kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۷۶۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴

کوتاه از سراسر جهان


بحرین
العهد: وزیر امور پارلمان بحرین در اظهاراتی مضحک تاریخ را تحریف کرده و گفته، «بحرین از زمان ورود احمد فاتح در سال 1783 مستقل بوده و مسئله‌ای به اسم استعمار بریتانیا وجود ندارد بلکه حاصل توافقنامه‌ای میان بحرین و بریتانیا بوده است.»!
چین
رویترز: چین طی 10 تا 15 سال آینده با پشت سر گذاشتن آمریکا بزرگ‌ترین ظرفیت هسته‌ای جهان را در اختیار خواهد داشت. هم اکنون 39 راکتور دیگر در کشورهای آسیایی در حال ساخت است که 20 راکتور به تنهایی در چین در حال ساخت است.
آلمان
دویچه‌وله: صادرات مهمات، انواع تفنگ و مسلسل‌های سبک آلمان در نیمه نخست سال جاری تا 10 برابر افزایش یافته است. مقصد بیشتر این سلاح‌ها عراق بوده است. این داده‌ها توسط وزارت اقتصاد آلمان تهیه شده است.
ونزوئلا
اسپوتنیک: پارلمان ونزوئلا با آغاز فرآیند محاکمه و استیضاح رئیس‌جمهور این کشور موافقت کرده است. اتهام مطرح شده علیه نیکولاس مادورو «تعرض به دموکراسی» عنوان شده است. نمایندگان پارلمان از رئیس‌جمهور این کشور خواسته‌اند در جلسه آینده پارلمان شرکت و به سؤالات آنان پاسخ گوید. دیوان عالی ونزوئلا تصمیم پارلمان را فاقد اعتبار دانسته و مادورو هم این اقدام پارلمان را «کودتا» خوانده است.
فیلیپین
آسوشیتدپرس: رودریگو دوترته رئیس‌جمهور فیلیپین گفته می‌خواهد کشورش طی دو سال آینده از حضور تمام نیروهای خارجی رها شود. در حال حاضر فیلیپین میزبان 50 هزار نیروی آمریکایی است.
مصر
رای الیوم: عبدالفتاح  السیسی رئیس‌جمهور مصر ضمن انتقاد از رسانه‌های این کشور «به دلیل بزرگنمایی چالش‌های پیش رو»، از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی آزادی جوانان زندانی خبر داده است. مصر در حال حاضر با بحران‌های اقتصادی شدیدی مواجه است تاحدی که خود دولت به آن اذعان کرده است.
آمریکا
جروزالم پست: هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضمن انتقاد از قطعنامه ضداسرائیلی یونسکو در نفی ارتباط یهودیان با مسجد‌الاقصی بر حمایت از رژیم صهیونیستی در سازمان ملل مجددا تاکید کرد. کلینتون این قطعنامه را «ظالمانه» توصیف کرده است!