kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۷۷۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵

800 کیلومتر مربع از اطراف موصل آزاد شد/عبادی: عملکرد ارتش همه را غافلگیر کرده

بنابر اعلام منابع رسمی، نیروهای مسلح عراق و پیشمرگان کرد طی 10 روز نخست عملیات آزادسازی موصل، 800 کیلومتر مربع از مناطق اشغالی اطراف این شهر و استان «نینوا» را آزاد کرده‌اند.

سرویس خارجی -

در حالی که پیش از این «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، برای آزادسازی شهر موصل، یک دوره پنج ماهه را پیش‌بینی کرده بود، در همین 10 روز نخست عملیات 800 کیلومترمربع از مناطق اطراف این شهر پاکسازی شده است و نیروهای مسلح عراقی کم‌کم در حال تمرکز روی شهر موصل هستند.
شمار روستاها و شهرک‌های آزاد شده هم به عدد 100 نزدیک می‌شود و در مورد شمار تلفات تکفیری‌های داعش، هر چند آمار دقیقی ارائه نشده، ولی با توجه به گزارش‌های پراکنده، این تعداد نیز احتمالا بیشتر از 1300 تروریست است.
شمار دستگیرشدگان تروریست در مدت عملیات 10 روزه نیز 657 نفر اعلام شده است.
عملیات آزادسازی موصل از بامداد دوشنبه هفته گذشته با فرمان نخست‌وزیر عراق آغاز شد. هم اکنون نیروهای مسلح در پنج کیلومتری موصل علیه تروریست‌ها موضع گرفته‌اند.
عملیات موصل بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عملیات نظامی نیروهای عراق علیه داعش از زمان حمله آمریکا به این کشور در سال 2003 میلادی تاکنون است.
پیشروی
و درخشش غافلگیرکننده
نخست‌وزیر عراق اما طی یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد اظهار داشت: «ائتلاف بین‌المللی (تحت رهبری آمریکا) از قدرت ارتش (عراق) در جنگ علیه داعش غافلگیر شده است و ما باید به آموزش نیروهای عراقی و تقویت سازماندهی آن به دور از گرایشات فرقه‌ای ادامه بدهیم.» وی با اشاره به آزادسازی شهر «الرطبه» در مرز عراق و اردن، از دست تروریست‌ها، نیز گفت «ارتش هم اکنون به مرحله‌ای رسیده است که می‌تواند به طور همزمان، دو عملیات را پیش ببرد.» شهر «الرطبه» اخیرا به اشغال تروریست‌ها درآمده بود، ولی فورا آزاد شد. عبادی گفت: «این توانایی را داریم که همزمان با جنگ در موصل، مناطق دیگر عراق، مثل الرطبه را نیز آزاد کنیم.»
عبادی خطاب به مقامات آنکارا نیز گفت: «ارتش عراق با تمام توان با نیروهای ترکیه مقابله می‌کند.» نخست‌وزیر عراق تصریح کرد، «آموزش نیروهای نظامی از طریق توافق میان دولت‌ها صورت می‌گیرد، نه شیوه‌ای که ترکیه انجام داده است.»
آنکارا چند ماه قبل صدها نظامی را به همراه 50 دستگاه تانک و ادوات سنگین راهی پایگاه «بعشقیه» عراق در استان نینوا کرده است و اکنون نیز تلاش می‌کند به زور هم که شده این نیروها را جهت حمله به موصل به کار بگیرد. اخیرا نیز «رجب طیب اردوغان» از این اقدام دولتش رمزگشایی کرد و مدعی شد موصل در گذشته به ترکیه تعلق داشته است!
بسیج مردمی
به گزارش خبرگزاری فارس، بسیج مردمی عراق که طی 10 روز عملیات آزادسازی موصل، نقش پررنگی در این عملیات داشته است و به‌ویژه در مناطق غربی موصل مستقر شده تا جلوی فرار داعش از این شهر به سوریه را بگیرد، قصد دارد عملیات وسیعی را در منطقه غرب موصل آغاز کند.
این عملیات علاوه بر اینکه کار را بر داعش سخت می‌کند، به آمریکا و ترکیه نیز ضربه وارد خواهد کرد؛ چرا که این دو کشور بغداد را برای راه ندادن بسیج به عملیات آزادسازی موصل، تحت فشار گذاشته بودند.
دزدی میلیاردی
سرکرده داعش
خبر دیگر اینکه، مسئول مالی داعش در موصل که به «ابی معتز القحطانی» مشهور است و تابعیت غربی دارد، به همراه یک زن، دارای تابعیت آلمانی، ناپدید شده است. این زن مسئول زنان انتحاری داعش بود. طبق گزارش‌های منتشر شده، «القحطانی» میلیون‌ها دلار از به اصطلاح وجوهات شرعی را نیز با خود برده است.
القحطانی از افراد نزدیک به سرکرده اصلی داعش در موصل بود و دیوان محاسبات مالی داعش را برعهده داشته است. زن مذکور که نامش ذکر نشده، بسیاری از دختران جوان را از کشورهای اروپایی جذب کرده است.
سایر رویدادها
* عربستان و ترکیه تلاش کردند «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش را از موصل به لیبی منتقل کنند، اما موفق نشدند.
* روسیه اعلام کرده، در صورت درخواست بغداد و طرابلس، آماده است در این دو  کشور هم با تروریسم بجنگد.