kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
پیشروی حیرت‌انگیز

ارتش عراق در عملیات موصل از برنامه جلو افتاد

نیروهای مسلح عراق در روز نخست عملیات آزادسازی موصل از برنامه و پیش‌بینی‌های اولیه جلو افتادند و مناطق گسترده‌ای را از اشغال داعش خارج کردند.



نیروهای مسلح عراق در روز نخست عملیات (دوشنبه) 20 روستا را فقط در دو محور عملیاتی استان نینوا آزاد کردند؛ ارتش عراق در محور جنوب 11 روستا را آزاد کرد و تا 30 کیلومتر پیشروی نمود و نیروهای پیشمرگ هم در محور شرق 9 روستا را آزاد و 35 کیلومتر پیشروی کردند. به گزارش ایسنا، کل مناطق آزاد شده در روز نخست، 200 کیلومتر مربع اعلام شده است. شهرک «الشوره» در شرق موصل نیز به دست نیروهای عراقی آزاد شد و علاوه بر آن، شهرستان «الحمدانیه» در شرق موصل هم به دست نیروهای عراقی افتاد.
طبق آخرین گزارش‌ها، 5 چاه نفت هم به دست نیروهای دولتی عراق آزاد شد. تسنیم نیز گزارش داد، جنگنده‌‌های عراقی مراکز تجمع عناصر داعش را در نزدیکی «القیاره» واقع در جنوب موصل بمباران کردند و شمار زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت رساندند و یا زخمی کردند.
جنگنده‌های عراقی همچنین خودروهای حامل عناصر داعش را که عازم سوریه بودند، هدف قرار دادند و 30 خودرو را منهدم کردند. در این حمله نیز تلفات زیادی به داعش وارد آمد.
تاکنون موانعی که توسط داعش ایجاد شده، نتوانسته است، نیروهای مسلح عراق را متوقف کند و به همین خاطر، عناصر تکفیری در حال تخلیه مواضع خود و تجمع در منطقه شرقی شهر موصل هستند.
اقدامات داعش تاکنون شامل چند مورد عملیات انتحاری، انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده، حفر تونل و پر کردن آنها با نفت بوده که نتیجه‌ای برای تروریست‌ها نداشته است.
تلفات عناصر تکفیری هم تاکنون گسترده گزارش شده، ولی آمار دقیقی داده نشده است. موصل دومین شهر بزرگ عراق است.
در این میان، «پیتر کوک» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد که آنها (نیروهای مسلح عراق) در روز اول، از برنامه جلوتر بوده‌اند. کوک که با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: تمام اقدامات آمریکا (در استان نینوا) اعم از آموزش (حمایت) لجستیکی، و دیگر اقدامات با درخواست و مجوز دولت عراق انجام می‌شود.
بعد از موصل
نوبت عربستان است
به گزارش العالم، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: در آینده، مناسب‌ترین منطقه برای فعالیت داعش، عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهند بود.
پیش از این عبادی و دیگر مقامات عراقی بارها عربستان و شیوخ خلیج فارس را از حمایت از داعش برحذر داشته و نسبت به پیامدهای این حمایت، به آنها هشدار داده بودند.
سرنوشت صدام
در انتظار اردوغان
نخست‌وزیر عراق در ارتباط با ترکیه نیز گفت که این کشور باید حسن همجواری را رعایت کند و نیروهایش را از شمال عراق خارج کند.
عبادی گفت: ما نسبت به اظهارات مسئولان ترک خوشبین نیستیم و از آنها می‌خواهیم به حاکمیت عراق احترام بگذارند.
طی روزهای گذشته و در پی درخواست قاطع عراق از آنکارا در مورد عقب‌ کشیدن نیروهایش از پایگاه «بعشقیه» استان نینوا، مقامات ترک و خصوصا شخص «رجب طیب اردوغان» جار و جنجال زیادی راه انداختند.
عبادی در اظهارات خود تصریح کرد: ترکیه «خطای مرگبار» صدام را مرتکب نشود.
دیروز همچنین خبر رسید، نیروهای بسیج مردمی پایگاه بعشقیه را در محاصره گرفتند. حدود 150 نظامی ترک با 50 تانک و شماری خودروی زرهی، در این پایگاه حضور دارند. اردوغان قصد داشت نیروهایش را در عملیات آزادسازی موصل مشارکت دهد. اما به خاطر مخالفت صریح عبادی و دیگر مقامات عراقی، از خواسته خود عقب‌ نشست و حتی دیروز مقامات ترک خواستار ایجاد گذرگاهی امن، برای عقب کشیدن نیروهای این کشور از پایگاه بعشقیه شدند.
نقش مشکوک آمریکا
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز تردید نسبت به اهداف اعلام شده توسط واشنگتن در مورد جنگ موصل، گفت: حضور 5000 نظامی آمریکایی در نبرد موصل، بسیار شک‌برانگیز است و ما نگرانیم که نیات دیگری در پشت این قضیه باشد.
لاوروف گفت: این بسیار مهم است که پس از آزادی موصل از دست داعش، چه کسانی اداره این شهر را در دست می‌گیرند.
رویترز هم طی تحلیلی، نوشت: عملیات موصل برای (باراک) اوباما یک ریسک حساب شده است.
«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان هم پیش از این، نسبت به نیات آمریکا در عملیات موصل هشدار داده بود.
سایر رویدادها
* ‌عناصر داعش از طریق دو کودک وابسته به خود، سه جوان عراقی را در شمال بغداد اعدام کردند. حمله انتحاری یک عضو داعش به مرکز ایست بازرسی در جنوب بغداد نیز 10 شهید و 25 زخمی برجای گذاشت.
* «مایکل فلین» سرلشکر بازنشسته آمریکایی، ایران و بسیج مردمی عراق را پیروز واقعی نبرد موصل دانست.
* یک مقام امنیتی اتحادیه اروپا در مورد ورود عناصر داعش به این قاره پس از شکست در موصل، ابراز نگرانی کرد.