
یک زن خانه دار: «برنج کیلویی 14 هزارتومان اونم نصفش نیم دانه هست، خدایا به کی بگیم تورم 9 درصد آقایون نیست، چطور بگیم داریم له میشیم».
یک سرپرست خانوار: «تورم زير 9درصد است چرا شكر نمي‌كنيد !!»
یک کارمند با کنایه به دولت: «تورم نداریم که، اصلا اختلاس نداریم که، دزد هم نداریم.»، «برای من سؤاله که چرا آقای روحانی می‌خواهند دوباره کاندید شوند؟»،
یک شهروند: «مرجع تائید تورم و یا ارزانی شخص آقای دکتر نوبخت است که هر ماهه نرخ تورم را 1درصد کاهش می‌دهند!»،
یک تولید‌کننده و کشاورز: «ما از تامین‌کنندگان و عمده فروشان مواد غذایی اساسی هستیم همچنین خودمان نیز کشاورزی داریم. والا به پیر و به پیغمبر لوبیا و برنج و نخود را مغازه داران و بنک داران نصف قیمت از کشاورزان خریداری کرده و قیمت را دوبرابر به مردم عرضه می‌کنند و از ما هم با قیمت نازل خریداری می‌کنند.»
یک دانشجو: «ما از رکود وتورم عبور کرده‌ایم جان من اینقدر تورم را بالا نبرید چون آقای روحانی دوباره باید تو سفر استانی بعدی زحمت بکشد بگوید ملت ایران ما از رکود گذشتیم و تورم را پایین بیاورد این بنده خدا تا کی هی تورم را پایین بیاورد بعد دوباره شما بالا ببرید؟!!»
یک شهروند: «به خدا اکثریت مردم دارند زیربار فشاراقتصادی له می‌شوند... خانواده‌ای باماهیانه 150هزارتومان، تلفن قطع، آب وبرق قطع... با نون و تخم مرغ دارند بزور می‌گذرونند...»