kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۱۴۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
مشاور وزیر امور خارجه:

مانع از اقدام ضد سوری در نشست لوزان شدیم

حسین شیخ‌الاسلام، با بیان اینکه مانع از اقدام ضد سوری در نشست لوزان شدیم، گفت: یکی از ضعف‌های این کنفرانس ترکیب نامتوازن اعضای شرکت‌کننده در آن بود که ایران توانست آن را اصلاح کند.



حسین شیخ‌الاسلام مشاور وزیر امور خارجه در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به نشست اخیر لوزان، اظهار داشت: این جلسه قرار بود بر اساس دعوتی که از ابتدا از برخی از کشورها شامل آمریکا، عربستان، روسیه، قطر، ترکیه و ایران شده بود، تشکیل شود.
وی گفت: فرستاده روسیه به ایران آمد و از ما برای حضور در این نشست دعوت کرد و ترکیب فوق را هم گفت، ما به آنها اعلام کردیم که این ترکیب برای ما قابل‌قبول نیست و باید مصر و عراق هم اضافه شوند؛ بنابراین آنها را هم آوردیم چرا که عراق، هم همسایه سوریه است و هم در حال مبارزه با تروریسم است و از نظر ما حضور این کشور از همه واجب‌تر بود.
این دیپلمات ارشد کشورمان افزود:  قطر و عربستان که دور از صحنه سوریه و پشتیبان تروریست‌ها هستند در این نشست حضور داشتند که ما با وارد کردن عراق و همچنین مصر که یک کشور عربی و دارای مواضع ضد تروریستی است، ترکیب را متوازن کردیم.
شیخ‌الاسلام ادامه داد: کشور عربستان دیگر خیلی ضعیف و ذلیل شده و ظرفیت نمایندگی کشورهای عربی را ندارد لذا ما ترجیح دادیم که مصر که از ظرفیت هماهنگی اعراب برخوردار است، وارد معادله شود. بنابراین نقش اول ما در این نشست آن بود که توانستیم ترکیب‌بندی اعضای مشارکت‌کننده در نشست را متوازن کنیم.
وی تصریح کرد: هر جا که موضوع آتش‌بس و کمک‌های انسان‌دوستانه به آسیب‌دیدگان جنگ باشد و به دنبال آن اگر راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوی سوری سوری شود ما نیز از آن استقبال و آن نشست‌ها شرکت می‌کنیم چرا که از اول همین طرح چهار ماده‌ای را مطرح کرده بودیم.
شیخ‌الاسلام ادامه داد: ما می‌دانیم که آمریکایی‌ها، انگلیس، فرانسه، ترکیه، عربستان و قطر تأکید کردند که باید رژیم سوریه عوض شود، خب همین‌طوری که نمی‌توانستند کاری از پیش ببرند، بنابراین به زور متوسل شدند و تروریسم موجود را شکل دادند. آمریکایی‌ها به موضوع آتش‌بس پایبند نیستند، ما بدعهدی‌های جدی از آنها در آتش‌بس قبلی دیدیم که این به دلیل راهبردی است که آمریکا دارد چراکه نمی‌خواهند تروریسم از بین برود، این ابزاری جهت رسیدن به اهداف آنها است.
مشاور وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: این ترکیبی که در لوزان بود چندان بد هم نبود و البته می‌شد اصلاحاتی در آن اعمال کرد. به‌طور مثال، حکومت سوریه باید در این نشست‌ها حضور داشته باشد ولی آنها نمی‌پذیرند و این امر باید با تلاش ما اتفاق بیفتد.